Passieve houding kost adviseur bijna 9.000 euro

Kifid logo 350

De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening laat adviseur Raadsheeren bijna 9.000 euro aan schadevergoeding betalen aan een klant. De Commissie oordeelt dat "van de Adviseur een actievere houding mocht worden verwacht naar aanleiding van het voorstel tot aanpassing van de verzekeraar in september 2011. De Adviseur heeft Consument onvoldoende geattendeerd op het belang van aanpassing van de verzekering naar aanleiding van dit voorstel. De Adviseur had Consument uitgebreider moeten rappelleren en had Consument moeten wijzen op de risico’s van het uitblijven van actie". (Uitspraak 2018-262.)

De adviseur had geen genoegen mogen nemen met de reactie van consument dat de accountant erop terug zou komen. 

Raadsheeren dient de schade van de consument te vergoeden. Hierop wordt een eigen schuld-correctie van 25 procent toegepast, omdat "ook van Consument een actievere houding verwacht mocht worden".

Voor de schadevaststelling maakt de Commissie een vergelijking tussen de hypothetische situatie, – kort – de waarde van het alternatieve verzekeringsproduct op 26 april 2017 en de werkelijke situatie, de waarde van de beleggingsverzekering ten tijde van de afkoop in 2017. Het schadebedrag is dan 11.957 euro. Na eigen schuldcorrectie resteert een schadebedrag van 8.967,75 euro.

De consument vorderde een bedrag van bijna 30.000 euro. 

De consument beklaagde zich ook over de maandelijkse fee die hij sinds 2009 aan de adviseur betaalde. De Commissie stelt vast dat "Consument dit bedrag jarenlang zonder vragen of opmerkingen heeft voldaan. Nu Consument voorts op dit punt geen vordering heeft ingesteld, ook niet na herformulering van de vordering na de mondelinge behandeling, ziet de Commissie geen grond voor het toekennen van een schadevergoeding op dit punt".

Reactie toevoegen

 
Aanvaarding overeenkomst hoeft niet uitdrukkelijk

Aanvaarding overeenkomst hoeft niet uitdrukkelijk

Aanvaarding van een overeenkomst hoeft niet uitdrukkelijk plaats te vinden. Dat stelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening in Uitspraak 2018-121. De...

Claimen binnen drie jaar

Claimen binnen drie jaar

Conform artikel 7:942 van het Burgerlijk Wetboek (BW) verjaart een rechtsvordering tegen een verzekeraar tot het doen van een uitkering door verloop van drie jaren...

Consument moet zelf polisblad controleren

Consument moet zelf polisblad controleren

De consument heeft de plicht om zelf het verstrekte polisblad te bestuderen en op juistheid te controleren. Die stelling betrekt de Geschillencommissie Financiële...

Geschillencommissie wijst claim van miljoen af

Geschillencommissie wijst claim van miljoen af

Een consument eist 1 miljoen euro vergoeding, de schade die hij zegt te hebben geleden wegens vermeend tekortschieten van zijn rechtsbijstanduitvoerder (SRK in opdracht...

Teleurgestelde verwachtingen...

Teleurgestelde verwachtingen...

Een kwestie van teleurgestelde verwachtingen. Van schending van de zorgplicht door de hypotheekadviseur is geen sprake. Dat stelt de Geschillencommissie Financiële...

Ommekomst...

Ommekomst...

London General nam te makkelijk aan dat een klant niet meer volledig arbeidsongeschikt was. Daarom moet de verzekeraar alsnog uitkeren van de Geschillencommissie...

Brommer geen rondvliegend voorwerp

Brommer geen rondvliegend voorwerp

Leren van Kifid-uitspraken SCHADE. Uit VVP 1 De geparkeerde bromfiets van de consument waait omver en raakt beschadigd. De polisvoorwaarden van zijn verzekering...

NNul op het rekest...

NNul op het rekest...

Verzekeraars hoeven de consument gedurende de looptijd van de verzekering niet te informeren over de prijsstelling van nieuwe vergelijkbare producten. De Geschillencommissie...

Zorgplicht vraagt actieve en voortdurende bemoeienis van adviseur

Zorgplicht vraagt actieve en voortdurende bemoeienis van adviseur

In het kader van de zorgplicht mag een consument van de verzekeringsadviseur gedurende de looptijd van de verzekering een actieve en voortdurende bemoeienis verwachten....

Bank hoeft echtelieden niet te informeren over elkaars vermogenspositie

Bank hoeft echtelieden niet te informeren over elkaars vermogenspositie

Het is aan de echtelieden onderling om elkaar desgevraagd te informeren over hun vermogenspositie. De bank is hierbij geen partij. Dat stelt de Geschillencommissie...