Schending dossierplicht kost adviseur deel honorarium

Euro munt

De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening laat een financieel adviseur 500 euro van zijn adviesvergoeding terugstorten wegens onvoldoende dossiervorming. De commissie in Uitspraak 2017-680: "Zo is de opdracht niet vastgelegd, is nagelaten om het verslag met Consumenten te delen, is het adviesrapport door hen niet ontvangen, is geen analyserapport opgesteld en zijn de consequenties van de afkoop van de Beleggingsverzekering en de motivering voor het verlengen van de looptijd van de hypothecaire geldlening niet vastgelegd.

"Het op een correcte manier samenstellen en bijhouden van het dossier mag worden
verwacht van een redelijk handelend en redelijk bekwaam adviseur.

"Anderzijds heeft de Adviseur (Prudentium. red.) voor Consumenten zeker werkzaamheden verricht. De werkzaamheden van de Adviseur hebben onder meer bestaan uit het inventariseren van de situatie en wensen van Consumenten, voorleggen van verscheidene berekeningen aan Consumenten, opvragen van de hypotheekofferte en het indienen van stukken bij de notaris.

"De werkzaamheden van de Adviseur hebben er derhalve toe geleid dat Consumenten de
mogelijkheid hebben gehad om de hypothecaire geldlening elders te financieren.
"Gelet op de genoemde omstandigheden is het naar het oordeel van de Commissie naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar dat de Adviseur aanspraak wil (blijven) houden op het gehele honorarium van 2.290 euro dat tussen partijen is overeengekomen (zie ook Geschillencommissie Financiële Dienstverlening nr. 2017-378). De Adviseur zal derhalve een deel van de advieskosten aan Consumenten dienen terug te betalen. Dit deel wordt door de Commissie ex aequo et bono begroot op een bedrag
van 500 euro."

De consumenten hadden zich bij de Geschillencommissie beklaagd dat het adviestraject bij de adviseur in 2014 niet heeft geleid tot een passend hypotheekadvies, doordat advisering over alternatieve hypotheekvormen niet heeft plaatsgevonden, terwijl die vormen aantoonbaar goedkoper zouden zijn geweest. De Geschillencommissie oordeelt dat dat niet aannemelijk is geworden dat het advies van de adviseur
niet passend is geweest. Daarbij wordt opgemerkt dat een passend advies niet per definitie leidt
tot de goedkoopst mogelijke hypotheekconstructie. De commissie stelt de consumenten dus niet in het gelijk in hun belangrijkste klacht.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Product voortdurend toetsen op passendheid

Product voortdurend toetsen op passendheid

Een adviseur schendt de zorgplicht door niet periodiek de passendheid van het product voor de consument te toetsen. Aldus de Geschillencommissie Financiële...

Paardenverzekering...

Paardenverzekering...

Een paardenverzekering zorgde voor onmin tussen een paardenbezitster en Gevolmachtigd Agent. Volgens de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid)...

Kifid: onduidelijke verzekeringsvoorwaarde pakt uit in voordeel consument

Kifid: onduidelijke verzekeringsvoorwaarde pakt uit in voordeel consument

De aanbouw aan een woning, de plaatsing van een schutting en de beplanting te dicht bij de erfgrens leiden tot juridische geschillen tussen een consument en zijn...

Glashelder communiceren over abonnement

Glashelder communiceren over abonnement

Mag een adviseur abonnementskosten rekenen als de polis niet tot stand is gekomen? De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening vindt in dit geval (Uitspraak...

Interpretatie bindend advies inzet Kifid-zaak

Interpretatie bindend advies inzet Kifid-zaak

De Geschillencommissie (Kifid) deed onlangs uitspraak (2018-413) in een zaak waarin de klant meende dat zijn bank het eerder door de Commissie uitgesproken bindend...

Vraag naar strafrechtelijk verleden niet voor meerdere lezingen vatbaar

Vraag naar strafrechtelijk verleden niet voor meerdere lezingen vatbaar

De stelling van consument dat de zinsnede ‘in aanraking komen’ uitsluitend ziet op het eerste contact tussen hem en politie of justitie in 2006 volgt...

Onjuiste mededeling adviseur leidde niet tot schade, vordering afgewezen

Onjuiste mededeling adviseur leidde niet tot schade, vordering afgewezen

De consument heeft geen nadeel ondervonden van de onjuiste mededeling door zijn adviseur. Zijn vordering is om deze reden dan ook niet voor toewijzing vatbaar, aldus...

Consumenten met klachten over rentetarieven doorlopend krediet krijgen soms gelijk en soms niet

Consumenten met klachten over rentetarieven doorlopend krediet krijgen soms gelijk en soms niet

Meerdere consumenten hebben zich bij Kifid beklaagd over de hoogte van het rentetarief van hun doorlopend krediet bij Interbank of dochtermaatschappijen van deze...

Verzekerde mag op polisblad vertrouwen

Verzekerde mag op polisblad vertrouwen

UIT VVP 8: SCHADE - De consument heeft een inboedelverzekering afgesloten. Op het polisblad staat vermeld dat het eigen risico is afgekocht. In de polisvoorwaarden...

Adviseur moet klant meerdere keuzes geven

Adviseur moet klant meerdere keuzes geven

Ook al vraagt de klant om de laagste rente, dan kun je er als hypotheekadviseur niet mee volstaan alleen het product te bespreken dat op dat moment het laagste tarief...