Pas 20% Nederlanders bekend met provisieverbod

Verboden te parkeren

Als slechts 20 procent van de Nederlanders heeft gehoord van het provisieverbod, hoe kan dan 60 procent de invoering van het verbod een goede zaak vinden? Die vraag roepen de uitkomsten op van onderzoek door Wijzer in geldzaken.

Wijzer in geldzaken: "Slechts twee op de tien Nederlanders heeft al van het provisieverbod gehoord en slechts vijftien procent heeft behoefte aan meer informatie over het provisieverbod en de nieuwe manier van betalen." Als dan toch 60 procent van de mensen zegt de invoering van het provisieverbod een goede zaak te vinden, dan moeten deze mensen geholpen zijn via de vraagstelling. Wijzer in geldzaken legt op de website en in een tweet de nadruk op de zestig procent die de komst van het provisieverbod toejuicht, dat van die geringe (spontane) bekendheid staat helemaal onderaan. Terwijl toch eigenlijk dat het nieuws is: minder dan een maand voor de inwerkingtreding van het verbod hebben slechts twee van de tien Nederlanders ervan gehoord. En maar vijftien procent heeft dus behoefte aan meer informatie. Maar wie de consument warm moet maken voor de nieuwe manier van belonen, staat nergens. De AFM trekt er nu een beetje aan, de aanbieders zwijgen in alle talen (alleen Legal & General neemt het concreet op voor de onafhankelijke adviseur, andere partijen - waaronder nu ook ASR - lijken het te druk te hebben met het optuigen van een direct kanaal), de overheid laat het ook afweten. Dus ligt de bal uiteindelijk bij de adviseur zelf. Of toch niet? "Slechts 15 procent van consumenten behoefte aan informatie over provisieverbod. Matig uw eigen campagne dus", twitterde dinsdagochtend Silvia Janssen (Oostdam & Partners). Aan de andere kant: de beloning wordt rechtstreeks, iemand zal dat de consument toch moeten uitleggen. Topman Arno Dolders van Legal & General wees tijdens een net gehouden seminar van Bureau D&O over vermogensadvies ook nog eens op de problematiek: “De consument is niet geïnformeerd. Consumenten zouden vooral moeten kiezen op basis van de kwaliteit die de adviseur kan leveren. De consument weet op dit moment echter nog niet waarop hij moet letten. Wat dreigt is dat niet de adviseur met de beste advieskwaliteit de concurrentieslag gaat winnen, maar de adviseur die het beste zijn beloning kan verkopen. En dat zijn toch twee totaal verschillende zaken." Overigens geeft in het onderzoek van Wijzer en geldzaken bijna 50 procent aan te denken dat de totale kosten van financiële producten (advies en kosten product) omhoog zullen gaan. "De helft is van plan om kosten te laten meespelen in de keuze van de adviseur, nog eens een kwart zegt te gaan onderhandelen."

 

Reactie toevoegen

 
Adfiz vraagt aandacht voor kwetsbare klanten

Adfiz vraagt aandacht voor kwetsbare klanten

"Ik roep de politiek op om zich geen zand in de ogen te laten strooien. Maar om oog te hebben voor wat kwetsbare klanten werkelijk nodig hebben: een adviseur", aldus...

OvFD: "Minister te kort door de bocht"

OvFD: "Minister te kort door de bocht"

De OvFD vindt het "te kort door de bocht dat geconcludeerd wordt dat er geen problemen zijn vastgesteld met betrekking tot de toegankelijkheid van advies onder...

Fred de Jong: “Gemiste kans”

Fred de Jong: “Gemiste kans”

Onderzoeker Fred de Jong vindt het jammer dat het ministerie van Financiën de uitkomsten van de evaluatie van het provisieverbod niet oppakt om mensen te actief...

Evaluatie provisieverbod leidt niet tot nieuwe inzichten

Evaluatie provisieverbod leidt niet tot nieuwe inzichten

De evaluatie van het provisieverbod heeft niet tot nieuwe inzichten geleid, ook niet met betrekking tot schadeverzekeringen. Minister Hoekstra: "De evaluatie geeft...

Uitkomsten evaluatie provisieverbod nog in januari

Uitkomsten evaluatie provisieverbod nog in januari

Minister Hoekstra verwacht de (langverwachte) uitkomsten van de evaluatie van het provisieverbod nog in januari naar de Tweede Kamer te sturen. Dat is op te maken...

Anita van den Ende voorzitter Wijzer in Geldzaken

Anita van den Ende voorzitter Wijzer in Geldzaken

Anita van den Ende (directeur Financiële Markten bij het ministerie van Financiën) is Gita Salden opgevolgd als voorzitter van Wijzer in geldzaken. Hare...

Provisieverbod leidt tot paradoxale situatie

Provisieverbod leidt tot paradoxale situatie

"De paradoxale situatie lijkt nu dat advies goedkoper is en producten beter, terwijl de consument wegblijft, afgeschrikt door de nu zichtbare prijzen en de slechte...

Nog één week om mening over provisieverbod te ventileren

Nog één week om mening over provisieverbod te ventileren

Financieel adviseurs hebben nog één week om hun stem te laten horen over het provisieverbod. Onderzoeksbureau Decisio evalueert in samenwerking met...

Boete van ton voor florentis wegens overtreden provisieverbod

Boete van ton voor florentis wegens overtreden provisieverbod

Het kon haast niet uitblijven, dat na de adviseur ook de verzekeraar zou worden beboet wegens schending van het provisieverbod. De boete is dinsdag bekend gemaakt...

Enquête provisieverbod open tot medio augustus

Enquête provisieverbod open tot medio augustus

Financieel adviseurs kunnen nog tot half augustus de enquête over het provisieverbod invullen. Onderzoeksbureau Decisio evalueert in samenwerking met Periscoop...