Pas 20% Nederlanders bekend met provisieverbod

Verboden te parkeren

Als slechts 20 procent van de Nederlanders heeft gehoord van het provisieverbod, hoe kan dan 60 procent de invoering van het verbod een goede zaak vinden? Die vraag roepen de uitkomsten op van onderzoek door Wijzer in geldzaken.

Wijzer in geldzaken: "Slechts twee op de tien Nederlanders heeft al van het provisieverbod gehoord en slechts vijftien procent heeft behoefte aan meer informatie over het provisieverbod en de nieuwe manier van betalen." Als dan toch 60 procent van de mensen zegt de invoering van het provisieverbod een goede zaak te vinden, dan moeten deze mensen geholpen zijn via de vraagstelling. Wijzer in geldzaken legt op de website en in een tweet de nadruk op de zestig procent die de komst van het provisieverbod toejuicht, dat van die geringe (spontane) bekendheid staat helemaal onderaan. Terwijl toch eigenlijk dat het nieuws is: minder dan een maand voor de inwerkingtreding van het verbod hebben slechts twee van de tien Nederlanders ervan gehoord. En maar vijftien procent heeft dus behoefte aan meer informatie. Maar wie de consument warm moet maken voor de nieuwe manier van belonen, staat nergens. De AFM trekt er nu een beetje aan, de aanbieders zwijgen in alle talen (alleen Legal & General neemt het concreet op voor de onafhankelijke adviseur, andere partijen - waaronder nu ook ASR - lijken het te druk te hebben met het optuigen van een direct kanaal), de overheid laat het ook afweten. Dus ligt de bal uiteindelijk bij de adviseur zelf. Of toch niet? "Slechts 15 procent van consumenten behoefte aan informatie over provisieverbod. Matig uw eigen campagne dus", twitterde dinsdagochtend Silvia Janssen (Oostdam & Partners). Aan de andere kant: de beloning wordt rechtstreeks, iemand zal dat de consument toch moeten uitleggen. Topman Arno Dolders van Legal & General wees tijdens een net gehouden seminar van Bureau D&O over vermogensadvies ook nog eens op de problematiek: “De consument is niet geïnformeerd. Consumenten zouden vooral moeten kiezen op basis van de kwaliteit die de adviseur kan leveren. De consument weet op dit moment echter nog niet waarop hij moet letten. Wat dreigt is dat niet de adviseur met de beste advieskwaliteit de concurrentieslag gaat winnen, maar de adviseur die het beste zijn beloning kan verkopen. En dat zijn toch twee totaal verschillende zaken." Overigens geeft in het onderzoek van Wijzer en geldzaken bijna 50 procent aan te denken dat de totale kosten van financiële producten (advies en kosten product) omhoog zullen gaan. "De helft is van plan om kosten te laten meespelen in de keuze van de adviseur, nog eens een kwart zegt te gaan onderhandelen."

 

Reactie toevoegen

 
Coronacrisis raakt vooral laagbetaalde ZZP'ers en flexwerkers

Coronacrisis raakt vooral laagbetaalde ZZP'ers en flexwerkers

Eén op de tien Nederlanders (elf procent) geeft in een flitspeiling van platform Wijzer in geldzaken aan momenteel (redelijk tot heel) moeilijk rond te kunnen...

Koningin Máxima vraagt aandacht voor financiële weerbaarheid

Koningin Máxima vraagt aandacht voor financiële weerbaarheid

Hare Majesteit Koningin Máxima gaat op 26 mei tijdens een interactieve editie van het platform Wijzer in geldzaken in op het belang van financiële weerbaarheid...

Week van het geld 2020 afgelast

Week van het geld 2020 afgelast

De Week van het geld 2020, die stond gepland van 23 tot en met 27 maart, gaat niet door. Dit meldt platform Wijzer in geldzaken naar aanleiding van de aangescherpte...

Stichting BKR sluit zich aan bij Week van het geld

Stichting BKR sluit zich aan bij Week van het geld

Stichting BKR sluit zich aan bij de Week van het geld, een initiatief van Wijzer in geldzaken. Stichting BKR werkt al langdurig samen met Nibud. Bestuursvoorzitter...

CFD: "Zoveelste bom onder het gelijke speelveld"

CFD: "Zoveelste bom onder het gelijke speelveld"

De zoveelste bom onder het gelijke speelveld. Dat is volgens CFD het kabinetsplan de kennis- en ervaringstoets bij een hypotheekverhoging af te schaffen. CFD-voorzitter...

Bijna alle Nederlanders hebben financiële goede voornemens

Bijna alle Nederlanders hebben financiële goede voornemens

Ruim 80 procent van de Nederlanders heeft financiële goede voornemens voor het nieuwe jaar, aldus onderzoek van platform Wijzer in geldzaken onder ruim 1.000...

Koningin Máxima opent Pensioen3daagse

Koningin Máxima opent Pensioen3daagse

Koningin Máxima opent dinsdagochtend 5 november 2019 in Utrecht de negende editie van de Pensioen3daagse, een initiatief van landelijk platform Wijzer in...

Consument vooral en vaker voor complexe zaken naar adviseur

Consument vooral en vaker voor complexe zaken naar adviseur

Bij de oriëntatie op een complex financieel product maken mensen vooral en vaker dan in 2017 gebruik van een financieel adviseur. Dat blijkt uit de Monitor...

Wijzer in geldzaken vernieuwt missie

Wijzer in geldzaken vernieuwt missie

Wijzer in geldzaken heeft haar missie vernieuwd. De missie voor de komende vijf jaar luidt: 'Wijzer in geldzaken is hét platform waarin partners hun krachten...

Koningin Máxima aanwezig bij jaarlijks symposium Wijzer in geldzaken

Koningin Máxima aanwezig bij jaarlijks symposium Wijzer in geldzaken

Koningin Máxima woont dinsdagmiddag 28 mei het jaarlijks symposium bij van platform Wijzer in geldzaken. Het thema van dit jaar is ‘Innovatie ter bevordering...