Oosterbaan pleit voor fonds voor vakpers

Jurjen Oosterbaan (Bureau DFO) pleit in een blog op New Financial Forum voor een fonds voor de vakpers, zodat het voortbestaan van verantwoorde journalistiek gewaarborgd is.

Oosterbaan in de blog, die ook te vinden is op www.vvponline.nl: "Journalisten zijn essentieel voor een gezonde samenleving. Maar, om even dichter bij huis te blijven, ook voor een integere financiële sector. Echter wat ik nu denk te zien, geeft mij reden tot zorg.
"De betaalde abonnementen staan onder druk. Steeds meer mensen claimen het 'nieuws' wel via internet te lezen. Misschien is het wel 'nieuws'. Maar te vaak betreft het niet meer de 'feiten'. De dalende inkomsten uit abonnementen worden niet goedgemaakt door een sterke stijging van inkomsten uit advertenties. Integendeel. Ook hier vreten de digitale media de levenssappen van journalisten voor een deel weg. Ik zie redacties steeds verder afslanken. De paar mannen en vrouwen die standhouden, hebben hun handen vol om het eindproduct er nog een beetje toonbaar te laten uitzien. Tijd om zaken eens echt uit te zoeken is er steeds minder
"In de breedte van onze vakpers zie ik zaken die niet goed zijn. Er is te grote druk op commerciële nevenactiviteiten om toch maar inkomsten te verwerven. Er is een te grote afhankelijkheid van externe kopij. Talloze zaken waarvan partijen liever niet hebben dat ze in de openbaarheid komen, blijven onzichtbaar. Zonder verwijt maar met zorg zeg ik: ook de vakpers is op dit moment zwakker dan wenselijk is.

"Kijkend naar onze sector zou ik daarom prima kunnen leven met een fonds voor de financiële pers, waarin overheid en sector een kapitaal fourneren waarmee we journalisten hun werk kunnen laten doen: onderzoeken, feiten rapporteren en hun extra ogen geven voor zaken die interessant zijn en die zonder de journalist onzichtbaar blijven."

Reactie toevoegen

 

Reacties

Willem van Spronsen - 1 maart 2017

De journalistiek in de ''nieuwe wereld''. Als men grotendeels en of volledig afhankelijk is van adverteerders, ofwel externe nevenactiviteiten dan kunnen we dus vaststellen dat het ernstig is gesteld met de vrije vakpers in Nederland. We hebben dan als we kritisch tussen de regels doorlezen te maken met journalistiek die op vele punten de zaken niet objectief benadert en daardoor gewoonlijk faalt in het geven van objectieve verslaggeving. Of dat in Nederland nu alleen bij de vakpers het geval zou zijn en om dat op te lossen er een fonds zou moeten komen, is niet aannemelijk. Het is daarbij nog maar de vraag of een fonds daar absolute verandering in zou aanbrengen. Er is tot nu toe ook geen enkel referentiekader die daarvoor zou pleiten en er is ook niemand die je daarvoor (vooraf) garantie zal geven. Als je en vrije vakpers bent (of dat weer wil worden) dan zul je om je onafhankelijkheid (volledig) te waarborgen gewoon vooraf zaken goed met je adverteerders moeten afspreken, kortom je zult dat moeten vastleggen op schrift. Misschien ben je dan de enige op dat terrein, echter dan is er wellicht wel sprake van onderscheidend vermogen. Daarnaast zul je je in de ''nieuwe wereld' ook gewoon meer moeten richten in het krijgen van nieuwe abonnees en het houden van bestaande.

- 1 maart 2017

"Talloze zaken waarvan partijen liever niet hebben dat ze in de openbaarheid komen, blijven onzichtbaar". @ Jurgen kan je voorbeelden geven van zaken die in jouw optiek onzichtbaar blijven?

Begrip garantie in NHG misleidend voor consument?

Begrip garantie in NHG misleidend voor consument?

Kwalificeert het gebruik van de term 'garantie' in Nationale Hypotheek Garantie niet als misleidend? Dat vraagt Jurjen Oosterbaan (Bureau DFO) zich af in een opinie....

Polis tegen financiële gevolgen nieuwe overheidsmaatregelen

Polis tegen financiële gevolgen nieuwe overheidsmaatregelen

Een polis tegen de onverwachte, financiële gevolgen van nieuwe overheidsmaatregelen. Die zou er moeten komen, betoogt Jurjen Oosterbaan (Bureau DFO) op LinkedIn....

VVP Event Communicatie: creëer verbinding

VVP Event Communicatie: creëer verbinding

  Communiceren is niet zo moeilijk, écht communiceren wel. Dat werd duidelijk op het VVP Event Communicatie. Waar het werkelijk om gaat, is het creëren...

"Groeiende kritiek adviseurs op dienstverlening verzekeraars"

"Groeiende kritiek adviseurs op dienstverlening verzekeraars"

"Vanuit financieel advieskantoren is groeiende kritiek op de dienstverlening van verzekeraars. De kritiek richt zich met name op het gebrek aan de wil en mogelijkheden...

AFM op VVP Event Communicatie

AFM op VVP Event Communicatie

Met welk oog kijkt de toezichthouder naar de communicatie van uw advieskantoor? Op 28 november geeft de AFM op het VVP Kennisevent Communicatie tips voor assurantiekantoren. Het...

"Normaal blijven doen over AVG"

"Normaal blijven doen over AVG"

"De geweldige inspanningen die aanbieders nu in het kader van de AVG moeten doen, wekt bij veel financieel adviseurs de indruk dat ook zij een enorme inspanning...

De waarde van vertrouwen

De waarde van vertrouwen

"Ik denk dat veel financieel adviseurs op een tweesprong staan", aldus een blog van Jurjen Oosterbaan (Bureau DFO). "Er kan worden gekozen voor de weg waarbij op...

De waarde van vertrouwen

De waarde van vertrouwen

Consumenten worden gedwongen meer eigen verantwoordelijkheid te nemen voor hun financiële toekomst. Veel consumenten hebben dit nooit geleerd en kunnen dit...

Geef de mens de ruimte

Geef de mens de ruimte

"Verzekeringen is mensenwerk. Laat dat zo blijven. Ook in 2018!" Dit bepleit Jurjen Oosterbaan Martinius van Bureau DFO in een blog op het New Financial Forum. Oosterbaan...

Gratis advies

Gratis advies

Ik vermoed dat een aantal lezers bij het lezen van deze titel al beginnen te hyperventileren: Advies is niet gratis! U heeft ongelijk. Wacht nog even met reageren...