Pas 20% Nederlanders bekend met provisieverbod

Verboden te parkeren

Als slechts 20 procent van de Nederlanders heeft gehoord van het provisieverbod, hoe kan dan 60 procent de invoering van het verbod een goede zaak vinden? Die vraag roepen de uitkomsten op van onderzoek door Wijzer in geldzaken.

Wijzer in geldzaken: "Slechts twee op de tien Nederlanders heeft al van het provisieverbod gehoord en slechts vijftien procent heeft behoefte aan meer informatie over het provisieverbod en de nieuwe manier van betalen." Als dan toch 60 procent van de mensen zegt de invoering van het provisieverbod een goede zaak te vinden, dan moeten deze mensen geholpen zijn via de vraagstelling. Wijzer in geldzaken legt op de website en in een tweet de nadruk op de zestig procent die de komst van het provisieverbod toejuicht, dat van die geringe (spontane) bekendheid staat helemaal onderaan. Terwijl toch eigenlijk dat het nieuws is: minder dan een maand voor de inwerkingtreding van het verbod hebben slechts twee van de tien Nederlanders ervan gehoord. En maar vijftien procent heeft dus behoefte aan meer informatie. Maar wie de consument warm moet maken voor de nieuwe manier van belonen, staat nergens. De AFM trekt er nu een beetje aan, de aanbieders zwijgen in alle talen (alleen Legal & General neemt het concreet op voor de onafhankelijke adviseur, andere partijen - waaronder nu ook ASR - lijken het te druk te hebben met het optuigen van een direct kanaal), de overheid laat het ook afweten. Dus ligt de bal uiteindelijk bij de adviseur zelf. Of toch niet? "Slechts 15 procent van consumenten behoefte aan informatie over provisieverbod. Matig uw eigen campagne dus", twitterde dinsdagochtend Silvia Janssen (Oostdam & Partners). Aan de andere kant: de beloning wordt rechtstreeks, iemand zal dat de consument toch moeten uitleggen. Topman Arno Dolders van Legal & General wees tijdens een net gehouden seminar van Bureau D&O over vermogensadvies ook nog eens op de problematiek: “De consument is niet geïnformeerd. Consumenten zouden vooral moeten kiezen op basis van de kwaliteit die de adviseur kan leveren. De consument weet op dit moment echter nog niet waarop hij moet letten. Wat dreigt is dat niet de adviseur met de beste advieskwaliteit de concurrentieslag gaat winnen, maar de adviseur die het beste zijn beloning kan verkopen. En dat zijn toch twee totaal verschillende zaken." Overigens geeft in het onderzoek van Wijzer en geldzaken bijna 50 procent aan te denken dat de totale kosten van financiële producten (advies en kosten product) omhoog zullen gaan. "De helft is van plan om kosten te laten meespelen in de keuze van de adviseur, nog eens een kwart zegt te gaan onderhandelen."

 

Reactie toevoegen

 
AFM-boetes voor Vivat voor overtreden provisieregels

AFM-boetes voor Vivat voor overtreden provisieregels

De AFM heeft SRLEV en Vivat Schadeverzekeringen een boete opgelegd van in totaal 400.000 euro (200.000 euro per verzekeraar). Dit omdat beide verzekeraars in april...

Kinderen leven liever zonder geld dan zonder internet

Kinderen leven liever zonder geld dan zonder internet

Zeventig procent van de kinderen uit groep 6 tot en met 8 heeft liever een jaar geen geld dan een zonder internet, zo blijkt uit onderzoek van Wijzer in geldzaken...

Term verkoopadviseur niet uit te leggen aan Henk en Ingrid

Term verkoopadviseur niet uit te leggen aan Henk en Ingrid

"De consument mag in de toekomst gaan kiezen tussen een onafhankelijk financieel adviseur, een zelfstandig financieel adviseur en een verkoopadviseur. Nou, dat belooft...

Wijzer in geldzaken ondersteunt Oost-Europa met 'financiële educatie'

Wijzer in geldzaken ondersteunt Oost-Europa met 'financiële educatie'

Wijzer in geldzaken zet haar kennis en expertise in voor een vijfjarig programma voor Bulgarije, Kroatië, Georgië, Macedonië, Moldavië, Montenegro...

"Fiscale behandeling advies moet terug naar niveau van voor provisieverbod"

"Fiscale behandeling advies moet terug naar niveau van voor provisieverbod"

Bevorder de toegankelijkheid van advies en breng de fiscale behandeling van advies terug naar het niveau van voor het provisieverbod. Dat is de boodschap van Enno...

Geldbelangen wil provisieverbod bij consumptief krediet

Geldbelangen wil provisieverbod bij consumptief krediet

Stichting Geldbelangen pleit opnieuw voor een provisieverbod bij consumptief krediet. Het pleidooi is ingebracht in de consultatie 'Besluit analyse vakbekwaamheidsbouwwerk'. Geldbelangen:...

Kinderen nemen geldpatronen over van ouders

Kinderen nemen geldpatronen over van ouders

"Veertig procent van de mensen die aangeven slecht met geld om te kunnen gaan, heeft dit voorbeeld van hun ouders meegekregen", aldus onderzoek van Motivaction in...

CFD wil dat minister conclusies provisieverbod heroverweegt

CFD wil dat minister conclusies provisieverbod heroverweegt

"Wat is het volgende balletje dat het Verbond van Verzekeraars gaat opwerpen? Dat de eerbiedigende werking van doorlopende provisie maar moet worden afgeschaft omdat...

Hoekstra houdt persconferentie voor kinderen

Hoekstra houdt persconferentie voor kinderen

Minister van Financiën Wopke Hoekstra houdt donderdagochtend 15 maart een persconferentie voor leerlingen van groep 7 en 8 in het basisonderwijs. De persconferentie...

Rust keert terug aan provisiefront

Rust keert terug aan provisiefront

De rust aan het provisiefront is teruggekeerd, in ieder geval voorlopig. Het provisieverbod is geëvalueerd en minister Hoekstra ziet op basis van de uitkomsten...