Passieve houding kost adviseur bijna 9.000 euro
De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening laat adviseur Raadsheeren bijna 9.000 euro aan schadevergoeding betalen aan een klant. De Commissie oordeelt dat "van de Adviseur een actievere houding mocht worden verwacht naar aanleiding van het voorstel tot aanpassing van de verzekeraar in september 2011. De Adviseur heeft Consument onvoldoende geattendeerd op het belang van aanpassing van de verzekering naar aanleiding van dit voorstel. De Adviseur had Consument uitgebreider moeten rappelleren en had Consument moeten wijzen op de risico’s van het uitblijven van actie". (Uitspraak 2018-262.)
De adviseur had geen genoegen mogen nemen met de reactie van consument dat de accountant erop terug zou komen.
Raadsheeren dient de schade van de consument te vergoeden. Hierop wordt een eigen schuld-correctie van 25 procent toegepast, omdat "ook van Consument een actievere houding verwacht mocht worden".
Voor de schadevaststelling maakt de Commissie een vergelijking tussen de hypothetische situatie, – kort – de waarde van het alternatieve verzekeringsproduct op 26 april 2017 en de werkelijke situatie, de waarde van de beleggingsverzekering ten tijde van de afkoop in 2017. Het schadebedrag is dan 11.957 euro. Na eigen schuldcorrectie resteert een schadebedrag van 8.967,75 euro.
De consument vorderde een bedrag van bijna 30.000 euro.
De consument beklaagde zich ook over de maandelijkse fee die hij sinds 2009 aan de adviseur betaalde. De Commissie stelt vast dat "Consument dit bedrag jarenlang zonder vragen of opmerkingen heeft voldaan. Nu Consument voorts op dit punt geen vordering heeft ingesteld, ook niet na herformulering van de vordering na de mondelinge behandeling, ziet de Commissie geen grond voor het toekennen van een schadevergoeding op dit punt".
Reactie toevoegen
Losse motoronderdelen geen motorfiets
De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) laat de Europeesche wel de sleutels maar niet de originele onderdelen (vervangen door race-onderdelen)...
Consument alleen consument als hij dienst afneemt
Als iemand geen dienst heeft afgenomen, kan hij ook niet klagen bij Kifid. Aldus de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in Uitspraak 2018-162. De...
Vordering afgewezen in plaats van klacht ongegrond
Anders dan in ons bericht vrijdag stond, wees de Geschillencommissie (Kifid) in Uitspraak 2018-158 de klacht niet af. Zij wees de vordering af, maar verklaarde de...
Loyaliteitskorting duur betaald...
De loyaliteitskorting bij zijn WestlandUtrecht-hypotheek breekt een klant lelijk op. De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) volgt de klant...
Onjuiste offerte leidt niet tot schadeplichtigheid
Het enkele gegeven dat een verzekeraar een verkeerde offerte heeft opgemaakt, leidt op zichzelf niet tot schadeplichtigheid. Aldus de Geschillencommissie Financiële...
Vordering afgewezen ondanks schending zorgplicht door adviseur
De adviseur moet binnen een redelijke termijn bij de verzekeraar informeren naar de status van het dossier van de consument. Aldus de Geschillencommissie Financiële...
Bij overkreditering alleen vordering tot schadevergoeding mogelijk
In geval van overkreditering is alleen een vordering tot vergoeding van de schade mogelijk. Aldus de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid)...
Claimant heeft medewerkingsplicht
Op de consument rust een medewerkingsplicht als de verzekeraar informatie de medewerking van de consument nodig heeft om de claim te kunnen beoordelen. Daar wijst...
Toch betalen ondanks no cure no pay
Een klant die de opdracht van overeenkomst met zijn adviseur voortijdig beëindigde, moet toch betalen voor een deel van de door de adviseur reeds verrichte...
Verhoging risico-opslag van 0,2 naar 0,8 procent niet onredelijk
De verhoging van de risico-opslag op recreatiewoningen van 0,2 naar 0,8 procent door '(quasi) monopolist' Rabobank is niet onredelijk of onbillijk, oordeelt de Geschillencommissie...