Uit 75 jaar VVP: vliegongevallenpolis-automaten

VVP 75 jaar logo Twitter

Aircare van nowGo een nieuwe vondst? Nee hoor. Lees dit artikel maar eens uit de VVP van 4 mei 1956: "De vliegongevallenpolis-automaten op Schiphol, welke tot nu toe slechts polissen voor vliegreizen binnen Europa verstrekten, zijn vervangen door geheel nieuwe automaten, waardoor het thans mogelijk is zich ook voor vluchten buiten Europa per automaat te verzekeren. In het midden van de automatenstand, welke zich in de wachtkamer Europa bevindt, ziet men een grote wereldkaart, waarop de verschillende tariefzones A, B, C, D en E in felle kleuren zijn aangegeven. Wenst men een polis voor een vlucht naar New York, hetwelk volgens de kaart in zone B ligt, dan werpt men een kwartje in de linker automaat en drukt op knop B. De polis, of beter het polispakje, verschijnt dan onder uit de automaat. Dit pakje bevat de polis, de geldenveloppe en de polisenveloppe.

"Voordat men echter de polis kan wegzenden, moet deze eerst worden ingevuld en wel met de naam van de passagier, de plaats van bestemming, de vertrekdatum, de naam en het adres van de begunstigde (aan wie het geld later moet worden uitgekeerd) en de handtekening van de passagier. Verder moet de vraag of ook de terugreis verzekerd dient te worden met 'ja' of 'neen' beantwoord worden. 

"Heeft men deze gegevens ingevuld, dan verwijdert men de polis van de daarachter bevestigde geldenveloppe, die men aan de begunstigde adresseert en vervolgens in de blauwe brievenbus deponeert. Deze brievenbus wordt door de Luchthavendirectie van Schiphol gelicht, die de enveloppen van een postzegel voorziet en verzendt. Juist door deze wijze van verzenden hoopt de assurantiebezorgersfirma De Vos & Zoon/Langeveldt Schröder, die deze automaten exploiteert, de geringste twijfel bij haar 'automatische cliënten' weg te nemen."

"Thans rest de passagier nog de geldenveloppe met de verschuldigde premie te vullen en in de daarvoor bestemde bruine bus te 'posten'. Onnodig te zeggen dat deze bus door de firma De Vos & Zoon gelicht wordt!"

De vliegongevallenpolis bood een uitkering van 100.000 euro bij overlijden of invaliditeit tengevolge van "een ongeval de passagier overkomen gedurende het verblijf aan boord van het vliegtuig, inclusief in- en uitstappen, het vervoer naar en van het vliegveld met de daartoe door de luchtvaartonderneming ter beschikking gestelde middelen van vervoer en gedurende het verblijf op de luchthaven in verband met de reis".

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Niet met en niet zonder elkaar

Niet met en niet zonder elkaar

Verzekeraars en adviseurs gaan nogal eens rollend over straat. Terwijl ze toch echt niet zonder elkaar kunnen. In 1970 sprak Nationale-Nederlanden in een toespraak...

Is goede assurantiebezorging zo eenvoudig?

Is goede assurantiebezorging zo eenvoudig?

Wie kent Pro Civibus nog? VVP moest niets hebben van dit kantoor, toen dat in 1950 de markt betrad. Uit de VVP van 17 februari 1950: “In No. 3 maakten wij...

Uit 75 jaar VVP: Lugt Sobbe introduceert Mobiel Assurantie Service Kantoor

Uit 75 jaar VVP: Lugt Sobbe introduceert Mobiel Assurantie Service Kantoor

Lugt Sobbe was altijd goed voor iets nieuws. Uit de VVP van 30 april 1971: "Een nieuwe wijze van acquisitie is deze week van start gegaan. Teneinde het provinciale...

Monument van de verzekeringsgedachte

Monument van de verzekeringsgedachte

Dat waren nog eens teksten...! Uit de VVP van 14 mei 1954: "De buitengevel zal aan de voorzijde worden versierd met beeldhouwwerk in diep-reliëf, voorstellende...

Uit 75 jaar VVP: debiteurenponskaarten...

Uit 75 jaar VVP: debiteurenponskaarten...

En u dacht dat u veel tijd en geld kwijt bent aan administreren... Uit de VVP van 1 november 1968: "Op uitnodiging van de I.B.M. Nederland B.V. namen wij deel aan...

Uit 75 jaar VVP: cliënt een mens, geen machine

Uit 75 jaar VVP: cliënt een mens, geen machine

Digitalisering van het assurantiekantoor? Verschraling van het aanbod doordat verzekeraars fuseren? Het zijn heus geen dingen speciaal van vandaag. Uit de VVP van...

Uit 75 jaar VVP: bromfiets niet te veronachtzamen risico

Uit 75 jaar VVP: bromfiets niet te veronachtzamen risico

Ooit werd in de aanloop naar 1 mei door verzekeraars hard gevochten om de gunsten van de bromfietsbezitter. Dat terwijl de schadelast verzekeraars al vanaf de opkomst...

Zoveel geld naar tussenpersoon?!

Zoveel geld naar tussenpersoon?!

Geen thema dat de gemoederen in de bedrijfstak zo vaak in beweging heeft gebracht, en nog brengt, als provisie. Dat terwijl er volgens sommigen helemaal geen provisievraagstuk...

Paardenverzekeringsinspecteur mag niet in paarden handelen

Paardenverzekeringsinspecteur mag niet in paarden handelen

Assurantiebezorging, zoals het toen nog heette, was tot de tweede helft van de jaren '50 nauwelijks wettelijk geregeld in Nederland. Uit de VVP van 22 september...

Uit 75 jaar VVP: Haagse ooievaar contra zes reuzen

Uit 75 jaar VVP: Haagse ooievaar contra zes reuzen

Nu weten we niet hoe snel we er van af moeten komen: aardgas. In de jaren zestig werd Nederland juist massaal op aardgas aangesloten. En dat ging wel eens mis. Uit...