Verbond hekelt onderzoek acm

Shopper

Een verzekeringsproduct kiezen? Let dan op meer dan prijs alleen. Dat is de boodschap van het Verbond, die zich dan ook niet goed kan vinden in het onlangs gepubliceerde onderzoek van de Autoriteit Consument en Markt. De conclusie: ‘bespaar geld door te shoppen bij financiële producten’. Richard Weurding, algemeen directeur van het Verbond: “In dit onderzoek is uitsluitend vergeleken op prijs. Dat is onjuist en onverstandig.”

Het Verbond nam "met verbazing kennis van het onderzoek naar diverse financiële producten, waarbij de ACM keek naar gemiddelde prijzen en duurste producten bij enkele voorbeeldhuishoudens. Op basis daarvan werden conclusies getrokken over de besparing voor consumenten. Bij verzekeringen zijn ook de dekking en de voorwaarden van belang. Verzekeraars concurreren daar op. Neem je die niet mee, dan vergelijk je appels met peren".

Weurding noemt het onverstandig de focus zo op prijs te leggen. “Het is van groot belang dat consumenten zich goed verdiepen in de risico’s die ze lopen en vervolgens de dekking kiezen die bij hen past. Prijs speelt wel een rol, maar is slechts één element in de keuze."

Het Verbond ziet het risico dat consumenten door het onderzoek worden aangezet tot het oversluiten naar een goedkoper product en zo het belang van dekking en voorwaarden uit het oog verliezen. "Daarvan kunnen ze later spijt krijgen."
Het Verbond heeft de Autoriteit Consument en Markt via een brief gewezen op de bezwaren tegen het onderzoek en gaat hierover graag in gesprek met de ACM. Ook is in de brief benadrukt dat het een goede zaak is dat er stevig geconcurreerd wordt tussen verzekeraars. “Dat is van belang voor de consument, maar houdt ook de sector scherp om te blijven innoveren en te letten op de kosten.”

De ACM stelde op 5 april: "Consumenten kunnen honderden euro’s besparen als ze goed 'shoppen' bij het aanschaffen van financiële producten zoals verzekeringen, hypotheken en leningen. Wij hebben voor vijftien financiële producten op een rij gezet hoeveel voordeel er per huishoudtype te behalen valt. Een jong gezin kan bijvoorbeeld tussen de 900 en 2.100 euro per jaar goedkoper uit zijn voor allerlei financiële producten. Voor een ouder echtpaar ligt de besparing zelfs tussen de 1.000 en 2.400 euro per jaar. Het precieze voordeel verschilt per consument. De voordelen zijn te behalen als de producten voor het eerst worden aangeschaft. Maar overstappen loont in veel gevallen ook. Uiteraard moeten consumenten niet alleen op de prijs letten, maar ook op wat ze precies nodig hebben."

De ACM liet een vergelijking maken van het goedkoopste, het gemiddelde en het duurste aanbod. "De prijsverschillen zijn groot. Zo kan het prijsverschil tussen de goedkoopste en de duurste hypotheek oplopen tot meer dan 550 euro per jaar. Ook bij de autoverzekering loont shoppen: het verschil tussen de duurste en de goedkoopste is bijna 500 euro per jaar."
In 2012 hield de ACM een soortgelijk onderzoek. Ook toen bleek dat er veel te besparen was door te shoppen tussen aanbieders. Bij autoverzekeringen is er in vergelijking met 2012 nu nóg meer voordeel te behalen. Voor financiële producten waar rentes worden berekend – zoals leningen, hypotheken en spaarrekeningen is minder voordeel te halen dan in 2012.
De ACM: "Overstappende consumenten houden bedrijven bovendien scherp. Immers, ze moeten hun producten en diensten aantrekkelijk maken én houden om klanten te winnen en te binden. Consumenten kunnen dus door over te stappen de concurrentie aanjagen. Dat leidt tot scherpere prijzen, betere dienstverlening en innovatie."

Reactie toevoegen

 
Eerste ACM-sanctie voor neplikes en nepvolgers

Eerste ACM-sanctie voor neplikes en nepvolgers

De ACM heeft voor het eerst een sanctie opgelegd voor het gebruiken van neplikes en nepvolgers. De Autoriteit dwingt webwinkel Bicep Papa te stoppen met het gebruik...

“Nieuwe mogelijkheid Directe Schadeafhandeling goed communiceren”

“Nieuwe mogelijkheid Directe Schadeafhandeling goed communiceren”

“Directe Schadeafhandeling wordt een nieuwe mogelijkheid. Het is belangrijk dat alle partijen in de keten, dus ook de financieel adviseurs, op die mogelijkheid...

Verzekeraars mogen gezamenlijke regeling invoeren voor afhandeling autoschades

Verzekeraars mogen gezamenlijke regeling invoeren voor afhandeling autoschades

Verzekeraars mogen van de ACM samen een regeling invoeren om schades aan motorrijtuigen sneller en eenvoudiger af te handelen. Nu moeten consumenten met een Wettelijke...

DNB-president over lage rente: "Verzekeraars moeten nog eens kritisch kijken naar de producten die ze aanbieden"

DNB-president over lage rente: "Verzekeraars moeten nog eens kritisch kijken naar de producten die ze aanbieden"

DNB-President Klaas Knot was vrijdag, samen met de nieuwe divisiedirecteur toezicht verzekeraars Petra Hielkema, te gast bij het Verbondsbestuur voor een informele...

Forse ACM-boetes voor niet duidelijk vermelden eenmalige kosten

Forse ACM-boetes voor niet duidelijk vermelden eenmalige kosten

De ACM heeft voor het eerst omzetgerelateerde boetes opgelegd voor overtredingen van de consumentenregels. Dit aan vier telecomaanbieders (KPN, Tele2, T-Mobile,...

AFM tegen betaalde Top 3 in vergelijkingen

AFM tegen betaalde Top 3 in vergelijkingen

De meeste vergelijkingssites tonen volgens de AFM na het maken van een vergelijking eerst een betaalde Top 3. De AFM vindt dit niet wenselijk. De volgorde van een...

Geeke Feiter-van Heuvelen directeur bij Verbond

Geeke Feiter-van Heuvelen directeur bij Verbond

Het bestuur van het Verbond van Verzekeraars benoemt per 1 januari 2020 ir. G. (Geeke) Feiter-van Heuvelen tot directeur. Zij maakt hiermee deel uit van de directie,...

ACM werkt aan leidraad online beslisomgeving

ACM werkt aan leidraad online beslisomgeving

De ACM gaat een leidraad opstellen die onder andere invulling moet geven aan de reikwijdte van de zorgplicht voor bedrijven bij de inrichting van online beslisomgevingen....

ACM: werk aan de winkel voor zorgverzekeraars

ACM: werk aan de winkel voor zorgverzekeraars

Mensen die veel zorg nodig hebben, zijn het afgelopen jaar veel minder vaak overgestapt naar een andere zorgverzekeraar dan mensen die aangeven geen zorg nodig te...

ACM kijkt naar onverzekerbaarheid

ACM kijkt naar onverzekerbaarheid

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) bracht begin vorige maand een bezoek aan Adfiz. "Om met ons van gedachten te wisselen over en input te verzamelen voor...