Ultieme manier om imago te versterken: meer fans maken

Wim Heeres 2015

"Meer fans maken, is dat niet de ultieme manier om ons imago te versterken? En fans maken, dat is mensenwerk. Dat is ons spel!" Dit zei Adfiz-voorzitter Wim Heeres tijdens het eerste Particulier Platform dat de brancheorganisatie organiseerde voor financieel adviseurs die de consumentenmarkt bedienen. Thema van het evenement: het overtreffen van de verwachtingen van de klant.

Het overtreffen van de verwachtingen van klanten is voor veel adviseurs de gewoonste zaak van de wereld, maar dat is geen reden om tevreden achterover te leunen. Heeres: "Er zijn ook klanten die nauwelijks verwachtingen hebben om te overtreffen, gewoon omdat ze niet weten of ze iets missen. Je hebt ze al een tijd niet gesproken en het interesseert ze allemaal weinig dat ze bij je blijven komt vooral omdat overstappen moeite kost. Alleen, als bij hen een slimmerik op de juiste knoppen duwt zijn ze wel weg. En die groep is groot genoeg om niet te verwaarlozen. Het mooie is: als je zelf op de juiste knoppen duwt blijven het niet alleen jouw klanten. Ze worden meer betrokken, enthousiaster, loyaler en misschien zelfs fan. En dat willen we. Want daar kan geen verzekeraar meer tegenop spammen."


Mensenwerk

Een goede adviseur kan ook in een tijd van vergaande digitalisering het verschil maken, stelt Heeres. "Wij weten wat er speelt, ook als dat niet in een standaard invoerveld past. Wij, hebben inlevingsvermogen en kunnen de vraag van de klant vertalen in soms heel persoonlijke oplossingen. Wij, die klanten ongevraagd adviseren over zaken waar ze zelf niet aan denken. Dat is mensenwerk, dat is ons spel! En dat is wat echt in het belang van de klant is. Dat is dus ook het verhaal dat wij steeds indringender vertellen In Den Haag, in de media. tegen consumenten en hun vertegenwoordigers. Hoe duidelijker de waarde van advies zich manifesteert hoe beter we de bakens kunnen verzetten. Politiek, ministerie, toezichthouder, ze zien het nut van goed advies zeker en ze vinden toegang tot dat advies belangrijk. Ook verzekeraars weten dat echt advies in het belang van de klant is en veruit de meeste willen met ons, adviseurs, blijven samenwerken. Alleen ze zien ook dat die klanten volop in beweging zijn en lang niet allemaal in dezelfde richting."


De taal van de klant

Financieel adviseurs zijn superspecialisten maar spreken óók de taal van de klant, aldus Heeres. "Wij moeten de klant laten ervaren wat het verschil tussen advies en de verkoop van een product is. Wij moeten bewijzen dat je met een alerte adviseur niet jarenlang met te dure producten blijft zitten. Wie doet het anders voor ons? Wij moeten laten voelen dat een kritische adviseur niet direct meegaat in de eerste vraag van de klant niet blind meegaan in 'ik wil dat huis en ik wil het nu', maar ook praten over hoe je daar wilt wonen. Tegen maximale lasten of met een prettig leven? Door dus vaker door te pakken naar financiële planning, ook als de klant dacht voor een productadvies binnen te komen. Dat is verwachtingen overtreffen.

Reactie toevoegen

 
Enno Wiertsema (Adfiz): "Start vandaag nog met ChatGPT"

Enno Wiertsema (Adfiz): "Start vandaag nog met ChatGPT"

"Mijn wens voor 2024 is dat we als sector met z’n allen aan de slag gaan met ChatGPT." Aldus Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandcolumn. "Want", schrijft...

Schadeafhandeling watersnood deint na

Schadeafhandeling watersnood deint na

Burgemeester Daan Prevoo van Valkenburg a/d Geul schetst geen opwekkend beeld van de schadeafhandeling na de watersnood medio 2021. Prevoo is een van de personen...

VVP-poll: actieve provisietransparantie dwingt adviseurs te laten zien wat ze waard zijn

VVP-poll: actieve provisietransparantie dwingt adviseurs te laten zien wat ze waard zijn

"Actieve provisietransparantie is nog steeds nergens voor nodig, maar als het dan toch komt biedt het de financieel adviseur een uitgelezen kans om zijn waarde tegenover...

Eerste exemplaar 'Watersnood in de Valckenborgh' uitgereikt aan Verbondsdirecteur

Eerste exemplaar 'Watersnood in de Valckenborgh' uitgereikt aan Verbondsdirecteur

Het eerste exemplaar van Watersnood in de Valckenborgh (een uitgave van Adfiz) is op 16 november 2023 door Adfiz-directeur Enno Wiertsema uitgereikt aan Geeke Feiter-Van...

Adfiz: "Meer dan ooit laten zien wat wij doen, wat wij waard zijn"

Adfiz: "Meer dan ooit laten zien wat wij doen, wat wij waard zijn"

Actieve provisietransparantie is nog steeds nergens voor nodig, maar als het dan toch komt biedt het de financieel adviseur een uitgelezen kans om zijn waarde tegenover...

Pensioenadvies tijdens de transitieperiode

Pensioenadvies tijdens de transitieperiode

(Adfiz in Ken je vak! VVP 5-2023) De invoering van de Wet toekomst pensioenen leidt ertoe dat álle pensioenregelingen moeten worden aangepast. Pensioenadviseurs...

Duurzaamheid in de praktijk

Duurzaamheid in de praktijk

(Adfiz in katern Ken je vak! in VVP 4, 2023) In 2022 heeft Adfiz samen met de HAN University of Applied Science onderzoek gedaan naar de potentie van duurzaam...

Adfiz: nieuwe versie Zorgverzekeringswet in Praktijk

Adfiz: nieuwe versie Zorgverzekeringswet in Praktijk

Adfiz heeft een nieuwe versie gepubliceerd van haar gratis handboek Zorgverzekeringswet in Praktijk. In dit document, Zorgverzekeringswet in Praktijk worden alle...

Adfiz: "Adviesbegrip juist wél uitbreiden"

Adfiz: "Adviesbegrip juist wél uitbreiden"

Anders dan de minister vindt Adfiz dat het adviesbegrip juist wel (weer) moet worden uitgebreid naar de beheerfase. Adfiz: "Eind 2021 kwam de AFM met een nieuwe...

54 initiatieven aangemeld voor Adfiz Prestatie Onderzoek 2024

54 initiatieven aangemeld voor Adfiz Prestatie Onderzoek 2024

Adfiz heeft 54 verbeterinitiatieven of –projecten, verdeeld over zestien aanbieders, voor het Adfiz Prestatie Onderzoek 2024. De volgende stap is dat een shortlist...