Restschulden: markt ervaart blokkades bij preventie

Peter van Loon (Deloitte)

De markt ervaart blokkades bij het voorkomen van restschulden. Dit blijkt uit het jaarlijkse hypothekenonderzoek van Deloitte met dit keer als thema 'Hypotheekklanten uit de crisis'.

Peter van Loon, partner Financial Services bij Deloitte Consulting: "Hypotheekverstrekkers en intermediairs worstelen met preventie - het proactief benaderen van klanten met een hoog risico zonder betalingsachterstand. Vraag hierbij is hoe ver zij kunnen en mogen gaan met de klantselectie, de wijze van communiceren en de geboden oplossingen - de klanten voldoen immers nog steeds aan hun contractuele verplichtingen. Een belangrijk aspect daarnaast is de discussie over de klant verantwoordelijkheden en contractueel vastgelegde afspraken tussen verstrekkers en intermediairs over 'klanteigenaarschap'. Wie heeft welke rol in de proactieve benadering naar de klant toe? En wat betaalt de klant voor het gegeven advies en aan wie? Deze vragen zijn - ook vanuit de toezichthouder - nog niet allemaal even scherp beantwoord, wat blokkades opwerpt voor het breed uitrollen van preventie. Hiermee is het klantbelang niet gediend."

Twee op de drie woningbezitters voelen zich door de hypotheekverstrekkers niet of te laat geadviseerd over de gevolgen van de crisis en tasten daarmee in het duister over de impact hiervan op hun financiële situatie. Vreemd genoeg geeft ook een aanzienlijk deel aan geen behoefte te hebben om met de hypotheekverstrekker van gedachten te wisselen hoe een potentieel restschuldprobleem opgelost kan worden. "Verhogen van bewustwording en proactief beheer zijn noodzakelijk om meer woningbezitters te bewegen naar een gezonde financiële huishouding."

Reactie toevoegen

 

Reacties

Paul Schoo - 9 oktober 2013

Met een alsmaar meer nemende overheid valt er weinig extra af te lossen. Het zijn zinloze exercities klanten te wijzen op de restschuldproblematiek. Het enige wat je bereikt is dat de kosten van de gezondheidszorg stijgen omdat ze slaapproblemen krijgen.

Deloitte en Verbond sluiten partnership met focus op duurzame verzekeringsoplossingen

Deloitte en Verbond sluiten partnership met focus op duurzame verzekeringsoplossingen

Deloitte is toegetreden tot de kennispartners van het Verbond. Met het partnership wil Deloitte "een belangrijke bijdrage leveren aan sustainability binnen het verzekeringsbedrijf,...

Auto’s met een hoog diefstalrisico vragen na datalek om betere beveiliging

Auto’s met een hoog diefstalrisico vragen na datalek om betere beveiliging

Auto’s met een hoog diefstalrisico vragen om betere beveiliging na het datalek bij RDC, meent Turien & Co. De assuradeur, die veel voertuigen in het duurdere...

Nederlanders voorzichtiger met persoonlijke gegevens op internet

Nederlanders voorzichtiger met persoonlijke gegevens op internet

Van de internetgebruikers van twaalf jaar of ouder gaf 90 procent aan in 2020 maatregelen te hebben genomen om persoonlijke gegevens op internet te beschermen. In...

Stop Diefstal-campagne van start

Stop Diefstal-campagne van start

Vrijdag begon de campagne ‘Stop Diefstal’. De campagne roept ondernemers op om kostbare GPS-apparatuur te registeren en te markeren, om zo Nederland...

'Cybersecurity Wegwijzer'

'Cybersecurity Wegwijzer'

Onlangs is de ‘Cybersecurity Wegwijzer’ gelanceerd, waar organisaties terecht kunnen voor hulp bij het verhogen van hun digitale weerbaarheid. De ‘Cybersecurity...

TLN zet extra in op preventie met Hello Mobility

TLN zet extra in op preventie met Hello Mobility

Hello Mobility gaat samenwerken met branchevereniging Transport en Logistiek Nederland (TLN). Hello Mobility levert een preventieprogramma op maat waarin rijgedrag...

Stappenplan RI&E

Stappenplan RI&E

Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, de SER en het Verbond van Verzekeraars hebben een stappenplan RI&E opgesteld. Adviseurs kunnen het stappenplan...

Deze bezittingen redden Nederlanders als eerste bij brand

Deze bezittingen redden Nederlanders als eerste bij brand

Nederlanders grijpen bij brand vooral naar hun smartphone, portemonnee en identiteitsbewijs. Dat blijkt uit recent onderzoek van Allianz Direct. Daaruit blijkt ook...

Kans op inbraak weer groter

Kans op inbraak weer groter

De InbraakBarometer van Interpolis laat zien dat de kans op een inbraak sinds de coronaversoepelingen weer snel stijgt. Jan-Willem Blank, binnen Interpolis verantwoordelijk...

Vernieuwd gezondheidsonderzoek voor klanten Reaal AOV

Vernieuwd gezondheidsonderzoek voor klanten Reaal AOV

Reaal AOV gaat haar klanten als eerste partij het vernieuwde gezondheidsonderzoek van arbodienstverlener Beter aanbieden. Het gezondheidsonderzoek, met de nieuwste...