Schending zorgplicht kan Rabo 126 mille kosten

Kifid 2017 (deel logo)

Rabobank zal bidden dat deze cliënt niet vóór 1 augustus 2021 overlijdt... De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) schat de kans dat consument zonder zorgplichtschending van de adviseur tijdig een verzekering had kunnen afsluiten op 70 procent. Daarom dient de adviseur 70 procent van de schade van de klant te vergoeden. Dit manifesteert zich eerst op het moment dat de consument vóór 1 augustus 2021 zou komen te overlijden.

Het gaat om een overlijdensrisicodekking van 185.000 euro. Zeventig procent daarvan is 126.000 euro.

De consument klaagde dat adviseur Rabobank te laat gehoor heeft gegeven aan zijn verzoek een offerte voor een levensverzekering aan hem toe te zenden. De consument stelde dat hij als gevolg daarvan geen mogelijkheid meer heeft de verzekering alsnog af te sluiten. De Commissie oordeelt in Uitspraak 2018-203 dat "de Adviseur zo spoedig mogelijk na het verzoek van Consument de offerte had moeten toesturen. Door dit niet te doen, maar de offerte eerst twaalf weken later toe te zenden, heeft de Adviseur niet voldaan aan de op hem rustende zorgplicht. De Adviseur is aansprakelijk."

Binnen veertien dagen

De commissie licht de zorgplichtschending toe: " Als vaststaand moet worden aangenomen dat Consument, zoals hij ook stelt, op 13 april 2011 aan de Adviseur heeft verzocht om voor hem een offerte voor een nieuw af te sluiten levensverzekering aan te vragen en deze toe te zenden. Vervolgens komt de Commissie toe aan de vraag wanneer de Adviseur die offerte aan Consument had moeten toesturen. Uit de verklaring van [naam adviseur] volgt dat de Adviseur op 13 april 2011 niet heeft gevraagd per wanneer Consument de nieuwe levensverzekering wilde laten ingaan, maar dat hij in plaats daarvan eenvoudigweg heeft aangenomen dat daar geen haast bij zou zijn omdat de bestaande levensverzekeringen op dat moment nog doorliepen. De Commissie is van oordeel dat de Adviseur daarmee niet heeft voldaan aan de op hem jegens Consument rustende zorgplicht. Het was immers aan de Adviseur om als redelijk handelend en vakbekwaam assurantietussenpersoon bij Consument de nodige informatie in te winnen over diens wensen en doelstellingen, om er voor te zorgen dat de voor Consument te verrichten werkzaamheden de te verstrekken adviezen daarbij zouden passen.

"In dat kader had de Adviseur op 13 april 2011 gewoon moeten vragen per wanneer Consument de levensverzekering wenste af te sluiten en mocht hij niet zelfstandig aannemen dat daar geen haast bij zou zijn. Dat Consument de nieuwe levensverzekering op korte termijn wilde afsluiten volgt vervolgens genoegzaam uit het feit dat hij in juni 2011 heeft gerappelleerd en dat vervolgens - zonder nader overleg - een offerte voor een op 29 juli 2011 af te sluiten levensverzekering werd toegestuurd, waarbij de termijn waarop de bestaande levensverzekeringen zouden aflopen kennelijk geen rol meer speelde. Ook overigens geldt dat van een redelijk handelend en vakbekwaam assurantietussenpersoon mag worden verwacht dat hij zo spoedig mogelijk opvolging geeft aan een verzoek om een offerte voor een nieuwe verzekering uit te brengen, tenzij de cliënt uitdrukkelijk laat weten dat daarmee nog wel even gewacht kan worden.

"Onder deze omstandigheden moet er van worden uitgegaan dat de Adviseur zo spoedig mogelijk na het op 13 april 2011 door Consument gedane verzoek een offerte voor de gewenste levensverzekering aan Consument had moeten toesturen. Consument heeft gesteld dat een dergelijke offerte redelijkerwijs binnen 14 dagen opgevraagd zou moeten kunnen worden. De Adviseur heeft dat niet, althans niet voldoende concreet betwist. Uitgangspunt is derhalve dat de Adviseur de offerte voor de nieuw af te sluiten levensverzekering binnen een termijn van 14 dagen na 13 april 2011 aan Consument had moeten toesturen. De Adviseur heeft dat niet gedaan, maar in plaats daarvan pas op 6 juli 2011, dat wil zeggen twaalf weken later, een offerte aan Consument toegestuurd. Aldus heeft de Adviseur tegenover Consument niet de zorg betracht die van een redelijk bekwaam en redelijk handelend assurantietussenpersoon mag worden verwacht. Daarmee is de Adviseur tekortgeschoten in de nakoming van zijn verplichtingen uit de met Consument gesloten overeenkomst van opdracht en is hij aansprakelijk voor de als gevolg daarvan door Consument geleden schade."

 

 

Reactie toevoegen

 
Bank hoeft fout in berekening boeterente niet voort te zetten

Bank hoeft fout in berekening boeterente niet voort te zetten

De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening is van oordeel dat de bank niet gehouden kan worden een gemaakte (en ontdekte) fout in haar berekening van...

Alle kosten voor één partij te kort door de bocht

Alle kosten voor één partij te kort door de bocht

LEREN VAN KIFID-UITSPRAKEN SCHADE UIT VVP 03 - 2018 In deze uitspraak gaat het om een schade waarmee vrijwel elk financieel advieskantoor met enige regelmaat...

Verzuim kost bank helft advieskosten

Verzuim kost bank helft advieskosten

SNS Bank moet een klant een gedeelte van de advieskosten vergoeden. Dat oordeelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening in Uitspraak 2018-268. Consument...

Passieve houding kost adviseur bijna 9.000 euro

Passieve houding kost adviseur bijna 9.000 euro

De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening laat adviseur Raadsheeren bijna 9.000 euro aan schadevergoeding betalen aan een klant. De Commissie oordeelt...

Verzekeraar mag incassokosten verhalen

Verzekeraar mag incassokosten verhalen

De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) is van oordeel dat Aegon in het onderhavige geval in redelijkheid tot het nemen van incassomaatregelen...

"Verruim nu al recht op premieterugbetaling"

"Verruim nu al recht op premieterugbetaling"

De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) geeft verzekeraars ter overweging mee nu al het recht op premieterugbetaling te verruimen. De commissie...

Binnen vijf jaar claimen op sommenverzekering

Binnen vijf jaar claimen op sommenverzekering

Op grond van artikel 7:985 Burgerlijk Wetboek (BW) verjaart een rechtsvordering tegen de verzekeraar tot het doen van een uitkering uit hoofde van een sommenverzekering...

Autoverzekering onterecht beëindigd

Autoverzekering onterecht beëindigd

Op basis van de door de verzekeraar gegeven informatie mocht de consument ervan uitgaan dat de autoverzekering onvoorwaardelijk was geaccepteerd door de verzekeraar....

Aegon niet voor de poes...

Aegon niet voor de poes...

Aegon verhaalt terecht de onderzoekskosten op een vrouw die zich bezondigde aan verzwijging bij het afsluiten van een verzekering voor haar hond. Aldus de Geschillencommissie...

Schimmel...

Schimmel...

Het enkele feit dat de VvE theoretisch aansprakelijk is op grond van de wet brengt niet automatisch met zich mee dat de verzekeraar gehouden is dekking te verlenen....