Ommekomst...

Kifid 2017 (deel logo)

London General nam te makkelijk aan dat een klant niet meer volledig arbeidsongeschikt was. Daarom moet de verzekeraar alsnog uitkeren van de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid).

De consument sloot met ingang van 1 februari 2008 een WoonBeschermer + verzekering bij London General. Deze verzekering biedt een uitkering in het geval van werkloosheid of arbeidsongeschiktheid op basis van een verzekerd bedrag van 600 euro per maand en kent in het geval van arbeidsongeschiktheid een eigen risicotermijn van 12 maanden.

In maart 2015 heeft de consument zich ziek gemeld bij zijn werkgever. Omdat zijn arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd in april 2015 ten einde liep, ontving hij vanaf dat moment een Ziektewet-uitkering. In mei 2016 heeft het UWV de uitkering beëindigd omdat Consument niet meer arbeidsongeschikt werd geacht maar werkloos. Verzekeraar heeft de consument hierna bericht dat hij niet in aanmerking kwam voor een uitkering omdat hij niet volledig arbeidsongeschikt was.

Volgens de consument is de verzekeraar ten onrechte afgegaan op de beoordeling van het UWV omdat ingevolge de polisvoorwaarden pas na ommekomst van het tweede ziektejaar aansluiting gezocht mocht worden bij het standpunt van het UWV.

De Commissie "onderschrijft de klacht van Consument. Verzekeraar had op grond van de polisvoorwaarden gedurende het tweede ziektejaar een eigen beoordeling moeten laten verrichten waarbij de mate van arbeids-ongeschiktheid had moeten worden bepaald door het aantal uren dat verzekerde werkzaamheden verricht af te zetten tegen het aantal uren dat verzekerde voor het ontstaan van de arbeidsongeschiktheid normaal werkte. Het verweer van Verzekeraar dat hij wel moest terugvallen op de beslissing van het UWV omdat Consument immers niet meer over een werkgever beschikte, kan niet slagen. De algemene voorwaarden schrijven nu eenmaal een andere benadering en specifieke wijze van beoordelen voor waarbij de UWV beslissing pas relevant wordt voor de beoordeling van de mate van arbeidsongeschiktheid na het tweede ziektejaar.

"Alles overziende komt de Commissie tot de conclusie dat Verzekeraar jegens Consument toerekenbaar is tekortgeschoten in de nakoming van zijn verplichtingen uit hoofde van deze verzekering door geen eigen onderzoek te laten verrichten. Nu dat niet heeft plaatsgevonden en Consument heeft gesteld dat hij in de genoemde periode nimmer (gedeeltelijk) arbeidsgeschikt is geweest, en Verzekeraar deze stelling niet heeft betwist, is Verzekeraar gehouden om alsnog uitkering over de genoemde periode te verstrekken."

De Commissie beslist dat "Verzekeraar binnen vier weken na de dag waarop een afschrift van deze beslissing aan partijen is verstuurd, aan Consument een uitkering verstrekt uit hoofde van deze verzekering over de periode van 18 maart 2016 tot 1 februari 2017".

Uitspraak 2018-086.

Reactie toevoegen

 
Informatievoorziening hoeft niet digitaal

Informatievoorziening hoeft niet digitaal

Een geldverstrekker mag zijn klant per brief blijven informeren over wijzigingen in de maandlasten, ook al wil die klant de informatie digitaal ontvangen. Dat stelt...

Losse motoronderdelen geen motorfiets

Losse motoronderdelen geen motorfiets

De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) laat de Europeesche wel de sleutels maar niet de originele onderdelen (vervangen door race-onderdelen)...

Consument alleen consument als hij dienst afneemt

Consument alleen consument als hij dienst afneemt

Als iemand geen dienst heeft afgenomen, kan hij ook niet klagen bij Kifid. Aldus de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in Uitspraak 2018-162.  De...

Vordering afgewezen in plaats van klacht ongegrond

Vordering afgewezen in plaats van klacht ongegrond

Anders dan in ons bericht vrijdag stond, wees de Geschillencommissie (Kifid) in Uitspraak 2018-158 de klacht niet af. Zij wees de vordering af, maar verklaarde de...

Loyaliteitskorting duur betaald...

Loyaliteitskorting duur betaald...

De loyaliteitskorting bij zijn WestlandUtrecht-hypotheek breekt een klant lelijk op. De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) volgt de klant...

Onjuiste offerte leidt niet tot schadeplichtigheid

Onjuiste offerte leidt niet tot schadeplichtigheid

Het enkele gegeven dat een verzekeraar een verkeerde offerte heeft opgemaakt, leidt op zichzelf niet tot schadeplichtigheid. Aldus de Geschillencommissie Financiële...

Vordering afgewezen ondanks schending zorgplicht door adviseur

Vordering afgewezen ondanks schending zorgplicht door adviseur

De adviseur moet binnen een redelijke termijn bij de verzekeraar informeren naar de status van het dossier van de consument. Aldus de Geschillencommissie Financiële...

Bij overkreditering alleen vordering tot schadevergoeding mogelijk

Bij overkreditering alleen vordering tot schadevergoeding mogelijk

In geval van overkreditering is alleen een vordering tot vergoeding van de schade mogelijk. Aldus de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid)...

Claimant heeft medewerkingsplicht

Claimant heeft medewerkingsplicht

Op de consument rust een medewerkingsplicht als de verzekeraar informatie de medewerking van de consument nodig heeft om de claim te kunnen beoordelen. Daar wijst...

Toch betalen ondanks no cure no pay

Toch betalen ondanks no cure no pay

Een klant die de opdracht van overeenkomst met zijn adviseur voortijdig beëindigde, moet toch betalen voor een deel van de door de adviseur reeds verrichte...