"Pas op bij direct advies bank of verzekeraar"

Stichting Odin logo

Stichting ODIN waarschuwt consumenten extra voorzichtig te zijn bij het kopen of omzetten van financiële producten bij banken en verzekeraars, zonder tussenkomst van een onafhankelijk advieskantoor.

 

Directe aanleiding voor deze waarschuwing zijn twee recente Kifid-uitspraken. "Hieruit blijkt dat het direct aanschaffen van een hypotheek bij bank of verzekeraar zomaar enkele duizenden euro's extra kan kosten."

In de eerste zaak (direct bij een bank) is niet naar de hypotheekvoorwaarden van een bestaande hypotheek van een andere bank, die werd opgezegd, gekeken. Daarin zat een boeteclausule, waardoor de klant duizenden euro's boete moest betalen. Het Klachteninstituut vindt dat een hypotheekverkoper van de bank niet hoeft te onderzoeken hoe de bestaande hypotheek (van een andere bank) er precies uit ziet.

In een vrijwel identieke zaak van een andere consument, nu bemiddeld via een onafhankelijk advieskantoor, kwam het Klachteninstituut tot een hele andere conclusie. Een onafhankelijk adviseur heeft wel onderzoeksplicht en had de klant moeten waarschuwen voor de boeterente. De adviseur wordt veroordeeld tot het betalen van een groot deel van die boete.

Odin: "Hiermee bevestigt het Klachteninstituut dat er een belangrijk verschil is tussen directe adviseurs en onafhankelijke adviseurs. De directe adviseurs zijn productverkopers, die alleen maar oog hoeven hebben voor het afzetten van eigen producten. Onafhankelijk adviseurs hebben een bredere adviesverantwoordelijkheid, die start met het klantbelang. Wie bij de Rabobank, ING of ABN/AMRO binnenloopt voor een financieel advies (hypotheek, pensioen, vermogensopbouw) krijgt alleen de producten van die bank voorgeschoteld. Er is geen focus op het vergelijken van kosten en voorwaarden met concurrenten. En dat is zorgelijk, want juist die elementen bepalen in belangrijke mate het uiteindelijke rendement."

 

Loket Hersteladvies

Odin: "Het nieuwe 'loket hersteladvies beleggingsverzekeringen' van het Verbond van Verzekeraars gaat bijvoorbeeld ook van dit 'oogkleppen advies' uit. Dit loket zegt mensen te helpen met gratis advies om van hun woekerpolis af te komen. Maar als je het goed leest, blijkt het advies ook hier weer een gebonden advies, waarbij alleen producten van dezelfde verzekeraar worden aangeboden. Het zijn ook hier weer gewoon verkopers en geen adviseurs."

 

Robo-advies

Stichting Odin ziet ook een trend bij banken en verzekeraars waarbij "hun directe verkopers worden ingeruild voor digitale verkopers. Dat is nog goedkoper en via slimme scripts kun je consumenten nog beter sturen naar de gewenste producten. Directies van banken en verzekeraars investeren met overtuiging in robotadvies, waarbij de klant alle risico's loopt, het werk zelf allemaal moet doen en de onafhankelijke adviseur wordt uitgeschakeld. Deze zogenaamde 'execution only' dienstverlening betekent eigenlijk 'garantie tot aan de deur'. De onafhankelijke adviseur is daarmee nog de enige partij in de markt die wel verantwoordelijkheid neemt voor het advies en de analyse van bestaande producten. Ook levert zij nog als enige partij een op de wensen van de klant afgestemde nazorg."

Reactie toevoegen

 

