"Opmerking Consumentenbond was onder haar niveau"
Jurjen Oosterbaan, directeur Bureau DFO, haalt op Impact-TV hard uit naar de Consumentenbond.
Aanleiding vormt de recente bewering van de bond dat banken klanten op kosten jagen bij hypotheekaanpassingen.
Oosterbaan: "De opmerking van de Consumentenbond is onder haar niveau. De enige echte consumentenorganisatie die gaat over hypotheken, is toch Vereniging Eigen Huis. En die geeft zelf advies en rekent ook een behoorlijke beloning.
"Kennelijk kun je zeggen: de consumentenorganisatie heeft zelf een bepaald bedrag nodig om haar werk goed te kunnen doen. Dan vind ik het flauw om als de concurrerende consumentenorganisatie te zeggen: het is te veel."
Het interview ging verder over execution only en de AVG, die ingaat in mei 2018. Oosterbaan roept adviseurs op goed te kijken naar de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming). "Als je niet voldoet en de klant heeft schade, dan kan hij deze rechtstreeks op het kantoor verhalen." Kantoren moeten volgens Oosterbaan echter vooral proberen hun voordeel met de AVG te doen. "Ik zou het geen zegen willen noemen, maar per saldo is de AVG voor persoonlijke adviseurs hartstikke goed."
Execution only
Over execution only zegt Oosterbaan dat de adviseur vooral moet uitgaan van zijn eigen kracht. Dan is het geen serieuze wedstrijd, "ook al moet je 'm wel spelen". Ook al is het dus volgens Oosterbaan geen vergelijk, moet de adviseur nog beter communiceren wat zijn meerwaarde is.
Impact-TV is een initiatief van opleider Rob Timmermans (Impact Opleiding & Training). Maandelijks wordt een gesprek gevoerd met een autoriteit over actuele thema's. Dit was de eerste uitzending.
Reactie toevoegen
Polis tegen financiële gevolgen nieuwe overheidsmaatregelen
Een polis tegen de onverwachte, financiële gevolgen van nieuwe overheidsmaatregelen. Die zou er moeten komen, betoogt Jurjen Oosterbaan (Bureau DFO) op LinkedIn....
VVP Event Communicatie: creëer verbinding
Communiceren is niet zo moeilijk, écht communiceren wel. Dat werd duidelijk op het VVP Event Communicatie. Waar het werkelijk om gaat, is het creëren...
"Groeiende kritiek adviseurs op dienstverlening verzekeraars"
"Vanuit financieel advieskantoren is groeiende kritiek op de dienstverlening van verzekeraars. De kritiek richt zich met name op het gebrek aan de wil en mogelijkheden...
Met welk oog kijkt de toezichthouder naar de communicatie van uw advieskantoor? Op 28 november geeft de AFM op het VVP Kennisevent Communicatie tips voor assurantiekantoren. Het...
"Normaal blijven doen over AVG"
"De geweldige inspanningen die aanbieders nu in het kader van de AVG moeten doen, wekt bij veel financieel adviseurs de indruk dat ook zij een enorme inspanning...
"Ik denk dat veel financieel adviseurs op een tweesprong staan", aldus een blog van Jurjen Oosterbaan (Bureau DFO). "Er kan worden gekozen voor de weg waarbij op...
Consumenten worden gedwongen meer eigen verantwoordelijkheid te nemen voor hun financiële toekomst. Veel consumenten hebben dit nooit geleerd en kunnen dit...
"Verzekeringen is mensenwerk. Laat dat zo blijven. Ook in 2018!" Dit bepleit Jurjen Oosterbaan Martinius van Bureau DFO in een blog op het New Financial Forum. Oosterbaan...
Ik vermoed dat een aantal lezers bij het lezen van deze titel al beginnen te hyperventileren: Advies is niet gratis! U heeft ongelijk. Wacht nog even met reageren...
"Ik vermoed dat een aantal lezers bij het lezen van deze titel al beginnen te hyperventileren: advies is niet gratis! U heeft ongelijk. Wacht nog even met reageren...