"tussenpersoon niet klaar voor betaald advies"

Jan Pieter van der Helm

Financieel adviseurs gaan er volgens IG&H woensdag in De Telegraaf nog een hele kluif aan krijgen aan de klant uit te leggen dat zij vanaf 2013 bij veel producten apart moeten betalen voor het advies.

Jan Pieter van der Helm van IG&H constateert ook dat "een deel van de tussenpersonen blijft hangen in het oude verdienmodel". Het betreft vooral de kleinere algemene kantoren. "Zij denken nog achterstevoren. Hoeveel verdien ik nu en wat is nodig om dat in de nieuwe situatie ook te verdienen?" Dat terwijl er volgens IG&H kansen genoeg zijn, als men maar in beweging komt. Maar hoe dan ook wordt het een uitdaging. Van der Helm: Ëen tussenpersoon heeft tot nu toe nauwelijks hoeven uitleggen wat hij doet en wat de kosten daarvan zijn."

Reactie toevoegen

 

Reacties

Cesar Lopes MBA - 20 juli 2012

@Leon Brummelhuis, ik ben het helemaal met je eens. Alleen weten heel veel bedrijven/ondernemers niet hoe zij achter die "Waarom" moeten komen. Ik ben inmiddels met enkele grote banken bezig om een programma op te zetten voor de tussenpersonen om hier achter te komen. Ik denk dat alle opleidingen van de afgelopen tijd ten spijt die de tussenpersoon hebben voorbereid om de verandering de belangrijkste zaak is vergeten. En dat is "Waarom" doe je wat je doet en hoe kan je hier je bedrijf mee runnen. Ik zou graag een keer verder hier met jou van gedachten willen wisselen. Mocht jij dit ook willen, stuur mij dan een berichtje op cesar@art-of-coaching.nl

Karel van Gelder - 18 juli 2012

Als je een markt dwingt om te veranderen dan heeft dat gevolgen. Vele tussenpersonen zullen "de handel" die de laatste 3 jaar al dood is gemaakt voorgoed vaarwel gaan zeggen. M.a.w. verzekeraar los het met de bestaande leven-portefeuille zelf maar op, we zijn er klaar mee. Er zijn nu al complexe zaken die financieel niet uit kunnen. De vergoeding van de verzekeraar weegt niet op tegen wat er voor gedaan moet worden. Bijvoorbeeld bij een " kleine expiratie" voor een lijfrente uitkering zijn de kosten hoger dan de vergoeding aan provisie. En een relatie kun je echt niet dwingen om een aanvullende nota te betalen. De beste deskundigen aan de zijlijn die het allemaal zo goed weten zijn te vergelijken met stuurlui aan wal.

Martin Schipper - 18 juli 2012

De kleinere onrendabele klanten worden het internet opgejaagd omdat ze de kosten niet kunnen betalen of doen maar niks. Slechte zaak. Een abonnement voor hen zal zeker niet altijd een uitkomst zijn. Maar goed, de Consumentenbond heeft haar zin..

Carla - 18 juli 2012

@ergenis financials / Ik maak mij niet zogenaamd zorgen, ik geef alleen aan wat de realiteit gaat worden. Voor veel mensen is zelfs € 20,- per uur teveel. Dus ook al werpen wij al onze keizerlijke kleding af, zoals u mooi noemt, dan is advies nog steeds voor veel mensen niet of moeilijk te betalen. Dat is de realiteit.

Leon Brummelhuis - 18 juli 2012

Veranderen is een keuze en dus geen moeten. De markt bepaalt of je voldoende toegevoegde waarde levert en dit zal uiteindelijk resulteren in wel of geen bestaansrecht. Onze ervaring is dat heel veel intermediairs wel duidelijk toegevoegde waarde leveren, echter dit niet in voldoende mate duidelijk kunnen maken aan hun klanten. Derhalve adviseer ik één ieder die hier mee worstelt voor zichzelf écht uit te gaan zoeken wat hun 'Waarom?' is. Waarom sta je elke morgen op om naar je werk te gaan en wanneer ga je 's avonds weer met een voldaan gevoel naar huis? En wat hebben mijn klanten hieraan? Waarom zouden klanten bij me moeten komen of blijven? Uit ervaring weet ik dat veel intermediairs dan gaan roepen wat ze doen (het 'Wat?') en hoe ze het doen (het 'Hoe?'). Meestal niet de reden van een klant om zaken met een bedrijf of persoon te gaan doen. De reden dat een klant zaken met je gaat doen zit in je 'Waarom?'. Waar sta je als persoon en bedrijf voor? Waar geloof je in? Wat is je doel? Als je op dit niveau commitment weet te maken met je klant, zul je zaken gaan doen. Waarbij de klant ook bereid is om een reële prijs voor je diensten te betalen. Mijn/ons waarom is om mensen te helpen het leven te laten leiden zoals ze dit graag zouden willen leiden. Om deze boodschap - tijdens ons kennismakingsgesprek - goed te laten landen bij onze klanten vergt uiteraard wel een bepaalde manier van communiceren en aanpak. Om dit te kunnen doen, zul je dus eerst voor jezelf helder moeten krijgen welk leven je wilt gaan leiden.

