Passieve houding kost adviseur bijna 9.000 euro

Kifid logo 350

De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening laat adviseur Raadsheeren bijna 9.000 euro aan schadevergoeding betalen aan een klant. De Commissie oordeelt dat "van de Adviseur een actievere houding mocht worden verwacht naar aanleiding van het voorstel tot aanpassing van de verzekeraar in september 2011. De Adviseur heeft Consument onvoldoende geattendeerd op het belang van aanpassing van de verzekering naar aanleiding van dit voorstel. De Adviseur had Consument uitgebreider moeten rappelleren en had Consument moeten wijzen op de risico’s van het uitblijven van actie". (Uitspraak 2018-262.)

De adviseur had geen genoegen mogen nemen met de reactie van consument dat de accountant erop terug zou komen. 

Raadsheeren dient de schade van de consument te vergoeden. Hierop wordt een eigen schuld-correctie van 25 procent toegepast, omdat "ook van Consument een actievere houding verwacht mocht worden".

Voor de schadevaststelling maakt de Commissie een vergelijking tussen de hypothetische situatie, – kort – de waarde van het alternatieve verzekeringsproduct op 26 april 2017 en de werkelijke situatie, de waarde van de beleggingsverzekering ten tijde van de afkoop in 2017. Het schadebedrag is dan 11.957 euro. Na eigen schuldcorrectie resteert een schadebedrag van 8.967,75 euro.

De consument vorderde een bedrag van bijna 30.000 euro. 

De consument beklaagde zich ook over de maandelijkse fee die hij sinds 2009 aan de adviseur betaalde. De Commissie stelt vast dat "Consument dit bedrag jarenlang zonder vragen of opmerkingen heeft voldaan. Nu Consument voorts op dit punt geen vordering heeft ingesteld, ook niet na herformulering van de vordering na de mondelinge behandeling, ziet de Commissie geen grond voor het toekennen van een schadevergoeding op dit punt".

Reactie toevoegen

 
Vordering afgewezen na cirkelzaagongeluk

Vordering afgewezen na cirkelzaagongeluk

Een consument is op 17 juni 2015 arbeidsongeschikt geraakt door een cirkelzaagongeluk. Hij vordert dat zijn financieel adviseur de schade van zeven mille voor zijn...

Van je collega's moet je het hebben...

Van je collega's moet je het hebben...

Een collegiale dienst is geen overeenkomst van dienstverlening, oordeelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in Uitspraak 2018-184. De...

Bij contra proferentem-regel moet sprake zijn van een uitleg die redelijk is

Bij contra proferentem-regel moet sprake zijn van een uitleg die redelijk is

Bij toepassing van de contra proferentem-regel moet sprake zijn van een uitleg van een verzekerde die redelijk is. In het geval dat de Geschillencommissie Financiële...

Verzekeraar is informatie kwijt over oude polissen

Verzekeraar is informatie kwijt over oude polissen

De verzekeraar krijgt gelijk van de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in Uitspraak 2018-187. Maar de commissie gaat niet in op het feit...

Vijftien bier... of niet?

Vijftien bier... of niet?

Een verklaring van horen zeggen over overmatig alcoholgebruik is niet genoeg om de klant zijn uitkering te weigeren. Dat stelt de Geschillencommissie Financiële...

Verzekeraar mag alleen daadwerkelijk gemaakte onderzoekskosten in rekening brengen

Verzekeraar mag alleen daadwerkelijk gemaakte onderzoekskosten in rekening brengen

Een verzekeraar mag alleen daadwerkelijk gemaakte onderzoekskosten in rekening brengen, oordeelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in...

Het kan niet vaak genoeg gezegd worden: leg advies goed vast

Het kan niet vaak genoeg gezegd worden: leg advies goed vast

De Hypotheker moet een klant 1.800 euro vergoeden, omdat zij volgens de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) niet (geheel) heeft gehandeld...

Zwart kleed geen alternatief voor rolhoes of hoedenplank

Zwart kleed geen alternatief voor rolhoes of hoedenplank

Scootmobiel achter in de auto niet weggestopt onder rolhoes of hoedenplank? Helaas, dan geen uitkering bij diefstal van bagage uit de auto. "Hoewel Consument heeft...

Verzekeraar hoeft premie niet te matigen

Verzekeraar hoeft premie niet te matigen

De premieopslag die verzekeraar – naar aanleiding van de medische keuring – heeft berekend is niet gebaseerd op de huidige gezondheidstoestand van consument,...

Informatievoorziening hoeft niet digitaal

Informatievoorziening hoeft niet digitaal

Een geldverstrekker mag zijn klant per brief blijven informeren over wijzigingen in de maandlasten, ook al wil die klant de informatie digitaal ontvangen. Dat stelt...