Poliservice neemt voor adviseurs omzetting pensioenpolis uit handen

Luuk de Vos

ASR zet Poliservice in bij de conversie van het semi-collectieve pensioen naar heen nieuw werknemerspensioen. "Veel adviseurs hebben hier de tijd en/of capaciteit niet voor. Daarom nemen wij dit omzettingstraject uit handen", aldus Luuk de Vos, directeur Intermediaire Distributie bij AFM in het themanummer trends van VVP, de laatste editie van dit jaar.

Volgens De Vos is het de vraag wie tegenwoordig wat doet in de pensioenmarkt. “Met deze vraag zijn we binnen ASR al jaren bezig. Het was al langer duidelijk dat als gevolg van het nieuwe deskundigheidsbouwwerk het aantal pensioenadviseurs zou afnemen. Inmiddels is dit realiteit geworden en zie je dat slechts een kwart van de advieskantoren is overgebleven. De vraag is dan hoe je de continuïteit van de dienstverlening aan je klanten kunt waarborgen en hoe je het adviesvak ook aantrekkelijk voor de kantoren zelf houdt. Veel pensioencontracten vallen tussen de wal en het schip. Of omdat een adviseur geen pensioenvergunning heeft willen of kunnen bemachtigen en zijn pensioenportefeuille moet overdragen, of omdat een adviseur het verdienmodel rondom pensioenadvisering niet rond krijgt. Kortom, wat doe je met dergelijke pensioencontracten? Wij zijn van mening dat wij een zorgplicht hebben en willen daarom een actieve rol spelen om dergelijke problemen op te lossen", aldus De Vos in het trendnummer van VVP.
Eén van de concrete zaken waar ASR de adviseur in ondersteunt is de conversie van het semi-collectieve pensioen naar een nieuw werknemerspensioen. “Vanzelfsprekend dienen pensioenregelingen per 1 januari 2015 aan de nieuwe wet- en regelgeving te worden aangepast. Daarnaast wilden wij het product ook zelf aanpassen aan de eisen van de nieuwe tijd. Het gaat hierbij om enkele honderden contracten die voor 1 januari 2015 moeten zijn aangepast. Veel adviseurs hebben hier echter de tijd en/of capaciteit niet voor. Daarom nemen wij dit omzettingstraject uit handen. Dit doen we met het vernieuwde Poliservice. Zij begeleiden de hele overgang naar het nieuwe product, verzorgen de contacten met de ondernemers, zorgen voor een heldere communicatie, etcetera. Zodra de omzetting is afgerond, wordt de portefeuille weer volledig teruggeven aan de oorspronkelijke adviseur. Op deze manier helpen wij actief, om te voorkomen dat veel klanten uiteindelijk adviseurloos raken.”
De Vos benadrukt dat het om een complex en intensief proces gaat. “Ten eerste moeten op 1 januari 2015 alle pensioenregelingen voldoen aan alle nieuwe wet- en regelgeving. Dat is eenvoudig gezegd, maar realiteit is dat lang niet alle werkgevers adequaat reageren op deze in hun ogen ingewikkelde materie waar nou niet bepaald direct hun warme belangstelling naar uit gaat. Je moet ze dus wel mee zien te krijgen. Dat kost veel tijd, tijd die adviseurs op dit moment vaak niet hebben. Daarom nemen we deze tijdrovende werkzaamheden tijdelijk uit handen.”

Lees het hele artikel, ken alle trends en abonneer je nu op VVP.
 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Roelof Radstaake - 16 december 2014

Prettig, ASR, dat jullie dit kennelijk zo enorm uitgebreid met de adviseurs hebben besproken zodat deze allemaal weten waar ze aan toe zijn en wat ze kunnen en mogen verwachten. Helaas, de reacties spreken tegen dat het zo is gegaan. Jammer, gemiste kans

Achmea, Aegon, ASR, NN en Vivat in nieuwe Europese stresstest

Achmea, Aegon, ASR, NN en Vivat in nieuwe Europese stresstest

EIOPA heeft Aegon, Nationale-Nederlanden en Achmea geselecteerd voor deelname aan een nieuwe stresstest. Op verzoek van DNB zullen ook ASR en Vivat aan de stresstest...

ASR-rapper prijst adviseur aan

ASR-rapper prijst adviseur aan

De onafhankelijk verzekeringsadviseur is vanaf zaterdag het lijdend voorwerp van Sticks. De huisrapper van verzekeraar ASR prijst onder andere het op maat gesneden...

Kifid pleit ASR vrij in 'woekerpoliszaak'

Kifid pleit ASR vrij in 'woekerpoliszaak'

Kifid stelt ASR in het gelijk in een 'woekerpoliszaak', zo blijkt uit een uitspraak van de Commissie van Beroep van Kifid. De uitspraak heeft consequenties voor...

Bescheiden

Bescheiden

Dit nooit meer, was het credo nadat de omvang en de oorzaken van de kredietcrisis duidelijk waren geworden. Even ter herinnering: om financiële instellingen...

Kifid: a.s.r. moet hoge overlijdensdekking uitbetalen

Kifid: a.s.r. moet hoge overlijdensdekking uitbetalen

A.s.r heeft onvoldoende kunnen aantonen dat een orv premievrij is gemaakt en dient de hoge overlijdensdekking uit te keren, aldus de bindende uitspraak (GC 2018-050)...

Adviseurs meer waardering voor samenwerking met verzekeraars

Adviseurs meer waardering voor samenwerking met verzekeraars

De winnaars van het Adfiz Prestatie Onderzoek 2017, uitgevoerd door Tevreden.nl zijn: Scildon (2x), TAF (2x), de Goudse, Nh1816 en RegioBank. Over de hele linie...

A.s.r. moet woekerpolishouder meer schadevergoeding betalen

A.s.r. moet woekerpolishouder meer schadevergoeding betalen

A.s.r. moet de afkoopwaarde van een beleggingsverzekering, die in juni 2007 op verzoek van de consument is beëindigd, opnieuw berekenen. De verzekeraar mag...

ASR verhoogt premie Voordeelpakket

ASR verhoogt premie Voordeelpakket

ASR verhoogt in februari 2018 de premie van de Personenauto-, Woonhuis- en Inboedelverzekeringen in het Vernieuwd Voordeelpakket. Reden voor de verhoging zijn de...

ASR  biedt beter inzicht in totale rentekosten hypotheek

ASR biedt beter inzicht in totale rentekosten hypotheek

ASR heeft een online tool ontwikkeld waarmee adviseurs voor hun relaties een beter beeld kunnen geven van de totale rentekosten van een hypotheek. "Hypotheekrentetarieven...

A.s.r.: Commissie van Beroep doet ons tekort

A.s.r.: Commissie van Beroep doet ons tekort

De Commissie van Beroep van Kifid wijkt in grote lijnen niet af van de uitspraken van de Geschillencommissie inzake klachten van consumenten over beleggingsverzekeringen...