Nieuwe consumentenvoorwaarden voor makelaarsdiensten

VastgoedPRO logo 2017

Vereniging Eigen Huis, Consumentenbond en makelaarsorganisatie VastgoedPRO hebben verbeterde algemene consumentenvoorwaarden voor makelaarsdiensten opgesteld. Eigen Huis en Consumentenbond hopen dat "NVM en VBO dit goede voorbeeld volgen en zich aansluiten bij deze moderne, verbeterde en in begrijpelijke taal opgeschreven consumentenvoorwaarden".

De vorige voorwaarden waren nog gebaseerd op, aldus de initiatiefnemers, op "het inmiddels achterhaalde model van ‘full-service’ en ‘no cure no pay’ en passen niet meer bij de ontwikkelingen die de makelaardij in het afgelopen decennium heeft doorgemaakt. Makelaars zijn meer en meer deeldiensten gaan aanbieden, ook omdat steeds meer mensen bepaalde taken zoals bijvoorbeeld bezichtigingen zelf doen. Makelaars hanteren daarbij andere verdienmodellen, vaak gaat bijvoorbeeld een courtage gepaard met opstartkosten".

 

Modelopdrachten
Naast de nieuwe voorwaarden worden modelopdrachten geïntroduceerd voor de verkoop en voor de koop van een woning. Ook is er een modeloverzicht opgesteld waarop de makelaar de prijzen kan invullen voor beschikbare diensten en kostenposten van derden, zoals voor fotografie, online vermelding en drukwerk. "Daarmee is volledig helder welke werkzaamheden de makelaar gaat verrichten, welke vergoeding de makelaar daarvoor krijgt en eventuele bijkomende kosten." De voorwaarden zijn herschreven in consumententaal om te zorgen dat ze leesbaar en begrijpelijk zijn. Vaktermen en juridisch jargon zijn verdwenen.

 

Helder over bijzondere omstandigheden
In de nieuwe algemene voorwaarden zijn betalingen in bijzondere omstandigheden "helder geregeld. Na een echtscheiding komt het regelmatig voor dat een van de huiseigenaren de mogelijkheid krijgt om in de woning te blijven wonen. Als beide partners voor de helft eigenaar waren dan krijgt de makelaar de helft van de eerder afgesproken vergoeding; en niet de hele vergoeding zoals in de oude voorwaarden. Bij overlijden van de opdrachtgever kunnen de erfgenamen kiezen of zij de overeenkomst beëindigen of voortzetten. Als zij de opdracht stopzetten is het uitgangspunt dat de erfgenamen alleen de gemaakte kosten betalen, tenzij er iets anders is overeengekomen. In de oude voorwaarden kan een makelaar altijd een deel van de vergoeding opeisen. Ook de financiële gevolgen bij teruggave van de opdracht door de makelaar zijn in de nieuwe voorwaarden geregeld. Bij teruggave is de consument geen vergoeding verschuldigd aan de makelaar. De consument moet de gemaakte kosten wel betalen, tenzij dit onredelijk is. In de oude voorwaarden was dit niet geregeld".

Reactie toevoegen

 
Meer over
"Hypotheekadviseurs verkopen veelal gebakken lucht met abonnementen"

"Hypotheekadviseurs verkopen veelal gebakken lucht met abonnementen"

De serviceabonnementen die veel hypotheekadviseurs bij het afsluiten van een hypotheek verkopen, stellen niets voor. Dat stellen de Consumentenbond en Ikbenfrits...

DNB: financiële gevolgen verhuizen eigen woning naar box 3 beperkt

DNB: financiële gevolgen verhuizen eigen woning naar box 3 beperkt

Als de eigen woning in geleidelijke stapjes verhuist naar box 3, zijn de gevolgen voor het inkomen van woningbezitters gemiddeld zeer beperkt. Dat stelt DNB, dat...

Consumentenbond roept reisaanbieders op verzekeringsinformatie op orde te brengen

Consumentenbond roept reisaanbieders op verzekeringsinformatie op orde te brengen

Verschillende reisaanbieders adviseren reisverzekeringen die reizen naar oranje gebieden niet dekken. Dat stelt de Consumentenbond. De bond: “Zo blijkt...

Honderden euro’s verschil in notaristarieven schenken op papier

Honderden euro’s verschil in notaristarieven schenken op papier

De tarieven die notarissen hanteren voor het opstellen van een overeenkomst voor schenken op papier lopen flink uiteen. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond....

Akkoord compensatieregeling om te hoge rentes ABN Amro

Akkoord compensatieregeling om te hoge rentes ABN Amro

De Consumentenbond en ABN Amro zijn het eens geworden over een compensatieregeling voor klanten van de bank die in het verleden te veel rente betaalden over hun...

Alle consumenten in woekerpoliszaak Allianz uitbetaald

Alle consumenten in woekerpoliszaak Allianz uitbetaald

Alle consumenten met een woekerpolis van Allianz die zich hebben aangesloten bij de claimactie van de Consumentenbond, zijn uitbetaald. Meer dan 99 procent van de...

Verbond: "Consumentenbond te kort door de bocht"

Verbond: "Consumentenbond te kort door de bocht"

Het Verbond van Verzekeraars bestrijdt de conclusie van de Consumentenbond dat de autoverzekeringspremies onnodig blijven stijgen. Het Verbond: "Volgens de Consumentenbond...

Consumentenbond: "Kloof tussen autopremie en schadelast groeit"

Consumentenbond: "Kloof tussen autopremie en schadelast groeit"

De kloof tussen wat autoverzekeraars opstrijken aan premies en wat zij uitkeren aan schadevergoeding aan klanten wordt steeds groter. Dat concludeert de Consumentenbond...

Consumentenbond pleit voor oprichten Pensioenautoriteit

Consumentenbond pleit voor oprichten Pensioenautoriteit

De Consumentenbond pleit voor de oprichting van een Pensioenautoriteit waar consumenten terechtkunnen met al hun vragen en klachten over hun pensioen. Sandra Molenaar,...

Consumentenbond teleurgesteld in ABN Amro

Consumentenbond teleurgesteld in ABN Amro

De Consumentenbond is teleurgesteld en maakt zich zorgen over een glijdende schaal nu ABN Amro bij haar plan blijft om per 1 juli kosten in rekening te brengen voor...