Reacties

Albert van der Poll - 3 augustus 2016

@Peter, consumenten hebben helemaal niet door dat ze met een "verkoper" te maken hebben. Een praktijkvoorbeeldje dan maar: een relatie van ons wordt thuis bezocht door een buitendienstmedewerker van Univé. Niks ten nadele van Univé, prima club etc. Onze relatie stapte over, dat komt bij ons zo weinig voor dat ik heb gebeld om te vragen naar het waarom. Het lag niet aan onze service, maar wij hadden een "overbodige" rechtsbijstandsdekking gesloten. De verkoper van Univé kan op geen enkele manier in de buurt van onze spotgoedkope provisievrije rechtsbijstandspolis komen, dan is de oplossing simpel: dit is een overbodige dekking. Kijk u kunt geld besparen!! Vervolgens was de autoverzekering ook niet goed, daar moest een hogere ongevallendekking bij. Die is dan blijkbaar wel héél dringend noodzakelijk? En ik vermoed dat de dekking naar beperkt casco ging, want 't werd goedkoper, en in m'n rekenprogramma zou dat niet kunnen. Ook konden de verzekerde bedragen allemaal verlaagd. Het woonhuis was hoger verzekerd dan de verkoopprijs en dat is natuurlijk onzin. Een verder gesprek is dan weinig zinvol: dat al deze dekkingen waren besproken en in overleg vastgesteld. Dat de beloofde besparing -als die er al is, wat ik betwijfel - wordt bereikt door verminderen van dekkingen en verlagen van verzekerde bedragen? Die man zal 't toch wel weten? Dat die man een andere werkwijze heeft dan wij, dat hij alleen producten van zijn werkgever levert ( prima verder hoor) en dat hij wordt afgerekend op verkoopresultaten? Het boeit niks. Het is GOEDKOPER. Dat het bij ons met die wijzigingen dan nog weer goedkoper zou zijn dan bij Univé laat ik maar achterwege. Daar heb ik dan geen zin meer in.

Peter Veldhuizen - 3 augustus 2016

Er zou een gelijk speelveld komen. Dan moet de aansprakelijkheid ook gelijk zijn. De consument wordt niet volledig/transparant voorgelicht. Moet er dan toch een Nationaal Register Ongebonden Adviseurs komen, om de consument wegwijs te maken in onafhankelijk advies.

Samen werken in het belang van de klant

Samen werken in het belang van de klant

De liefde voor het adviesvak bij adviseur Peggy van der smitte is bijzonder groot. Dat kreeg ze mee van haar vader die het Amersfoortse adviesbedrijf heeft opgericht....

CFD en Odin brengen schadehulp onder één dak

CFD en Odin brengen schadehulp onder één dak

Met de oprichting van het Nationaal Schadeloket Intermediairs (NSI) brengen CFD en stichting Odin alle vormen van schadehulp onder één dak. Het loket...

Robo advies heeft de toekomst

Robo advies heeft de toekomst

Robo advies heeft de toekomst volgens 83 procent van de geldverstrekkers.   Finextra en AdviceRobo hebben leiders van financiële instellingen wereldwijd...

Odin start met second opinion services

Odin start met second opinion services

Stichting Odin start "na aanhoudende klachten over verkeerde financiële producten en te lage letsel- en schadeuitkeringen"  een second opinion...

Advies in lijn met tijdgeest is passend advies

Advies in lijn met tijdgeest is passend advies

Volgens de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening is een advies dat de destijds geldende mores volgde passend, zelfs al past achteraf de conclusie dat...

Zeven vragen aan... Sijtze Faber

Zeven vragen aan... Sijtze Faber

1. Wat drijft je als ondernemer? Heb je een motto? Als zoon van een kruidenier ben ik groot geworden met het besef dat klantbelang centraal staat. Daar werk je...

Advies belangrijk bij roekeloze financiële consument

Advies belangrijk bij roekeloze financiële consument

"Oplossing kan zijn dat mensen vrijwillig data delen met  hun adviseur zodat hij/zij met de meest actuele situatie proactief een klant kan benaderen en...

Gratis quickscan woekerpolis bij Odin

Gratis quickscan woekerpolis bij Odin

Ondanks een enorm offensief van verzekeraars en toezichthouder om zoveel mogelijk woekerpolishouders te bereiken, is de eerste fase van het woekerpolisherstel volgens...

Local hero... Cees Dekker

Local hero... Cees Dekker

In de rubriek Local Hero stelt VVP samen met NH1816 het kleinere advieskantoor centraal. Het belang van deze helden voor de lokale samenleving kan niet genoeg...

Zeven vragen aan.... Sven Kelder

Zeven vragen aan.... Sven Kelder

1. Wat drijft je als ondernemer? Heb je een motto? Passie! Mijn drijfveer is de waardering van klanten als blijkt dat je aan hun behoefte hebt voldaan. Maar ook...