Ommekomst...

Kifid 2017 (deel logo)

London General nam te makkelijk aan dat een klant niet meer volledig arbeidsongeschikt was. Daarom moet de verzekeraar alsnog uitkeren van de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid).

De consument sloot met ingang van 1 februari 2008 een WoonBeschermer + verzekering bij London General. Deze verzekering biedt een uitkering in het geval van werkloosheid of arbeidsongeschiktheid op basis van een verzekerd bedrag van 600 euro per maand en kent in het geval van arbeidsongeschiktheid een eigen risicotermijn van 12 maanden.

In maart 2015 heeft de consument zich ziek gemeld bij zijn werkgever. Omdat zijn arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd in april 2015 ten einde liep, ontving hij vanaf dat moment een Ziektewet-uitkering. In mei 2016 heeft het UWV de uitkering beëindigd omdat Consument niet meer arbeidsongeschikt werd geacht maar werkloos. Verzekeraar heeft de consument hierna bericht dat hij niet in aanmerking kwam voor een uitkering omdat hij niet volledig arbeidsongeschikt was.

Volgens de consument is de verzekeraar ten onrechte afgegaan op de beoordeling van het UWV omdat ingevolge de polisvoorwaarden pas na ommekomst van het tweede ziektejaar aansluiting gezocht mocht worden bij het standpunt van het UWV.

De Commissie "onderschrijft de klacht van Consument. Verzekeraar had op grond van de polisvoorwaarden gedurende het tweede ziektejaar een eigen beoordeling moeten laten verrichten waarbij de mate van arbeids-ongeschiktheid had moeten worden bepaald door het aantal uren dat verzekerde werkzaamheden verricht af te zetten tegen het aantal uren dat verzekerde voor het ontstaan van de arbeidsongeschiktheid normaal werkte. Het verweer van Verzekeraar dat hij wel moest terugvallen op de beslissing van het UWV omdat Consument immers niet meer over een werkgever beschikte, kan niet slagen. De algemene voorwaarden schrijven nu eenmaal een andere benadering en specifieke wijze van beoordelen voor waarbij de UWV beslissing pas relevant wordt voor de beoordeling van de mate van arbeidsongeschiktheid na het tweede ziektejaar.

"Alles overziende komt de Commissie tot de conclusie dat Verzekeraar jegens Consument toerekenbaar is tekortgeschoten in de nakoming van zijn verplichtingen uit hoofde van deze verzekering door geen eigen onderzoek te laten verrichten. Nu dat niet heeft plaatsgevonden en Consument heeft gesteld dat hij in de genoemde periode nimmer (gedeeltelijk) arbeidsgeschikt is geweest, en Verzekeraar deze stelling niet heeft betwist, is Verzekeraar gehouden om alsnog uitkering over de genoemde periode te verstrekken."

De Commissie beslist dat "Verzekeraar binnen vier weken na de dag waarop een afschrift van deze beslissing aan partijen is verstuurd, aan Consument een uitkering verstrekt uit hoofde van deze verzekering over de periode van 18 maart 2016 tot 1 februari 2017".

Uitspraak 2018-086.

Reactie toevoegen

 
Bank hoeft fout in berekening boeterente niet voort te zetten

Bank hoeft fout in berekening boeterente niet voort te zetten

De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening is van oordeel dat de bank niet gehouden kan worden een gemaakte (en ontdekte) fout in haar berekening van...

Alle kosten voor één partij te kort door de bocht

Alle kosten voor één partij te kort door de bocht

LEREN VAN KIFID-UITSPRAKEN SCHADE UIT VVP 03 - 2018 In deze uitspraak gaat het om een schade waarmee vrijwel elk financieel advieskantoor met enige regelmaat...

Verzuim kost bank helft advieskosten

Verzuim kost bank helft advieskosten

SNS Bank moet een klant een gedeelte van de advieskosten vergoeden. Dat oordeelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening in Uitspraak 2018-268. Consument...

Passieve houding kost adviseur bijna 9.000 euro

Passieve houding kost adviseur bijna 9.000 euro

De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening laat adviseur Raadsheeren bijna 9.000 euro aan schadevergoeding betalen aan een klant. De Commissie oordeelt...

Verzekeraar mag incassokosten verhalen

Verzekeraar mag incassokosten verhalen

De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) is van oordeel dat Aegon in het onderhavige geval in redelijkheid tot het nemen van incassomaatregelen...

"Verruim nu al recht op premieterugbetaling"

"Verruim nu al recht op premieterugbetaling"

De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) geeft verzekeraars ter overweging mee nu al het recht op premieterugbetaling te verruimen. De commissie...

Binnen vijf jaar claimen op sommenverzekering

Binnen vijf jaar claimen op sommenverzekering

Op grond van artikel 7:985 Burgerlijk Wetboek (BW) verjaart een rechtsvordering tegen de verzekeraar tot het doen van een uitkering uit hoofde van een sommenverzekering...

Autoverzekering onterecht beëindigd

Autoverzekering onterecht beëindigd

Op basis van de door de verzekeraar gegeven informatie mocht de consument ervan uitgaan dat de autoverzekering onvoorwaardelijk was geaccepteerd door de verzekeraar....

Schending zorgplicht kan Rabo 126 mille kosten

Schending zorgplicht kan Rabo 126 mille kosten

Rabobank zal bidden dat deze cliënt niet vóór 1 augustus 2021 overlijdt... De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) schat...

Aegon niet voor de poes...

Aegon niet voor de poes...

Aegon verhaalt terecht de onderzoekskosten op een vrouw die zich bezondigde aan verzwijging bij het afsluiten van een verzekering voor haar hond. Aldus de Geschillencommissie...