Ultieme manier om imago te versterken: meer fans maken

Wim Heeres 2015

"Meer fans maken, is dat niet de ultieme manier om ons imago te versterken? En fans maken, dat is mensenwerk. Dat is ons spel!" Dit zei Adfiz-voorzitter Wim Heeres tijdens het eerste Particulier Platform dat de brancheorganisatie organiseerde voor financieel adviseurs die de consumentenmarkt bedienen. Thema van het evenement: het overtreffen van de verwachtingen van de klant.

Het overtreffen van de verwachtingen van klanten is voor veel adviseurs de gewoonste zaak van de wereld, maar dat is geen reden om tevreden achterover te leunen. Heeres: "Er zijn ook klanten die nauwelijks verwachtingen hebben om te overtreffen, gewoon omdat ze niet weten of ze iets missen. Je hebt ze al een tijd niet gesproken en het interesseert ze allemaal weinig dat ze bij je blijven komt vooral omdat overstappen moeite kost. Alleen, als bij hen een slimmerik op de juiste knoppen duwt zijn ze wel weg. En die groep is groot genoeg om niet te verwaarlozen. Het mooie is: als je zelf op de juiste knoppen duwt blijven het niet alleen jouw klanten. Ze worden meer betrokken, enthousiaster, loyaler en misschien zelfs fan. En dat willen we. Want daar kan geen verzekeraar meer tegenop spammen."


Mensenwerk

Een goede adviseur kan ook in een tijd van vergaande digitalisering het verschil maken, stelt Heeres. "Wij weten wat er speelt, ook als dat niet in een standaard invoerveld past. Wij, hebben inlevingsvermogen en kunnen de vraag van de klant vertalen in soms heel persoonlijke oplossingen. Wij, die klanten ongevraagd adviseren over zaken waar ze zelf niet aan denken. Dat is mensenwerk, dat is ons spel! En dat is wat echt in het belang van de klant is. Dat is dus ook het verhaal dat wij steeds indringender vertellen In Den Haag, in de media. tegen consumenten en hun vertegenwoordigers. Hoe duidelijker de waarde van advies zich manifesteert hoe beter we de bakens kunnen verzetten. Politiek, ministerie, toezichthouder, ze zien het nut van goed advies zeker en ze vinden toegang tot dat advies belangrijk. Ook verzekeraars weten dat echt advies in het belang van de klant is en veruit de meeste willen met ons, adviseurs, blijven samenwerken. Alleen ze zien ook dat die klanten volop in beweging zijn en lang niet allemaal in dezelfde richting."


De taal van de klant

Financieel adviseurs zijn superspecialisten maar spreken óók de taal van de klant, aldus Heeres. "Wij moeten de klant laten ervaren wat het verschil tussen advies en de verkoop van een product is. Wij moeten bewijzen dat je met een alerte adviseur niet jarenlang met te dure producten blijft zitten. Wie doet het anders voor ons? Wij moeten laten voelen dat een kritische adviseur niet direct meegaat in de eerste vraag van de klant niet blind meegaan in 'ik wil dat huis en ik wil het nu', maar ook praten over hoe je daar wilt wonen. Tegen maximale lasten of met een prettig leven? Door dus vaker door te pakken naar financiële planning, ook als de klant dacht voor een productadvies binnen te komen. Dat is verwachtingen overtreffen.

Reactie toevoegen

 
Vijf initiatieven NN genomineerd in Adfiz Prestatie Onderzoek

Vijf initiatieven NN genomineerd in Adfiz Prestatie Onderzoek

Nationale-Nederlanden werd in alle vier categorieën (duurzame ontwikkeling, klantbelang, ketenefficiency en verzekerbaarheid) van het Adfiz Prestatie Onderzoek...

TAF wint ketenefficiency-award met InkomensZeker AOV

TAF wint ketenefficiency-award met InkomensZeker AOV

"Yes! Voor de tweede keer op rij. Winnaar van het Adfiz prestatie onderzoek. De award ketenefficiëncy", aldus Michiel Meijer, commercieel directeur TAF. "Super...

Florius: award is erkenning voor ons als groene pionier

Florius: award is erkenning voor ons als groene pionier

"Geweldige erkenning voor onze continue drive voor innovatie en duurzaamheid!", aldus Karin Polman, directeur Florius, winnaar in de categorie 'Duurzame ontwikkeling'...

VVP-poll: regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang.

VVP-poll: regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang.

"Als ik vandaag met leden spreek dan is de meest gehoorde klacht de enorme tijd die verloren gaat aan het voldoen aan regels en aan administratieve verplichtingen....

Aan de slag met provisietransparantie

Aan de slag met provisietransparantie

(Adfiz in Ken je vak! VVP 6-2023) Adfiz biedt uitgebreide ondersteuning bij de implementatie van actieve provisietransparantie. Na jaren van discussie met de...

Adfiz: "Kostendrempel nemen we niet weg door kosten nóg zichtbaarder te maken"

Adfiz: "Kostendrempel nemen we niet weg door kosten nóg zichtbaarder te maken"

"Mijn oproep aan adviseurs, maar zeker ook aan verzekeraars, toezichthouder en politiek is deze: de kostendrempel nemen we niet weg door kosten nóg zichtbaarder...

"Toetsing niet uitbreiden naar vakbekwaamheid buiten vakgebied"

"Toetsing niet uitbreiden naar vakbekwaamheid buiten vakgebied"

"Stop met herhaald toetsen van eerder getoetste vakbekwaamheid en breid inhoud toetsing niet uit naar vakbekwaamheid buiten vakgebied financieel adviseur." Aldus...

a.s.r., de Vereende en NN genomineerd in categorie Verzekerbaarheid Adfiz-onderzoek

a.s.r., de Vereende en NN genomineerd in categorie Verzekerbaarheid Adfiz-onderzoek

a.s.r., de Vereende en NN zijn genomineerd in de categorie Verzekerbaarheid van het Adfiz Prestatie Onderzoek 2024. Adfiz: "De overstromingsdekking van a.s.r. op...

Dazure, NN en TAF genomineerd in categorie Ketenefficiency Adfiz-onderzoek

Dazure, NN en TAF genomineerd in categorie Ketenefficiency Adfiz-onderzoek

Dazure, NN en TAF zijn genomineerd in de categorie Ketenefficiency van het Adfiz Prestatie Onderzoek 2024. Adfiz: "Op basis van de data-analyse heeft Onesurance...

Eerste nominaties Adfiz Prestatie Onderzoek

Eerste nominaties Adfiz Prestatie Onderzoek

Florius, NN en NN/Ohra zijn genomineerd in de categorie Duurzame Ontwikkeling van het Adfiz Prestatie Onderzoek 2024, Dazure, NN en Summa Adviesgroep in de categorie...