Nieuwe consumentenvoorwaarden voor makelaarsdiensten
Vereniging Eigen Huis, Consumentenbond en makelaarsorganisatie VastgoedPRO hebben verbeterde algemene consumentenvoorwaarden voor makelaarsdiensten opgesteld. Eigen Huis en Consumentenbond hopen dat "NVM en VBO dit goede voorbeeld volgen en zich aansluiten bij deze moderne, verbeterde en in begrijpelijke taal opgeschreven consumentenvoorwaarden".
De vorige voorwaarden waren nog gebaseerd op, aldus de initiatiefnemers, op "het inmiddels achterhaalde model van ‘full-service’ en ‘no cure no pay’ en passen niet meer bij de ontwikkelingen die de makelaardij in het afgelopen decennium heeft doorgemaakt. Makelaars zijn meer en meer deeldiensten gaan aanbieden, ook omdat steeds meer mensen bepaalde taken zoals bijvoorbeeld bezichtigingen zelf doen. Makelaars hanteren daarbij andere verdienmodellen, vaak gaat bijvoorbeeld een courtage gepaard met opstartkosten".
Modelopdrachten
Naast de nieuwe voorwaarden worden modelopdrachten geïntroduceerd voor de verkoop en voor de koop van een woning. Ook is er een modeloverzicht opgesteld waarop de makelaar de prijzen kan invullen voor beschikbare diensten en kostenposten van derden, zoals voor fotografie, online vermelding en drukwerk. "Daarmee is volledig helder welke werkzaamheden de makelaar gaat verrichten, welke vergoeding de makelaar daarvoor krijgt en eventuele bijkomende kosten." De voorwaarden zijn herschreven in consumententaal om te zorgen dat ze leesbaar en begrijpelijk zijn. Vaktermen en juridisch jargon zijn verdwenen.
Helder over bijzondere omstandigheden
In de nieuwe algemene voorwaarden zijn betalingen in bijzondere omstandigheden "helder geregeld. Na een echtscheiding komt het regelmatig voor dat een van de huiseigenaren de mogelijkheid krijgt om in de woning te blijven wonen. Als beide partners voor de helft eigenaar waren dan krijgt de makelaar de helft van de eerder afgesproken vergoeding; en niet de hele vergoeding zoals in de oude voorwaarden. Bij overlijden van de opdrachtgever kunnen de erfgenamen kiezen of zij de overeenkomst beëindigen of voortzetten. Als zij de opdracht stopzetten is het uitgangspunt dat de erfgenamen alleen de gemaakte kosten betalen, tenzij er iets anders is overeengekomen. In de oude voorwaarden kan een makelaar altijd een deel van de vergoeding opeisen. Ook de financiële gevolgen bij teruggave van de opdracht door de makelaar zijn in de nieuwe voorwaarden geregeld. Bij teruggave is de consument geen vergoeding verschuldigd aan de makelaar. De consument moet de gemaakte kosten wel betalen, tenzij dit onredelijk is. In de oude voorwaarden was dit niet geregeld".
Reactie toevoegen
Meer over
Consumentenbond beraadt zich op hoger beroep in verloren Waerdye-zaak
De Consumentenbond beraadt zich op hoger beroep, nadat zij een collectieve rechtszaak over de Waerdeye-polis - volgens de bond een woekerpolis - tegen ASR heeft...
Consumentenbond: "DELA-garanties in Yarden-zaak voor ons niet voldoende"
De Consumentenbond heeft Yarden in een brief gesommeerd de versobering van het natura-uitvaartpakket terug te draaien. Volgens de Consumentenbond is die maatregel...
Veel onveilige producten bij webwinkels buiten EU
Online shoppen bij webwinkels buiten Europa levert onverantwoorde risico’s op. Dat blijkt uit een steekproef, die de Consumentenbond samen met vijf Europese...
"Informatievoorziening rondom premieverhogingen moet beter"
Voor een premiewijziging moet de verzekeraar een geldige reden hebben en daarover heldere informatie aan de klant geven. Dat gebeurt vaak niet, stelt de Consumentbond...
Consumentenbond lanceert Privacymeter
De Consumentenbond lanceert een Privacymeter voor online diensten. "Hiermee kunnen consumenten in één oogopslag zien of een aanbieder zich aan de privacyregels...
Verzekering via reisorganisatie vaak ongunstig
De Consumentenbond adviseert reizigers niet klakkeloos de reis- en annuleringsverzekering aan te vinken die luchtvaartmaatschappijen of reisbureaus aanbieden. De...
Online opzeggen eenvoudig bij verzekeraars
Vooral financiële instellingen, zoals banken en schadeverzekeraars, maken volgens de Consumentenbond online opzeggen eenvoudig. Dat kan meestal vanuit de eigen...
Consumentenbond vreest invoering negatieve spaarrente
Banken treffen voorbereidingen om in de toekomst negatieve spaarrente in te kunnen voeren. Tot die conclusie komt de Consumentenbond nadat Centraal Beheer deze week...
Consumentenbond wil dat meer banken risico-opslag automatisch aanpassen
De Consumentenbond roept andere banken op het voorbeeld te volgen van Rabobank, dat sinds kort de risico-opslagen op zijn hypotheken aanpast zonder dat de klant...
Rechtszaak over te hoge boeterente hypotheken
Vereniging Eigen Huis en de Consumentenbond voeren een rechtszaak tegen Delta Loyd. De zaak draait om de te hoge boeterente die klanten vóór 14 juli...