Prast: verstrekken pensioeninformatie is zinloos

Henriëtte Prast

De pensioensector is bij wet verplicht om deelnemers van de nodige informatie te voorzien. Daarmee zijn hoge kosten gemoeid - over de afgelopen tien jaar liepen die in de miljarden. Dit lijkt op weggegooid geld. Aldus hoogleraar Henriëtte Prast in een column in de nieuwsbrief van Tros Radar.

"Eén van mijn Tilburgse master-studenten heeft een scriptie geschreven over de kosten en baten van verplichte pensioencommunicatie", schrijft gedragseconoom Prast. Zijn schatting was dat de kosten 3,2 miljard euro bedragen, vermoedelijk een ondergrens, waarbij bovendien de niet-verplichte communicatie en informatie niet is meegenomen.

"De kosten zijn dus erg hoog. Wat weten we over de baten? Die zou je willen meten aan de hand van gedragsverandering, want uit beleidsstukken blijkt dat gedragsverandering, waar nodig, het einddoel is. Helaas is er geen effect op het pensioengedrag geconstateerd. Het pensioenbewustzijn is overigens evenmin toegenomen, en datzelfde geldt voor de financiële geletterdheid. De reactie van politiek en toezichthouders op deze magere resultaten was dat informatie blijkbaar begrijpelijker moet zijn, en meer persoonsgericht. En dus moet de sector weer aan de slag met nieuwe brieven, overzichten en andere informatie-uitingen, met alle kosten vandien. Om te testen of dat wel zou werken heb ik samen met een onderzoeker van de Nederlandsche Bank bekeken of heel begrijpelijke informatie wel tot ander gedrag zou leiden. We vroegen werknemers wat ze zouden doen als ze te horen kregen dat hun pensioen straks 25% lager is dan ze tot nu toe dachten. Niet meer dan een op de vijf mensen zou iets doen. Een op de drie zei dat het verstandig zou zijn om iets te doen, maar dat ze waarschijnlijk toch niets zouden veranderen in hun gedrag. Op de vraag waarom niet, was het meest gegeven antwoord: ik zou het uitstellen tot later."

 

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Paul Schoo - 12 april 2013

Daar gat hij weer, mevr. Prats u weet toch ook dat pensioenbewustzijn pas op komt tegen de pensioendatum. En dat een 25 jarige een horizon heeft van 5 jaar een 35 jarige van 10 jaar een 45 jarige van 15 jaar en een 55 jarige begint aan zijn fysieke krachten te merken dat pensioen wel heel dichtbij komt. Dat verander je niet. Alleen het sleuren en trekken van een adviseur beweegt jongeren om zelf aan pensioensparen c.q. reserveren te doen. En die kosten zijn inderdaad schandalig hoog, zeker wanneer alles online kan staan. Dus daar valt heel wat rendement te winnen. Maar dat betekent niet dat de verworven transparantie op de helling moet. Want die adviseur heeft dat hard nodig om het klantbelang te kunnen bewaken.

Tros Radar uit kritiek op aov voor zzp'ers

Tros Radar uit kritiek op aov voor zzp'ers

Tros Radar heeft kritiek geuit op de tussentijdse premieverhogingen die zzp'ers opgelegd kunnen krijgen voor hun aov. In de uitzending van 27 januari 2014 liet Robin...

Henriëtte Prast commissaris bij AZL

Henriëtte Prast commissaris bij AZL

Prof. dr. Henriëtte Prast is benoemd tot lid van de Raad van Commissarissen van AZL. AZL zegt met Prast een nieuw RvC-lid te hebben gevonden met een sterke...

Radar belicht invoering provisieverbod

Radar belicht invoering provisieverbod

"Je wilt een hypotheek en vraagt advies aan een tussenpersoon of een bank. Voor dat advies betaal je nu al snel duizenden euro's, terwijl het vroeger gratis...

Erica Verdegaal columniste tros Radar

Erica Verdegaal columniste tros Radar

Tros Radar heeft Erica Verdegaal aangetrokken als columniste. In haar eerste column gaat ze onder meer in op de moppersfeer over het Koningslied, die doet denken...

Onderzoek naar discriminatie in financiële sector

Onderzoek naar discriminatie in financiële sector

Hoogleraar Henriëtte Prast zet met Italiaanse collega's een onderzoek op naar discriminatie in de financiële sector. Dit schrijft ze in haar column in...

Financiële Makelaar in Tros Radar

Financiële Makelaar in Tros Radar

Harrie-Jan van Nunen van De Financiële Makelaar werkte maandagavond 11 maart mee aan een item van Tros Radar over opeethypotheken. "Stel, je hebt veel...

Modelbrief Adfiz voor afwijzen servicecontract

Modelbrief Adfiz voor afwijzen servicecontract

Financieel adviseurs mogen hun klanten niet lukraak een serviceabonnement aanbieden. Vooraf moet eerst duidelijk vermeld worden voor welke producten het abonnement...

Tros Radar kritisch op SNS Participatie Certificaat

Tros Radar kritisch op SNS Participatie Certificaat

Tros Radar wijdt een groot deel van de uitzending van 27 februari aan het SNS Participatie Certificaat. Volgens Tros Radar kondigde SNS het Participatie Certificatie...

Verbond: klant moet status schadebureau kennen

Verbond: klant moet status schadebureau kennen

Verzekeraars dienen helderheid aan de klant te verschaffen wie het schadeonderzoek doet. De gedragscodes zullen op dit punt worden bestudeerd en zo nodig worden...

Tros Radar belicht schijnonafhankelijkheid schade-experts

Tros Radar belicht schijnonafhankelijkheid schade-experts

Tros Radar besteedt vanavond aandacht aan de schade-verzekeringsbranche en met name aan de rol en de positie van schadebureaus. Tros Radar zet grote vraagtekens...