Pleidooi voor \'bemiddel only\'

Christiaan Schipper

"Zodra de aanbieders de splitsing tussen advies en bemiddeling erkennen gaat de weg open voor echt onafhankelijke advisering en kan de consument altijd het voor hem beste product verkrijgen", stelt Christiaan Schipper (FlexFront) op www.newfinancialforum.nl.

Schipper schrijft: "De financieel adviseur dient onafhankelijk te adviseren. Het lijkt een open deur, maar wat verstaan we hier eigenlijk onder? Vaak wordt met de term adviseren alle activiteiten vanaf klantinventarisatie naar advies tot en met het afsluiten van financiële producten bedoeld. De activiteiten kunnen ook onderverdeeld worden in drie stappen: 1. adviseren, 2. productvergelijking en productkeuze, 3. bemiddeling.

"Tot en met vandaag worden alle drie de activiteiten door de adviseur uitgevoerd. En wat doe je dan als adviseur als blijkt dat het beste product voor jouw klant door jou niet is af te sluiten omdat je geen aanstelling hebt of kan krijgen? Wordt de klant dan wel geïnformeerd hierover?
"Daar wringt nu de schoen. Het is namelijk nog niet mogelijk om op advies van adviseur A bij adviseur B, die dan wel een aanstelling bij de betreffende aanbieder heeft, de bemiddeling te laten uitvoeren. We spreken hier dan over het ‘bemiddel only’ concept.
Als gevolg hiervan kan de vraag gesteld worden of de klant nu in alle gevallen het voor hem beste product krijgt geadviseerd. Dat zou toch iedereen in de keten moeten willen? Dat geldt ook voor de aanbieders; als zijn product het beste product is dan zou de aanbieder toch ook moeten willen dat die consument bij hem terecht kan? Maar door het eigen aanstellingsbeleid is dat nu niet mogelijk. Ook via de ‘execution only’ route is dit vaak niet mogelijk omdat de meeste aanbieders deze variant niet aanbieden. De consument krijgt dus niet altijd het beste product.

"In mijn ogen is de taak van een financieel adviseur de consument financieel op te leiden zodat hij inzicht krijgt in zijn situatie en mogelijkheden waardoor hij zelf zijn eigen keuzes kan maken. Hierbij rekening houdend met al zijn persoonlijke wensen en doelen. Idealiter geeft de adviseur zijn advies zonder rekening te houden met de al dan niet aanwezige aanstellingen. Pas dan ontstaat er een echt onafhankelijk advies.
"De volgende stap zou moeten zijn dat de consument met dat echt onafhankelijke advies op zak een productvergelijking kan verkrijgen waarin alle producten met elkaar zijn vergeleken. Op basis van persoonlijke wensen en prijs/kwaliteitverhouding kiest de consument dan het voor hem beste product. Omdat aanbieders niet verplicht gesteld kunnen worden alle intermediairs een aanstelling te geven, kan de bemiddeling via gespecialiseerde bemiddelingsorganisaties geschieden. Het gekke is dat alle ingrediënten hiervan in de markt aanwezig zijn. Er zijn genoeg onafhankelijke adviseurs die graag alleen maar willen adviseren, productvergelijkingstools zijn ook in ruime mate aanwezig en serviceproviders kunnen de rol van bemiddeling op zich nemen. Zodra de aanbieders ook de splitsing tussen advies en bemiddeling erkennen gaat de weg open voor echt onafhankelijke advisering en kan de consument altijd het voor hem beste product verkrijgen. Ik ben benieuwd hoe snel we dit in onze markt voor elkaar gaan krijgen."


 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Antoinette Kalkman - 25 maart 2014

Iedere dienst, product en sector kent zijn eigen levenscyclus. Hierbij hoort ook dat men open moet staan voor nieuwe ontwikkelingen. Hoe mooi is het dan er dan verschillende stromingen zijn die eenzelfde gedachte hebben. Dan komt er tenminste beweging. Claim dus een stroming niet als "ik heb het bedacht" maar deel met elkaar om verder te versterken en de innovatie van de sector echt te laten plaatsvinden. Prima dus dat Yellowtail met Homeinvest in eenzelfde richting denkt als FlexFront die al enige jaren met het Nationaal Hypotheek Loket de zelfde boodschap uitzendt.

Ozewald Wanrooij - 25 maart 2014

Christiaan lijkt voor eigen parochie te preken maar wanneer we eventuele vooroordelen eens aan de kant zouden zetten dan ben ik ervan overtuigd dat voor organisaties als FlexFront in de rol van bemiddelaar zeker waarde is toe te voegen voor de consument. Niet langer zou ik als adviseur hoeven te voldoen aan de productieverplichtingen van aanbieders waardoor ik beter in staat ben mijn onafhankelijke positie richting mijn klant te waarborgen. Verder zou ik mijn klant op een efficiëntere wijze van een product kunnen voorzien doordat er een team van productspecialisten eenvoudigweg beter op de hoogte is van bijvoorbeeld administratieve processen bij aanbieders en door hun omvang betere service level afspraken kunnen maken. Om dit te realiseren zullen er echter nog wel enkele hobbels genomen moeten worden. Onze huidige WFT leent zich op dit moment nog niet voor dergelijke vernieuwing aangezien binnen de WFT het begrip advies nog steeds verbonden is aan de totstandkoming van een product. Daarnaast zou het toezicht van de AFM op een andere wijze moeten worden ingericht aangezien aanbieders op dit moment een deel van de toezichtsverantwoordelijkheden moeten dragen. Diezelfde aanbieders zullen de grip op het intermediaire kanaal verliezen wanneer met SWO’s geen productafspraken meer kunnen worden afgedwongen. En tenslotte zullen adviseurs zich moeten realiseren dat de duurzame waarde richting de consument niet langer bestaat uit bemiddelingsactiviteiten maar uit de advisering. Al me al vergt het heel wat ruimdenkendheid en de bereidheid om te willen veranderen.

