Nieuwe consumentenvoorwaarden voor makelaarsdiensten

VastgoedPRO logo 2017

Vereniging Eigen Huis, Consumentenbond en makelaarsorganisatie VastgoedPRO hebben verbeterde algemene consumentenvoorwaarden voor makelaarsdiensten opgesteld. Eigen Huis en Consumentenbond hopen dat "NVM en VBO dit goede voorbeeld volgen en zich aansluiten bij deze moderne, verbeterde en in begrijpelijke taal opgeschreven consumentenvoorwaarden".

De vorige voorwaarden waren nog gebaseerd op, aldus de initiatiefnemers, op "het inmiddels achterhaalde model van ‘full-service’ en ‘no cure no pay’ en passen niet meer bij de ontwikkelingen die de makelaardij in het afgelopen decennium heeft doorgemaakt. Makelaars zijn meer en meer deeldiensten gaan aanbieden, ook omdat steeds meer mensen bepaalde taken zoals bijvoorbeeld bezichtigingen zelf doen. Makelaars hanteren daarbij andere verdienmodellen, vaak gaat bijvoorbeeld een courtage gepaard met opstartkosten".

 

Modelopdrachten
Naast de nieuwe voorwaarden worden modelopdrachten geïntroduceerd voor de verkoop en voor de koop van een woning. Ook is er een modeloverzicht opgesteld waarop de makelaar de prijzen kan invullen voor beschikbare diensten en kostenposten van derden, zoals voor fotografie, online vermelding en drukwerk. "Daarmee is volledig helder welke werkzaamheden de makelaar gaat verrichten, welke vergoeding de makelaar daarvoor krijgt en eventuele bijkomende kosten." De voorwaarden zijn herschreven in consumententaal om te zorgen dat ze leesbaar en begrijpelijk zijn. Vaktermen en juridisch jargon zijn verdwenen.

 

Helder over bijzondere omstandigheden
In de nieuwe algemene voorwaarden zijn betalingen in bijzondere omstandigheden "helder geregeld. Na een echtscheiding komt het regelmatig voor dat een van de huiseigenaren de mogelijkheid krijgt om in de woning te blijven wonen. Als beide partners voor de helft eigenaar waren dan krijgt de makelaar de helft van de eerder afgesproken vergoeding; en niet de hele vergoeding zoals in de oude voorwaarden. Bij overlijden van de opdrachtgever kunnen de erfgenamen kiezen of zij de overeenkomst beëindigen of voortzetten. Als zij de opdracht stopzetten is het uitgangspunt dat de erfgenamen alleen de gemaakte kosten betalen, tenzij er iets anders is overeengekomen. In de oude voorwaarden kan een makelaar altijd een deel van de vergoeding opeisen. Ook de financiële gevolgen bij teruggave van de opdracht door de makelaar zijn in de nieuwe voorwaarden geregeld. Bij teruggave is de consument geen vergoeding verschuldigd aan de makelaar. De consument moet de gemaakte kosten wel betalen, tenzij dit onredelijk is. In de oude voorwaarden was dit niet geregeld".

Reactie toevoegen

 
Meer over
Consumentenbond bereikt akkoord met Allianz over woekerpolissen

Consumentenbond bereikt akkoord met Allianz over woekerpolissen

De Consumentenbond en Allianz zijn het eens geworden over een compensatieregeling voor een groep consumenten met woekerpolissen. Het gaat om beleggingsverzekering...

"Autoverzekeraars moeten duidelijker zijn over schadevergoeding"

"Autoverzekeraars moeten duidelijker zijn over schadevergoeding"

Autoverzekeraars moeten duidelijker zijn over hun schadevergoedingen, stelt de Consumentenbond in de jongste Consumentengids. Marlies Feytens, onderzoeker bij de...

"Zorgverzekeraars moeten klanten beter informeren over contractering"

"Zorgverzekeraars moeten klanten beter informeren over contractering"

Zorgverzekeraars geven hun klanten nog steeds onvoldoende informatie over de afspraken die zij maken met zorgverleners, meent de Consumentenbond. Ook zijn ze niet...

Consumentenbond onderzoekt misstanden kredietmarkt

Consumentenbond onderzoekt misstanden kredietmarkt

De Consumentenbond start een onderzoek naar misstanden in de kredietmarkt en gaat gedupeerden helpen om te veel betaalde rente terug te krijgen. De bond: "De kredietverstrekker...

Consumentenbond gaat slachtoffers cybercriminaliteit helpen

Consumentenbond gaat slachtoffers cybercriminaliteit helpen

Consumenten die slachtoffer zijn geworden van cybercriminaliteit, zoals helpdeskfraude, phishing of hacks, kunnen vanaf nu terecht bij de Cyberhulplijn van de Consumentenbond....

Consumentenbond helpt consumenten besparen met Voordeelcoach-app

Consumentenbond helpt consumenten besparen met Voordeelcoach-app

De Consumentenbond gaat consumenten helpen met inzicht in en besparen op hun verzekeringen en energiecontracten. Voor de Voordeelcoach werkt de Consumentenbond samen...

Consumentenbond bereikt akkoord met Allianz over woekerpolissen

Consumentenbond bereikt akkoord met Allianz over woekerpolissen

De Consumentenbond en Allianz zijn het eens geworden over een compensatieregeling voor een groep consumenten met woekerpolissen. Het gaat om beleggingsverzekeringen...

Grote prijsverschillen tussen WA-autoverzekeringen

Grote prijsverschillen tussen WA-autoverzekeringen

Jaarpremies van WA-autoverzekeringen lopen behoorlijk uiteen, terwijl de voorwaarden in de meeste gevallen grotendeels hetzelfde zijn. Dat constateert de Consumentenbond,...

"Minister moet garantie geven: geen negatieve spaarrente tot ton"

"Minister moet garantie geven: geen negatieve spaarrente tot ton"

De Consumentenbond wil dat minister Hoekstra garandeert dat consumenten met een spaartegoed tot 100.000 euro geen negatieve spaarrente gaan betalen. De Consumentenbond...

Consumentenbond wil garanties voor luchtvaartvouchers

Consumentenbond wil garanties voor luchtvaartvouchers

Consumenten die in de coronacrisis een voucher van hun luchtvaartmaatschappij krijgen, mogen niet met lege handen komen te staan als die maatschappij failliet gaat....