Uit 75 jaar VVP: bromfiets niet te veronachtzamen risico

VVP 75 jaar

Ooit werd in de aanloop naar 1 mei door verzekeraars hard gevochten om de gunsten van de bromfietsbezitter. Dat terwijl de schadelast verzekeraars al vanaf de opkomst van de bromfiets hoofdbrekens bezorgde. Zo citeerde de VVP van 29 juni 1951 voorzitter mr J.C. van Laer van de Nederlandse Vereniging van Automobielassuradeuren: "De bromfiets heeft plotseling, men zou haast kunnen zeggen van de ene dag op de andere, onze wegen bevolkt en dit stellig niet tot genoegen van motorrijtuig- en ongevallenverzekeraars.

“Integendeel. Dit nieuwe vervoermiddel is gebleken een door assuradeuren niet te veronachtzamen risico te zijn. Bovendien ziet het er niet naar uit dat dit risico na verloop van tijd minder zwaar zal blijken te zijn dan men aanvankelijk oordeelde. Immers, het gevaar is niet zozeer gelegen in het mechanisme van de bromfiets, als wel in zijn bestuurder. En dan valt het in de eerste plaats op dat juist vele personen op middelbare leeftijd zich reeds vrij spoedig een bromfiets aanschaften. Hoevelen hunner hebben reeds lang niet meer een rijwiel bereden en passen zich dus heel moeilijk aan het na de oorlog nog intenser geworden verkeer aan? Zij missen veelal de reactie-snelheid en het duurt veel langer dan bij jeugdiger personen, alvorens zij zich vertrouwd gevoelen met het voertuig.”

Toch zou het nog tot 1965 duren voordat een WA-verzekering voor bromfietsers verplicht werd (een jaar later kwam het fameuze verzekeringsplaatje). In 2005 werd het kenteken voor bromfietsen ingevoerd.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Niet met en niet zonder elkaar

Niet met en niet zonder elkaar

Verzekeraars en adviseurs gaan nogal eens rollend over straat. Terwijl ze toch echt niet zonder elkaar kunnen. In 1970 sprak Nationale-Nederlanden in een toespraak...

Is goede assurantiebezorging zo eenvoudig?

Is goede assurantiebezorging zo eenvoudig?

Wie kent Pro Civibus nog? VVP moest niets hebben van dit kantoor, toen dat in 1950 de markt betrad. Uit de VVP van 17 februari 1950: “In No. 3 maakten wij...

Uit 75 jaar VVP: Lugt Sobbe introduceert Mobiel Assurantie Service Kantoor

Uit 75 jaar VVP: Lugt Sobbe introduceert Mobiel Assurantie Service Kantoor

Lugt Sobbe was altijd goed voor iets nieuws. Uit de VVP van 30 april 1971: "Een nieuwe wijze van acquisitie is deze week van start gegaan. Teneinde het provinciale...

Monument van de verzekeringsgedachte

Monument van de verzekeringsgedachte

Dat waren nog eens teksten...! Uit de VVP van 14 mei 1954: "De buitengevel zal aan de voorzijde worden versierd met beeldhouwwerk in diep-reliëf, voorstellende...

Uit 75 jaar VVP:  vliegongevallenpolis-automaten

Uit 75 jaar VVP: vliegongevallenpolis-automaten

Aircare van nowGo een nieuwe vondst? Nee hoor. Lees dit artikel maar eens uit de VVP van 4 mei 1956: "De vliegongevallenpolis-automaten op Schiphol, welke tot nu...

Uit 75 jaar VVP: debiteurenponskaarten...

Uit 75 jaar VVP: debiteurenponskaarten...

En u dacht dat u veel tijd en geld kwijt bent aan administreren... Uit de VVP van 1 november 1968: "Op uitnodiging van de I.B.M. Nederland B.V. namen wij deel aan...

Uit 75 jaar VVP: cliënt een mens, geen machine

Uit 75 jaar VVP: cliënt een mens, geen machine

Digitalisering van het assurantiekantoor? Verschraling van het aanbod doordat verzekeraars fuseren? Het zijn heus geen dingen speciaal van vandaag. Uit de VVP van...

Zoveel geld naar tussenpersoon?!

Zoveel geld naar tussenpersoon?!

Geen thema dat de gemoederen in de bedrijfstak zo vaak in beweging heeft gebracht, en nog brengt, als provisie. Dat terwijl er volgens sommigen helemaal geen provisievraagstuk...

Paardenverzekeringsinspecteur mag niet in paarden handelen

Paardenverzekeringsinspecteur mag niet in paarden handelen

Assurantiebezorging, zoals het toen nog heette, was tot de tweede helft van de jaren '50 nauwelijks wettelijk geregeld in Nederland. Uit de VVP van 22 september...

Uit 75 jaar VVP: Haagse ooievaar contra zes reuzen

Uit 75 jaar VVP: Haagse ooievaar contra zes reuzen

Nu weten we niet hoe snel we er van af moeten komen: aardgas. In de jaren zestig werd Nederland juist massaal op aardgas aangesloten. En dat ging wel eens mis. Uit...