Carla - 18 juli 2012

Correctie, de consument is nooit klaar voor betaald advies. Daar zit het grote manco en het gevaar dreigt dat een hele grote groep consumenten wel wil betalen maar niet kan betalen en het er dus gewoon maar bij laat zitten. Uiteindelijk had de adviseur daarin een "monitor" positie, maar wat nu als de consument niet kán betalen. Een hele kluif, maar waaraan ?

Mark - 18 juli 2012

Correctie: (groot) deel v tussenpersonen nog niet klaar..

Ergenis Financials - 18 juli 2012

Correctie, de consument wordt vanzelf klaar voor betaald advies. Er is helemaal niets mis mee. De adviseurs moeten alleen nog even wennen aan het idee dat ze nu met de billen bloot moeten. Nog beter hun keizerlijke kleding moeten afwerpen. Onderlinge concurrentie zal vanzelf zorgen voor prijsdaling en als bijgevolg ook nog eens voor productvereenvoudiging. Een groot deel van onze economie draait om het nodeloos schuiven van geld waarbij de schuivende partijen hun kosten doorberekend aan jawel die consument waar @carla zich zogenaamd zorgen om maakt. Dit doet de reële economie de das om. Dus ja, deze sector en ook de Banken en Verzekeringsmaatschappijen zullen nog flinke stappen terug moeten zetten.

Laagste groei verstrekte hypotheken sinds 2013

Laagste groei verstrekte hypotheken sinds 2013

In het tweede kwartaal van 2018 zijn er in Nederland bijna 87.000 hypotheken afgesloten. Met 2,5 procent is dit de laagste groei sinds 2013, aldus de IG&H Hypotheekupdate...

"Positie starters verslechtert steeds verder"

"Positie starters verslechtert steeds verder"

Het aantal verstrekte hypotheken is in het eerste kwartaal van 2018 met 3 procent gedaald ten opzichte van het eerste kwartaal in 2017. De hypotheekomzet is daarentegen...

Aantal starters dat woning kan financieren gehalveerd

Aantal starters dat woning kan financieren gehalveerd

Het aantal starters dat een gemiddelde starterswoning kan financieren, is in de afgelopen vijf jaar bijna gehalveerd. Dit blijkt uit een analyse van consultingbureau...

Verzekeraars groeien op hypotheekmarkt

Verzekeraars groeien op hypotheekmarkt

Het aandeel van de verzekeraars in de hypotheekmarkt nam het voorbije kwartaal toe tot 14,9 procent. De grote banken leverden terrein in. Dat stelt IG&H. Terwijl...

Hoogste hypotheekomzet in tien jaar tijd

Hoogste hypotheekomzet in tien jaar tijd

In het eerste kwartaal van 2017 steeg de hypotheekomzet met 43 procent naar 23,3 miljard euro. Dit is volgens IG&H niet alleen de sterkste stijging ooit op jaarbasis,...

Top 3 banken domineren weer op hypotheekmarkt

Top 3 banken domineren weer op hypotheekmarkt

Het marktaandeel van de top drie banken op de hypotheekmarkt steeg in 2016 naar 55 procent. Daarmee hebben ze het verloren marktaandeel aan verzekeraars, pensioenfondsen...

Grootbanken profiteren meest van verdere stijging hypotheekmarkt

Grootbanken profiteren meest van verdere stijging hypotheekmarkt

De grootbanken profiteren het meest van de hypotheekstijging en pakken dit kwartaal wederom marktaandeel terug. Aldus de Hypotheekupdate van IG&H.   De...

Hypotheekmarkt bereikt hoogste niveau sinds crisis

Hypotheekmarkt bereikt hoogste niveau sinds crisis

De hypotheekmarkt bereikt in het tweede kwartaal van 2016 het hoogste niveau sinds de crisis. De grootbanken pakken dit kwartaal wederom marktaandeel terug en bezitten...

Grootbanken profiteren van oversluitmarkt

Grootbanken profiteren van oversluitmarkt

Nadat grootbanken het afgelopen half jaar terrein verloren, groeit deze groep, met name dankzij Florius, ING Bank en Rabobank,in het eerste kwartaal van 2016 van...

Ig&h: Delta Lloyd beste pensioenverzekeraar

Ig&h: Delta Lloyd beste pensioenverzekeraar

Volgens de Performancemonitor Pensioen van IG&H Consulting & Interim waarderen adviseurs het pensioenbedrijf van Delta Lloyd met een 7,6. Met deze score...