Marcel Bax - 25 maart 2014

Eens met Christiaan en Ozewald. Een agentsschap heeft geen toegevoegde waarde. Met het bemiddel only traject ga je echt een splitsing maken tussen onafhankelijk advies en bemiddeling, zonder sturing vanuit aanbieders. Het probleem ligt op dit moment nog bij een aantal aanbieders die hierdoor niet meer de productie kunnen sturen. Echter het voordeel voor de centrale klant is dat je onafhankelijk advies kunt geven zonder dat je de klant hoeft te laten zweven in de bemiddelingsfase en deze via een Bemiddelaar only kunt ondersteunen. Reeds 2 jaar zijn we hiermee bezig samen met Yellowtail. Zoek op bemiddel only op Google en je vindt meer informatie.

Maarten Boddeüs - 25 maart 2014

Lees alles over bemiddel only in onze Yellowpaper uit februari 2013: http://www.yellowtail.nl/blog/item/chaos-advieskosten-yellowtail-pleit-voor-introductie-van-‘bemiddel-only’ Of op slideshare: http://www.slideshare.net/yellowtailbv/yellowpaper-advieskosten?ref=http://www.yellowtail.nl/blog/item/chaos-advieskosten-yellowtail-pleit-voor-introductie-van-‘bemiddel-only’

Laatste oproep: doe mee met het onderzoek Actief Klantbeheer

Laatste oproep: doe mee met het onderzoek Actief Klantbeheer

Doet u mee met het onafhankelijk onderzoek naar Actief Klantbeheer onder adviseurs? Het kost u slechts een paar minuten van uw tijd en u bewijst de financiële...

Branche-initiatief Actief Klantbeheer positief over AFM-principes

Branche-initiatief Actief Klantbeheer positief over AFM-principes

De negen partijen verenigd in het branche-initiatief Actief Klantbeheer zijn positief over de AFM-principesdoorlopende ondersteuning van klanten en zien de principes...

Serie Actief Klantbeheer, deel 11: mensen helpen, juist ook in slechte tijden

Serie Actief Klantbeheer, deel 11: mensen helpen, juist ook in slechte tijden

Er komen tal van wijzigingen af op huiseigenaren die gevolgen kunnen hebben voor de betaalbaarheid van de hypotheek. "Het is dan ook van belang om klanten op tijd...

Serie Actief Klantbeheer, deel 10: van modern visitekaartje naar slim actief beheer

Serie Actief Klantbeheer, deel 10: van modern visitekaartje naar slim actief beheer

"Wie weet wat er loopt bij z’n relaties en daar proactief op inspeelt, blijft ertoe doen: er valt wat te besparen op de hypotheek, het verzekeringspakket...

Groen licht voor opleiding Actief Klantbeheer

Groen licht voor opleiding Actief Klantbeheer

De opleiding Actief Klantbeheer gaat na een geslaagde pilot officieel op 2 december 2021 van start. De opleiding is ontwikkeld in het kader van het initiatief...

Serie Actief Klantbeheer, deel 9: kwalijk misverstand Consumentenbond biedt ook kansen

Serie Actief Klantbeheer, deel 9: kwalijk misverstand Consumentenbond biedt ook kansen

"Welke hulp heb je tussentijds nodig bij hypotheken met een rentevaste periode van 20 jaar?' Met deze retorische vraag stelde de Consumentenbond de waarde van...

Doe mee met het onderzoek Actief Klantbeheer onder adviseurs!

Doe mee met het onderzoek Actief Klantbeheer onder adviseurs!

Doet u mee met het onafhankelijk onderzoek naar Actief Klantbeheer onder adviseurs? Het kost u slechts een paar minuten van uw tijd en u bewijst de financiële...

Serie Actief Klantbeheer, deel 8:  waagt u de sprong?

Serie Actief Klantbeheer, deel 8: waagt u de sprong?

"We willen het allemaal. Loyale klanten. Loyale klanten zijn binnen handbereik als u uw mindset hierop aanpast. Adviseren over een passende financiële oplossing,...

Serie Actief Klantbeheer, deel 7:  versla de varkenscyclus!

Serie Actief Klantbeheer, deel 7: versla de varkenscyclus!

"Je ziet het op dit moment gebeuren. Er zijn relatief veel nieuw toetredende financieel dienstverleners op de hypothekenmarkt. Oud-werknemers van banken die voor...

Serie Actief Klantbeheer, deel 6: maak er een gezond businessmodel van

Serie Actief Klantbeheer, deel 6: maak er een gezond businessmodel van

“Adviseurs zijn geen filantropische instellingen. Actief klantbeheer kost een adviseur tijd en diezelfde tijd is zo hard nodig om klanten te helpen bij nieuwe...