Taal in contracten moet simpeler

Florien Cramwinckel 2023 SNS

Ruim twee derde (69 procent) van de huurders en huiseigenaren tekent een contract zonder precies te begrijpen wat er in staat. Dit blijkt uit recent onderzoek van SNS. Onder jonge huiseigenaren (tot 30 jaar) ligt dit percentage nog hoger: maar liefst 88 procent. Uit het onderzoek komt naar voren dat 40 procent ervan uitgaat ‘dat het wel klopt.’ Mensen met financiële stress blijken extra kwetsbaar: zij ervaren meer druk om te ondertekenen en meer negatieve gevolgen.

Volgens Florien Cramwinckel, gedragspsycholoog bij SNS, zijn huur- en koopovereenkomsten te ingewikkeld voor de meerderheid van de mensen.

Gebruik begrijpelijke taal

De noodzaak van simpele taal blijkt ook uit het feit dat veel jongeren niet uitzoeken of navragen wat onbegrepen termen betekenen. De voornaamste reden is dat ze dit ‘niet nodig vinden’ (50 procent) en een deel ervaart ook schaamte (veertien procent) om hulp te vragen.

Cramwinckel: “Mensen zijn er heel duidelijk in: 50 procent geeft aan dat de taal in contracten simpeler moet, onder meer met uitleg van moeilijke termen (28,6 procent). Te ingewikkelde contracten zijn volstrekt onacceptabel. Gebruik begrijpelijke taal. De verantwoordelijkheid hiervoor ligt bij opstellers van contracten en adviseurs.”

SNS ziet het als haar verantwoordelijkheid dat i”edereen belangrijke, financiële documenten kan begrijpen. Wanneer mensen iets tegenkomen wat zij niet begrijpen, in documenten van SNS of van andere partijen, kunnen zij dit aangeven via ditbegrijpikniet@sns.nl”.

Reactie toevoegen

 
Meer over
SNS geeft combinatiekorting

SNS geeft combinatiekorting

SNS geeft klanten, vanaf 1 april, extra voordeel als zij hun betaalrekening combineren met een spaarrekening, inboedelverzekering of SNS Hypotheek. Het combinatievoordeel...

Nieuwe onheilstijding voor personeel SNS

Nieuwe onheilstijding voor personeel SNS

Eén dag na het bericht dat Achmea de komende jaren verder snijdt in haar personeelsbestand, bevestigt ook SNS - het moederbedrijf van SNS Bank en ASN - dat...

SNS laat klanten inloggen met vingerafdruk

SNS laat klanten inloggen met vingerafdruk

Vanaf nu kunnen klanten door middel van hun vingerafdruk inloggen op de SNS Mobiel Bankieren app. Begin 2017 kunnen klanten met hun vingerafdruk ook betaalopdrachten...

Sns: online overstappen van betaalrekening

Sns: online overstappen van betaalrekening

SNS maakt het mogelijk om volledig online van betaalrekening over te stappen. De bank geeft hiermee, volgens eigen zeggen als eerste in Nederland, gevolg aan de...

Zestig procent acht oversluiten hypotheek niet voordelig

Zestig procent acht oversluiten hypotheek niet voordelig

Uit onderzoek van Panelwizard in opdracht van SNS komt naar voren dat 60 procent van de Nederlanders niet gelooft dat oversluiten van de hypotheek voordelig kan...

Jeroen Dijst cro SNS Bank

Jeroen Dijst cro SNS Bank

Jeroen Dijst is benoemd tot Chief Risk Officer van SNS Bank.   Dijst volgt Martijn Wessels op, wiens benoemingstermijn op 1 november 2016 afloopt. Vanwege...

Effectenhouders SNS vangen opnieuw bot

Effectenhouders SNS vangen opnieuw bot

Effectenhouders van SNS kunnen niet bij de bestuursrechter procederen over de door DNB voorgeschreven kapitaalversterking. Dat stelt het College van Beroep voor...

"Maak SNS echt alternatief voor drie grote banken"

"Maak SNS echt alternatief voor drie grote banken"

De Consumentenbond ondersteunt het initiatief van Tweede-Kamerleden om SNS Bank in handen van de staat te houden. De minister van Financiën beslist binnenkort...

Sns: huiseigenaren betalen te veel hypotheekrente

Sns: huiseigenaren betalen te veel hypotheekrente

SNS zegt zich te verbazen dat veel huiseigenaren niet in actie komen om hun woonlasten te verlagen. Tweeederde van de hypotheekeigenaren betaalt namelijk een hogere...

Adviseur: "sns belt mijn klant"

Adviseur: "sns belt mijn klant"

Een financieel adviseur keek raar op toen hij werd gebeld door “een medewerker van het callcenter van SNS Bank. Zij vroeg doodleuk de gegevens van onze klant...