"Pas op bij direct advies bank of verzekeraar"

Stichting Odin logo

Stichting ODIN waarschuwt consumenten extra voorzichtig te zijn bij het kopen of omzetten van financiële producten bij banken en verzekeraars, zonder tussenkomst van een onafhankelijk advieskantoor.

 

Directe aanleiding voor deze waarschuwing zijn twee recente Kifid-uitspraken. "Hieruit blijkt dat het direct aanschaffen van een hypotheek bij bank of verzekeraar zomaar enkele duizenden euro's extra kan kosten."

In de eerste zaak (direct bij een bank) is niet naar de hypotheekvoorwaarden van een bestaande hypotheek van een andere bank, die werd opgezegd, gekeken. Daarin zat een boeteclausule, waardoor de klant duizenden euro's boete moest betalen. Het Klachteninstituut vindt dat een hypotheekverkoper van de bank niet hoeft te onderzoeken hoe de bestaande hypotheek (van een andere bank) er precies uit ziet.

In een vrijwel identieke zaak van een andere consument, nu bemiddeld via een onafhankelijk advieskantoor, kwam het Klachteninstituut tot een hele andere conclusie. Een onafhankelijk adviseur heeft wel onderzoeksplicht en had de klant moeten waarschuwen voor de boeterente. De adviseur wordt veroordeeld tot het betalen van een groot deel van die boete.

Odin: "Hiermee bevestigt het Klachteninstituut dat er een belangrijk verschil is tussen directe adviseurs en onafhankelijke adviseurs. De directe adviseurs zijn productverkopers, die alleen maar oog hoeven hebben voor het afzetten van eigen producten. Onafhankelijk adviseurs hebben een bredere adviesverantwoordelijkheid, die start met het klantbelang. Wie bij de Rabobank, ING of ABN/AMRO binnenloopt voor een financieel advies (hypotheek, pensioen, vermogensopbouw) krijgt alleen de producten van die bank voorgeschoteld. Er is geen focus op het vergelijken van kosten en voorwaarden met concurrenten. En dat is zorgelijk, want juist die elementen bepalen in belangrijke mate het uiteindelijke rendement."

 

Loket Hersteladvies

Odin: "Het nieuwe 'loket hersteladvies beleggingsverzekeringen' van het Verbond van Verzekeraars gaat bijvoorbeeld ook van dit 'oogkleppen advies' uit. Dit loket zegt mensen te helpen met gratis advies om van hun woekerpolis af te komen. Maar als je het goed leest, blijkt het advies ook hier weer een gebonden advies, waarbij alleen producten van dezelfde verzekeraar worden aangeboden. Het zijn ook hier weer gewoon verkopers en geen adviseurs."

 

Robo-advies

Stichting Odin ziet ook een trend bij banken en verzekeraars waarbij "hun directe verkopers worden ingeruild voor digitale verkopers. Dat is nog goedkoper en via slimme scripts kun je consumenten nog beter sturen naar de gewenste producten. Directies van banken en verzekeraars investeren met overtuiging in robotadvies, waarbij de klant alle risico's loopt, het werk zelf allemaal moet doen en de onafhankelijke adviseur wordt uitgeschakeld. Deze zogenaamde 'execution only' dienstverlening betekent eigenlijk 'garantie tot aan de deur'. De onafhankelijke adviseur is daarmee nog de enige partij in de markt die wel verantwoordelijkheid neemt voor het advies en de analyse van bestaande producten. Ook levert zij nog als enige partij een op de wensen van de klant afgestemde nazorg."

Reactie toevoegen

 

