’Startende intermediairs tonen veel lef’

Fred de Jong en Wim Vonk, 2017

"Startende intermediairs hebben lef. Ze investeren duizenden euro’s in hun bedrijf, terwijl ze verwachten dat het aantal intermediairs verder daalt."

Met die opmerking trapte onderzoeker Fred de Jong het Startersseminar af, dat op 21 september in Nijkerk is gehouden. Tijdens het seminar presenteerde De Jong de resultaten van het onderzoek, dat afgelopen zomer is gehouden onder starters in de intermediaire markt.

Het onderzoek en het bijbehorende seminar zijn een initiatief van het adviesbureau van De Jong en SparklingCRM. In juni zijn zo’n driehonderd startende intermediairs aangeschreven met het verzoek om deel te nemen. Van die groep hebben 69 ondernemers de vragenlijst ingevuld.

Uit het onderzoek blijkt dat meer dan acht van de tien starters verwacht dat het aantal intermediairs in de komende jaren afneemt en dat de provisie niet alleen transparanter wordt, maar ook omlaag gaat. Desondanks hebben de meeste van hen flink in hun eigen bedrijf geïnvesteerd: 94% tenminste € 5.000, driekwart zelfs minimaal € 10.000. Dit kan slechts in enkele gevallen verklaard worden door de overname van een portefeuille, omdat bijna 80% is begonnen met nul klanten.

Bijna driekwart van de starters heeft een opleiding op HBO- of WO-niveau afgerond. Daarmee ligt het opleidingsniveau van starters hoger dan het gemiddelde in de intermediaire markt. “Dat is in lijn met de toegenomen eisen die aan financieel adviseurs worden gesteld”, aldus De Jong. “Wat verder opvalt, is dat de grote meerderheid van de starters geen specifieke vooropleiding op het gebied van financieel advies heeft gevolgd.”

Wat betreft positionering is er veel diversiteit onder starters. Bijna de helft van de starters is hypotheekspecialist of verzekeringsadviseur. De Jong: “Dat impliceert dat de starters overwegend kiezen voor focus of specialisatie in hun dienstverlening.” Een op de vijf respondenten noemt zichzelf allround financieel adviseur. De dienstverlening wordt gedomineerd door zowel advies als bemiddeling (beide 69%).

Digitalisering en automatisering zijn belangrijke uitdagingen voor alle intermediairs en voor starters in het bijzonder. Toch ligt er nog weinig nadruk op, zo blijkt uit het onderzoek. “Digitalisering is nuttig maar kan persoonlijk contact nooit vervangen”, volgens Wim Vonk van SparklingCRM. “Met name starters staan voor de uitdaging om verbindingen tussen mensen en processen te optimaliseren. Door samenhang te organiseren vanuit een centrale klantvisie, kun je systemen en applicaties optimaal integreren en belangrijke stappen zetten op weg naar een integrale klantbenadering.”

Onderzoeksrapport opvragen

Wie is geïnteresseerd in de uitkomsten van het onderzoek kan de rapportage opvragen via de website van SparklingCRM.

 

 

 

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Tien learnings trendonderzoek klantgerichtheid 2018

Tien learnings trendonderzoek klantgerichtheid 2018

Sjoerd (het online platform van SparklingCRM) heeft naar aanleiding van het trendonderzoek 2018 inzake  klantgerichtheid intermediair een kennisdocument opgesteld...

Haaks op de mores: tips voor financieel adviseurs

Haaks op de mores: tips voor financieel adviseurs

Manifesto is geen traditionele accountant. Met het verzorgen van de administratie alleen maak je namelijk allang het verschil niet meer. Hoe dan wel? Door persoonlijk...

Klantgerichtheid volgens de AFM

Klantgerichtheid volgens de AFM

Wat wil de klant? Er zijn weinig sectoren waar deze vraag zo van belang is als de financiële dienstverlening. De impact van een niet-passende aov of hypotheek...

Voor wie doen we het allemaal?

Voor wie doen we het allemaal?

Financieel dienstverleners willen graag klantgericht zijn. Toch ligt de focus in de terugblik op een jaar nagenoeg alleen op de financiële resultaten. Doe het...

Wiertsema: “Regelklimaat moet adviesvriendelijker”

Wiertsema: “Regelklimaat moet adviesvriendelijker”

“Het regelklimaat dient adviesvriendelijker te worden”, aldus Enno Wiertsema, algemeen directeur Adfiz, tijdens het congres ‘Klantgerichtheid intermediair’...

Van visie naar ontwikkeling

Van visie naar ontwikkeling

Al sinds het ontstaan van het intermediair wordt er gesproken over het verbeteren van klantgerichtheid. Het belang ervan is echter nog nimmer zo groot geweest....

Klantkennis sleutel tot succes

Klantkennis sleutel tot succes

Het intermediair staat dichtbij de klant, heeft vaak een lokale functie en de waardepropositie is bijna altijd die van customer intimacy. Toch is er voor het intermediair...

Naar een klantgerichte cultuur

Naar een klantgerichte cultuur

De assurantietussenpersoon is tevreden over zijn eigen klantgerichtheid, maar is veel minder te spreken over de klantgerichtheid van zijn businesspartners. Dat...

Klantgerichtheid in een digitale samenleving

Klantgerichtheid in een digitale samenleving

Financieel advies blijft belangrijk ook, of juist, in een samenleving die steeds verder gedigitaliseerd wordt. Voor het intermediair is het daarom ook belangrijk...

Wat heeft u nodig om klantgerichter te werken?

Wat heeft u nodig om klantgerichter te werken?

Wat heeft u nodig om klantgerichter te kunnen werken? Dit en meer vragen we aan het intermediair om te mate van klantgerichtheid te meten en om inzicht te kunnen...