Ultieme manier om imago te versterken: meer fans maken

Wim Heeres 2015

"Meer fans maken, is dat niet de ultieme manier om ons imago te versterken? En fans maken, dat is mensenwerk. Dat is ons spel!" Dit zei Adfiz-voorzitter Wim Heeres tijdens het eerste Particulier Platform dat de brancheorganisatie organiseerde voor financieel adviseurs die de consumentenmarkt bedienen. Thema van het evenement: het overtreffen van de verwachtingen van de klant.

Het overtreffen van de verwachtingen van klanten is voor veel adviseurs de gewoonste zaak van de wereld, maar dat is geen reden om tevreden achterover te leunen. Heeres: "Er zijn ook klanten die nauwelijks verwachtingen hebben om te overtreffen, gewoon omdat ze niet weten of ze iets missen. Je hebt ze al een tijd niet gesproken en het interesseert ze allemaal weinig dat ze bij je blijven komt vooral omdat overstappen moeite kost. Alleen, als bij hen een slimmerik op de juiste knoppen duwt zijn ze wel weg. En die groep is groot genoeg om niet te verwaarlozen. Het mooie is: als je zelf op de juiste knoppen duwt blijven het niet alleen jouw klanten. Ze worden meer betrokken, enthousiaster, loyaler en misschien zelfs fan. En dat willen we. Want daar kan geen verzekeraar meer tegenop spammen."


Mensenwerk

Een goede adviseur kan ook in een tijd van vergaande digitalisering het verschil maken, stelt Heeres. "Wij weten wat er speelt, ook als dat niet in een standaard invoerveld past. Wij, hebben inlevingsvermogen en kunnen de vraag van de klant vertalen in soms heel persoonlijke oplossingen. Wij, die klanten ongevraagd adviseren over zaken waar ze zelf niet aan denken. Dat is mensenwerk, dat is ons spel! En dat is wat echt in het belang van de klant is. Dat is dus ook het verhaal dat wij steeds indringender vertellen In Den Haag, in de media. tegen consumenten en hun vertegenwoordigers. Hoe duidelijker de waarde van advies zich manifesteert hoe beter we de bakens kunnen verzetten. Politiek, ministerie, toezichthouder, ze zien het nut van goed advies zeker en ze vinden toegang tot dat advies belangrijk. Ook verzekeraars weten dat echt advies in het belang van de klant is en veruit de meeste willen met ons, adviseurs, blijven samenwerken. Alleen ze zien ook dat die klanten volop in beweging zijn en lang niet allemaal in dezelfde richting."


De taal van de klant

Financieel adviseurs zijn superspecialisten maar spreken óók de taal van de klant, aldus Heeres. "Wij moeten de klant laten ervaren wat het verschil tussen advies en de verkoop van een product is. Wij moeten bewijzen dat je met een alerte adviseur niet jarenlang met te dure producten blijft zitten. Wie doet het anders voor ons? Wij moeten laten voelen dat een kritische adviseur niet direct meegaat in de eerste vraag van de klant niet blind meegaan in 'ik wil dat huis en ik wil het nu', maar ook praten over hoe je daar wilt wonen. Tegen maximale lasten of met een prettig leven? Door dus vaker door te pakken naar financiële planning, ook als de klant dacht voor een productadvies binnen te komen. Dat is verwachtingen overtreffen.

Reactie toevoegen

 
Adfiz wil ruimere variabele beloning

Adfiz wil ruimere variabele beloning

"Dat we vooroplopen qua regels en het toezicht daarop streng is", schrijft Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandcolumn, "is niet erg. Maar het moet wel binnen...

Ken je vak! Adfiz: investeren in preventie en klimaatadaptatie

Ken je vak! Adfiz: investeren in preventie en klimaatadaptatie

(Adfiz in Ken je vak! in VVP 1-2024) De noodzaak om te investeren in preventie en klimaatadaptatie neemt toe. Adviseurs kunnen hier een essentiële rol in spelen. Klimaatrisico’s...

Adfiz: keuze voor verkort hypotheekadvies goed onderbouwen

Adfiz: keuze voor verkort hypotheekadvies goed onderbouwen

"Verkort hypotheekadvies bij verduurzaming was al mogelijk, maar met dit onderzoek is in ieder geval meer duidelijkheid gekomen over wat er onder verkort hypotheek...

Investeren in preventie en klimaatadaptatie

Investeren in preventie en klimaatadaptatie

(Adfiz in Ken je vak! in VVP 1-2024) De noodzaak om te investeren in preventie en klimaatadaptatie neemt toe. Adviseurs kunnen hier een essentiële rol in...

Adfiz: "Verlaag drempels financieel advies verduurzaming"

Adfiz: "Verlaag drempels financieel advies verduurzaming"

Adfiz roept op tot het verlagen van adviesdrempels om consumenten en mkb te activeren en te helpen bij verduurzaming. Adfiz in haar reactie op de (inmiddels gesloten)...

Burgemeester Valkenburg neemt watersnoodboekje Adfiz in ontvangst

Burgemeester Valkenburg neemt watersnoodboekje Adfiz in ontvangst

Adfiz-voorzitter Roger van der Linden reikte vorige week de Adfiz-publicatie 'Watersnood in de Valckenborgh' over de watersnood in 2021 uit aan burgemeester Daan...

Adfiz Nieuwjaarspeiling: verwachtingen voor 2024 fors positiever

Adfiz Nieuwjaarspeiling: verwachtingen voor 2024 fors positiever

Voor het komende jaar 2024, aldus de Adfiz Nieuwjaarspeiling, verwachten zo’n 25 procentpunt meer kantoren een groei te noteren dan de realisatie over 2023....

Regels actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli a.s.

Regels actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli a.s.

De regels voor actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli 2024. De wetswijziging is gepubliceerd in de Staatscourant. Vanaf 1 juli dienen adviseurs de consument...

5, 4, 3, 2, 1, go!

5, 4, 3, 2, 1, go!

Dit jaar ‘trakteerde’ Adfiz tijdens haar nieuwjaarsbijeenkomst de aanwezigen op een powerspeech van Ben 'Tyler' Tiggelaar, expert in leiderschap, verandering...

"VoogdijVerzekerd regelt alles rondom voogdijschap"

"VoogdijVerzekerd regelt alles rondom voogdijschap"

De GoedIdee VoogdijVerzekerd, een nieuw product van Dazure dat er onder meer voor zorgt dat kinderen goed verzorgd achterblijven na het overlijden van de ouder(s),...