Reacties

Albert van der Poll - 3 augustus 2016

@Peter, consumenten hebben helemaal niet door dat ze met een "verkoper" te maken hebben. Een praktijkvoorbeeldje dan maar: een relatie van ons wordt thuis bezocht door een buitendienstmedewerker van Univé. Niks ten nadele van Univé, prima club etc. Onze relatie stapte over, dat komt bij ons zo weinig voor dat ik heb gebeld om te vragen naar het waarom. Het lag niet aan onze service, maar wij hadden een "overbodige" rechtsbijstandsdekking gesloten. De verkoper van Univé kan op geen enkele manier in de buurt van onze spotgoedkope provisievrije rechtsbijstandspolis komen, dan is de oplossing simpel: dit is een overbodige dekking. Kijk u kunt geld besparen!! Vervolgens was de autoverzekering ook niet goed, daar moest een hogere ongevallendekking bij. Die is dan blijkbaar wel héél dringend noodzakelijk? En ik vermoed dat de dekking naar beperkt casco ging, want 't werd goedkoper, en in m'n rekenprogramma zou dat niet kunnen. Ook konden de verzekerde bedragen allemaal verlaagd. Het woonhuis was hoger verzekerd dan de verkoopprijs en dat is natuurlijk onzin. Een verder gesprek is dan weinig zinvol: dat al deze dekkingen waren besproken en in overleg vastgesteld. Dat de beloofde besparing -als die er al is, wat ik betwijfel - wordt bereikt door verminderen van dekkingen en verlagen van verzekerde bedragen? Die man zal 't toch wel weten? Dat die man een andere werkwijze heeft dan wij, dat hij alleen producten van zijn werkgever levert ( prima verder hoor) en dat hij wordt afgerekend op verkoopresultaten? Het boeit niks. Het is GOEDKOPER. Dat het bij ons met die wijzigingen dan nog weer goedkoper zou zijn dan bij Univé laat ik maar achterwege. Daar heb ik dan geen zin meer in.

Peter Veldhuizen - 3 augustus 2016

Er zou een gelijk speelveld komen. Dan moet de aansprakelijkheid ook gelijk zijn. De consument wordt niet volledig/transparant voorgelicht. Moet er dan toch een Nationaal Register Ongebonden Adviseurs komen, om de consument wegwijs te maken in onafhankelijk advies.

Knollenveld

Knollenveld

Het level playing field ligt er bij als een knollenveldje. Wat dat betreft, hebben Herdink en Leichel in 'Provisie 2.0' het bij het rechte eind, meent Albert van...

Drost fileert boek 'Provisie 2.0'

Drost fileert boek 'Provisie 2.0'

'Het boek ‘Provisie 2.0’ doet geen recht aan de vele ondernemers in deze bedrijfstak die het vak van financieel adviseur uiterst serieus nemen en al...

Zeven vragen aan... Wim Rietveld

Zeven vragen aan... Wim Rietveld

1. Wat drijft je als adviseur? Wat maakt jouw vak uniek? Als Erkend Hypothecair Planner ben je elke dag bezig met een heel belangrijk onderdeel in het leven van...

Het liefst zit ik elke seconde bij een klant aan tafel

Het liefst zit ik elke seconde bij een klant aan tafel

Het gaat Milko Perdijk (Perdijk Advies, reeuwijk) voor de wind. De focus op hypotheekadvies, pensioen en financiële planning pakt goed uit, het provisieverbod...

Gebruik zorgplicht  om betere adviseur  te worden

Gebruik zorgplicht om betere adviseur te worden

Jolanda Bron: ‘Innoveer proactief.’ “Zie zorgplicht niet als een last, maar als een mogelijkheid om je adviezen en dienstverlening te verbeteren.”...

Samenleving kan niet zonder financieel adviseur

Samenleving kan niet zonder financieel adviseur

‘Aanbieders willen ons doen geloven dat klant om verandering vraagt’ Henk Mulderij jr, directeur en mede-eigenaar van Henk Mulderij Financieel...

Local  hero... Bart van der Sterren

Local hero... Bart van der Sterren

In de rubriek Local Hero stelt VVP samen met NH1816 het lokale advies kantoor centraal. Het belang van deze lokale helden voor de samenleving kan niet genoeg worden...

Zeven vragen aan... Frank Kok

Zeven vragen aan... Frank Kok

1. Wat drijft je als adviseur? Wat maakt jouw vak uniek? Wat mij drijft is het dagelijks bezig zijn met de mix van de vakinhoudelijke aspecten, de persoonlijke...

Ondernemen is een  voetbalwedstrijd  spelen

Ondernemen is een voetbalwedstrijd spelen

“We hebben een prachtig vak. Helaas maken we dit als adviessector zelden duidelijk aan jongere generaties. Jongeren weten vaak niet eens van ons bestaan...

Het vuur van... Dennis Ruiter

Het vuur van... Dennis Ruiter

Er zijn veel prachtige mensen in onze sector die elke dag hun klanten het beste geven wat in hen zit. In ‘Het vuur van…’ zet VVP deze mensen...