Verbond: duidelijkheid over vergoeding contra-expert

Logo Verbond van Verzekeraars

Verzekeraars gaan duidelijkheid bieden over de vergoeding van contra-expertise. Het Verbond roept particuliere schadeverzekeraars op bij inschakeling van een contra-expert voor het vaststellen van materiële schades, in ieder geval de kosten te vergoeden tot de kosten van inschakeling van de eigen expert.

Voor compensatie van eventuele meerkosten kijken verzekeraars naar de redelijkheid daarvan. Het zal in de praktijk moeten blijken of deze aanpak het probleem werkelijk oplost. Volgens de critici is vergoeding tot de kosten van inschakeling van de eigen expert niet genoeg om de kosten van contra-expertise te dekken, doordat verzekeraars de kosten van de eerste expertise zo laag mogelijk proberen te houden. Verzekeraars kunnen nog steeds weigeren meerkosten te vergoeden. Bovendien kan er discussie ontstaan over wat redelijk is aan meerkosten.

De verzekeringssector wil de onduidelijkheid wegnemen die de laatste maanden is ontstaan over de vergoeding van contra-experts. Uit de wet volgt dat de redelijke kosten ter vaststelling van de schade door de verzekeraar moeten worden vergoed. Of de inzet en daarmee ook de kosten van een contra-expert redelijk is, is afhankelijk van de beoordeling van het individuele geval. De te vergoeden kosten mogen niet op voorhand worden gemaximeerd. Dit blijkt uit een recente toelichting van minister Ard van der Steur van Veiligheid en Justitie in antwoord op Kamervragen.
De huidige wettelijke norm stelt slechts dat 'de redelijke kosten ter vaststelling van de schade voor vergoeding in aanmerking komen'. Daarbij wordt de contra-expert in de wet in het geheel niet genoemd. Welke kosten redelijk zijn, is volgens de minister ter beoordeling aan de rechter. Verzekeraars willen klanten echter meer houvast en richting bieden. Wie na een schade zelf redelijkerwijs een deskundige wil inschakelen, moet kunnen rekenen op een vergoeding tot minimaal de kosten van de eigen expert van de verzekeraar, vindt het Verbond. Zo weet de klant waar hij of zij aan toe is. Zijn de kosten voor een dergelijke second opinion hoger, dan kan compensatie van het meerdere worden getoetst aan de redelijkheid: de inschakeling van de expert moet te allen tijde redelijk zijn, evenals de omvang van de gemaakte kosten.
Om de regeling voor verzekerden nog consumentvriendelijker te maken, zal de verzekeraar op verzoek van de klant die een deskundige wil inschakelen ook duidelijk en transparant moeten zijn over de kosten van de eigen expert in de betreffende zaak. Dan weet de verzekerde vooraf welke kosten zeker worden vergoed, en welke kosten daarboven worden getoetst aan de redelijkheid. Het Verbond komt de eerstvolgende Algemene Ledenvergadering met een voorstel om de Gedragscode schade-expertise hierop aan te passen: de verzekeraar moet zijn verzekeringsnemer op diens verzoek adequaat informeren.
Het Verbond krijgt geregeld signalen én klachten van klanten die uit het niets worden benaderd door bureaus, die alarmsites gebruiken om te kijken waar hulpdiensten zoals de brandweer actief zijn geweest. Verzekeraars verwerpen deze vorm van acquisitie die de toets van redelijkheid vaak niet doorstaat. Ook komen er klachten over excessieve adviestarieven. Om deze ongewenste verschijnselen tegen te gaan en de kwaliteit van contra-expertise te bevorderen opent het Verbond voor zijn leden een Meldpunt Misstanden Contra-expertise. Met het meldpunt wil het Verbond een inventarisatie maken van de misstanden.

Reactie toevoegen

 
'Zo fris als een hoentje’ het nieuwe jaar in

'Zo fris als een hoentje’ het nieuwe jaar in

2017 is in de Chinese kalender het Jaar van de Haan. Een dier dat wordt geroemd om zijn veerkracht en denkvermogen. Dat kunnen de schadeverzekeraars volgend jaar...

Verbond wil Deltaplan Verkeersveiligheid

Verbond wil Deltaplan Verkeersveiligheid

Het Verbond van Verzekeraars pleit voor een Deltaplan Verkeersveiligheid. Dit nu het aantal ongelukken weer toeneemt, onder meer door het rijden met meer oog voor...

Meer dan helft consumenten wil data delen in ruil voor lagere premie

Meer dan helft consumenten wil data delen in ruil voor lagere premie

Vierenvijftig procent van de consumenten wil zeker of waarschijnlijk wel data delen in ruil voor een lagere premie, 48 procent is daartoe bereid in ruil voor een...

Innovation Advisory Board Verbond compleet

Innovation Advisory Board Verbond compleet

De Innovation Advisory Board van het Verbond van Verzekeraasrs is compleet en gaat in december van start. De uitvoering van de Innovatieagenda van de verzekeringsbranche...

AFM ziet alleen incidenten bij inzet contra-expertise

AFM ziet alleen incidenten bij inzet contra-expertise

Er zijn af en toe incidenten maar geen structurele problemen bij de inzet van contra-expertise bij woonverzekeringen. Dit constateert de AFM in een verkenning naar...

"Wees transparant over berekening dagwaarde"

"Wees transparant over berekening dagwaarde"

'Verzekeringsmaatschappijen mogen – vanuit mededingingsoogpunt en concurrentieoverwegingen – zelf bepalen of ze afschrijvingslijsten voor inboedel- en...

Consumentenbond: "verbond ligt dwars"

Consumentenbond: "verbond ligt dwars"

De Consumentenbond roept het Verbond van Verzekeraars op zich harder in te spannen voor een regeling die maakt dat ook partners van de hoofdbestuurder van een motorrijtuig...

Verbond: 2015 was lastig jaar

Verbond: 2015 was lastig jaar

Het aantal banen in de verzekeringsbranche liep vorig jaar verder terug van 54.200 naar 46.600, aldus het financieel jaarverslag van het Verbond van Verzekeraars....

Besure beste in finale Jongeren Innovatie Pilot

Besure beste in finale Jongeren Innovatie Pilot

BeSure, een jaarlijkse check of iemands verzekeringspakket nog wel bij zijn situatie past, kwam als beste idee uit de bus tijdens de finale van de Jongeren Innovatie...

Verbond: activeren werkt

Verbond: activeren werkt

Klanten met niet-opbouwende beleggingsverzekeringen zijn allemaal geactiveerd, bij hypotheekgebonden polissen wordt de 100 procent benaderd, bij pensioengebonden...