Paniekaanvallen waren onzeker voorval
De paniekaanvallen van de partner van de klagende consument waren niet te voorzien. Daarom moet Promovendum uitkeren op de annuleringspolis. Dat stelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in Uitspraak 2017-817.
Consument heeft een reis geboekt en een dag later een annuleringsverzekering gesloten. Enkele uren na het sluiten van de annuleringsverzekering krijgt zijn echtgenote paniekaanvallen en annuleert hij de reis. Verzekeraar (Promovendum, red.) stelt dat consument reeds klachten had voor het sluiten van de annuleringsverzekering. De Commissie oordeelt dat uit geen van de verklaringen expliciet volgt dat de psychische klachten vóór het sluiten van de verzekering aanwezig waren.
"Integendeel moet", aldus de Commissie, "zoals de huisarts nader heeft verklaard in verband met de verklaring van de psycholoog worden aangenomen dat, hoewel verzekerde al op 20 april 2016 met klachten kampte deze eerst na 21 april 2016 door de huisarts zijn herkend als psychisch van aard en dat verzekerde in verband hiermee eerst daarna bij de psycholoog onder behandeling is gekomen. Daarmee moet bewezen worden geacht dat hier sprake is van een onzeker voorval, die onder dekking valt."
De Commissie wijst de eis, vergoeding van 964 euro annuleringskosten, toe.
Reactie toevoegen
Informatievoorziening hoeft niet digitaal
Een geldverstrekker mag zijn klant per brief blijven informeren over wijzigingen in de maandlasten, ook al wil die klant de informatie digitaal ontvangen. Dat stelt...
Losse motoronderdelen geen motorfiets
De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) laat de Europeesche wel de sleutels maar niet de originele onderdelen (vervangen door race-onderdelen)...
Consument alleen consument als hij dienst afneemt
Als iemand geen dienst heeft afgenomen, kan hij ook niet klagen bij Kifid. Aldus de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in Uitspraak 2018-162. De...
Vordering afgewezen in plaats van klacht ongegrond
Anders dan in ons bericht vrijdag stond, wees de Geschillencommissie (Kifid) in Uitspraak 2018-158 de klacht niet af. Zij wees de vordering af, maar verklaarde de...
Loyaliteitskorting duur betaald...
De loyaliteitskorting bij zijn WestlandUtrecht-hypotheek breekt een klant lelijk op. De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) volgt de klant...
Onjuiste offerte leidt niet tot schadeplichtigheid
Het enkele gegeven dat een verzekeraar een verkeerde offerte heeft opgemaakt, leidt op zichzelf niet tot schadeplichtigheid. Aldus de Geschillencommissie Financiële...
Vordering afgewezen ondanks schending zorgplicht door adviseur
De adviseur moet binnen een redelijke termijn bij de verzekeraar informeren naar de status van het dossier van de consument. Aldus de Geschillencommissie Financiële...
Bij overkreditering alleen vordering tot schadevergoeding mogelijk
In geval van overkreditering is alleen een vordering tot vergoeding van de schade mogelijk. Aldus de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid)...
Claimant heeft medewerkingsplicht
Op de consument rust een medewerkingsplicht als de verzekeraar informatie de medewerking van de consument nodig heeft om de claim te kunnen beoordelen. Daar wijst...
Toch betalen ondanks no cure no pay
Een klant die de opdracht van overeenkomst met zijn adviseur voortijdig beëindigde, moet toch betalen voor een deel van de door de adviseur reeds verrichte...