Spanning merkbaar bij aanvang \'jaar van de waarheid\'

Mogelijk komt het doordat de verwachtingen van tevoren al naar beneden waren bijgesteld, maar 2012 is voor veel financieel adviseurs geen onaardig jaar geworden. Dit blijkt uit de eindejaarsenquête van Bangma & Bosma bedrijfsadvies. Voor 2013 zijn de verwachtingen een stuk gematigder. “Voorzichtigheid regeert en de spanning is merkbaar”, aldus Edwin Bosma.

 

Bij 19 procent van de kantoren bleef de omzet ongeveer gelijk ten opzichte van 2011, bij 25 procent was er sprake van een omzetdaling. Meer dan de helft van alle kantoren behaalde een (substantiële) omzetgroei. Bij 36 procent bedroeg deze 5 procent of meer. Waar de groei vandaan komt? Dit loopt nogal uiteen. Door overname van een portefeuille, vergroting van de marketinginspanning, een stijging in abonnementen of een toename van de fee-vergoeding, maar ook door het inzetten van een eindejaarsspurt. Aan de andere kant zorgen de verlaging van de provisie op levensverzekeringen, een tegenvallende fee-vergoeding bij aov’s, lagere marges door meer concurrentie en een afwachtende houding bij klanten voor een omzetdaling.

In het jaar waarin het provisieverbod ingaat, verwachten veel kantoren een daling van inkomsten uit (provisieloze) producten. Het merendeel verwacht dat een fee, uurvergoeding of vergoeding per handeling dit verlies aan provisie niet volledig kan compenseren. Van de respondenten verwacht 38 procent een omzetdaling in 2013 en eenderde denkt dat de omzet ongeveer gelijk zal blijven. Daarnaast is er een groep van 30 procent die wel groei verwacht. 

Zeven van de tien kantoren zijn begonnen met de ontwikkeling van een nieuw bedieningsconcept voor complexe producten. Een groot deel van deze groep (62 procent) is hier nog niet klaar mee. Drie op de tien kantoren zijn nog niet begonnen met een nieuw bedieningsconcept. De kantoren richten zich uitsluitend op bestaande klanten, denken dat klanten niet bereid zijn te betalen, overwegen hun zaak te verkopen of bemiddelen niet in complexe producten. 

De verwachting is niet dat een nieuw bedieningsconcept voor complexe producten op korte termijn wordt gevolgd door een abonnement op schadeproducten; 67 procent van de kantoren verwacht in de komende twee jaar géén schadeabonnement te gaan invoeren. Bijvoorbeeld omdat ze denken dat de klant hier nog niet klaar voor is of omdat ze willen vasthouden aan het provisiemodel op schade. Een derde deel van de kantoren ziet dit wél gebeuren binnen twee jaar. Een voordeel van abonnementen is dat ze rust bieden, zowel voor de klant (door heldere afspraken over de dienstverlening) als voor het kantoor (in de vorm van stabiele inkomsten).

Prioriteit heeft invoering van een schadeabonnement echter niet. Er zijn zaken die in 2013 meer aandacht vragen van de ondernemer. Naast de nieuwe verdienmodellen zijn dit vooral de administratieve organisatie, het relatiebeheer en de automatisering. Niet onbelangrijk is ook dat de ondernemer zijn medewerkers moet zien mee te krijgen in alle veranderingen.

In VVP 2/2013 is een uitgebreider artikel opgenomen over de eindejaarsenquête van Bangma & Bosma.

 

Reactie toevoegen

 
Aanschaf financieel product niet mogelijk via voorkeurskanaal

Aanschaf financieel product niet mogelijk via voorkeurskanaal

Voor veel consumenten is het niet mogelijk om een financieel product, bij bijvoorbeeld een bank of verzekeraar, aan te schaffen via het kanaal waaraan zij de voorkeur...

Kantoren moeten onafhankelijkheid benadrukken

Kantoren moeten onafhankelijkheid benadrukken

Advieskantoren zouden hun onafhankelijkheid meer moeten benadrukken. Aldus Legal & General, op grond van onderzoek waaruit onder meer blijkt dat de klant onafhankelijkheid...

Klant voelt zich niet centraal gesteld

Klant voelt zich niet centraal gesteld

Uit consumentenonderzoek van Everest blijkt dat slechts één op de drie consumenten vindt dat hij of zij daadwerkelijk centraal gesteld wordt. door...

Weinig mensen denken te kunnen bezuinigen op verzekeringen

Weinig mensen denken te kunnen bezuinigen op verzekeringen

Maar een kleine groep (11 procent) denkt te kunnen bezuinigen op verzekeringen als ze geld nodig hebben. Dat blijkt uit DAS-onderzoek.   DAS: "Mannen...

Adfiz Prestatie onderzoek weer gestart

Adfiz Prestatie onderzoek weer gestart

Adfiz heeft de uitnodigingen verstuurd voor deelname aan de 12e editie van het Adfiz Prestatie Onderzoek, uitgevoerd door GfK. Onafhankelijk adviseurs die geen uitnodiging...

Ga\'s verwachten van verzekeraars partnership

Ga\'s verwachten van verzekeraars partnership

Volmachtkantoren verwachten van verzekeraars boven alles partnership. Dat blijkt uit onderzoek door KoKo Kroup en Baken Adviesgroep, gepubliceerd in de nieuwe VVP...

Alleen ondernemen is niet genoeg, ook business model moet op schop

Alleen ondernemen is niet genoeg, ook business model moet op schop

“Financieel adviseurs hebben nog een verbeterslag te maken door actiever bezig te zijn met ondernemerschap en businessmodel-innovatie." Dit blijkt uit...

"vertrouwen in bank sterk gedaald"

"vertrouwen in bank sterk gedaald"

Op de vraag wie men het meest vertrouwt wanneer het gaat om financieel advies, antwoorden de meeste Nederlanders ‘zichzelf’. Maar de onafhankelijke adviseur...

Avéro Achmea start onderzoek ondernemerschap

Avéro Achmea start onderzoek ondernemerschap

In samenwerking met de Erasmus Universiteit (innovatie-instituut Inscope) doet Avéro Achmea onderzoek naar ondernemerschap onder financieel adviseurs en zakelijke...

Verbod winstcommissie raakt kleine kantoren hardst

Verbod winstcommissie raakt kleine kantoren hardst

De kleinere volmachtkantoren (tot circa 2 miljoen premievolume) zijn volgens Bangma & Bosma Bedrijfsadvies het hardst geraakt door het verbod op winstcommissie....