Verbond hekelt onderzoek acm

Shopper

Een verzekeringsproduct kiezen? Let dan op meer dan prijs alleen. Dat is de boodschap van het Verbond, die zich dan ook niet goed kan vinden in het onlangs gepubliceerde onderzoek van de Autoriteit Consument en Markt. De conclusie: ‘bespaar geld door te shoppen bij financiële producten’. Richard Weurding, algemeen directeur van het Verbond: “In dit onderzoek is uitsluitend vergeleken op prijs. Dat is onjuist en onverstandig.”

Het Verbond nam "met verbazing kennis van het onderzoek naar diverse financiële producten, waarbij de ACM keek naar gemiddelde prijzen en duurste producten bij enkele voorbeeldhuishoudens. Op basis daarvan werden conclusies getrokken over de besparing voor consumenten. Bij verzekeringen zijn ook de dekking en de voorwaarden van belang. Verzekeraars concurreren daar op. Neem je die niet mee, dan vergelijk je appels met peren".

Weurding noemt het onverstandig de focus zo op prijs te leggen. “Het is van groot belang dat consumenten zich goed verdiepen in de risico’s die ze lopen en vervolgens de dekking kiezen die bij hen past. Prijs speelt wel een rol, maar is slechts één element in de keuze."

Het Verbond ziet het risico dat consumenten door het onderzoek worden aangezet tot het oversluiten naar een goedkoper product en zo het belang van dekking en voorwaarden uit het oog verliezen. "Daarvan kunnen ze later spijt krijgen."
Het Verbond heeft de Autoriteit Consument en Markt via een brief gewezen op de bezwaren tegen het onderzoek en gaat hierover graag in gesprek met de ACM. Ook is in de brief benadrukt dat het een goede zaak is dat er stevig geconcurreerd wordt tussen verzekeraars. “Dat is van belang voor de consument, maar houdt ook de sector scherp om te blijven innoveren en te letten op de kosten.”

De ACM stelde op 5 april: "Consumenten kunnen honderden euro’s besparen als ze goed 'shoppen' bij het aanschaffen van financiële producten zoals verzekeringen, hypotheken en leningen. Wij hebben voor vijftien financiële producten op een rij gezet hoeveel voordeel er per huishoudtype te behalen valt. Een jong gezin kan bijvoorbeeld tussen de 900 en 2.100 euro per jaar goedkoper uit zijn voor allerlei financiële producten. Voor een ouder echtpaar ligt de besparing zelfs tussen de 1.000 en 2.400 euro per jaar. Het precieze voordeel verschilt per consument. De voordelen zijn te behalen als de producten voor het eerst worden aangeschaft. Maar overstappen loont in veel gevallen ook. Uiteraard moeten consumenten niet alleen op de prijs letten, maar ook op wat ze precies nodig hebben."

De ACM liet een vergelijking maken van het goedkoopste, het gemiddelde en het duurste aanbod. "De prijsverschillen zijn groot. Zo kan het prijsverschil tussen de goedkoopste en de duurste hypotheek oplopen tot meer dan 550 euro per jaar. Ook bij de autoverzekering loont shoppen: het verschil tussen de duurste en de goedkoopste is bijna 500 euro per jaar."
In 2012 hield de ACM een soortgelijk onderzoek. Ook toen bleek dat er veel te besparen was door te shoppen tussen aanbieders. Bij autoverzekeringen is er in vergelijking met 2012 nu nóg meer voordeel te behalen. Voor financiële producten waar rentes worden berekend – zoals leningen, hypotheken en spaarrekeningen is minder voordeel te halen dan in 2012.
De ACM: "Overstappende consumenten houden bedrijven bovendien scherp. Immers, ze moeten hun producten en diensten aantrekkelijk maken én houden om klanten te winnen en te binden. Consumenten kunnen dus door over te stappen de concurrentie aanjagen. Dat leidt tot scherpere prijzen, betere dienstverlening en innovatie."

Reactie toevoegen

 
Big Brother nu ook anoniem

Big Brother nu ook anoniem

De financiële sector heeft er kennelijk geen moeite mee dat toezichthouders die zich bezig houden met consumentenbescherming, waaronder de AFM, vanaf begin...

"In sommige gevallen leek de verzekering meer een soort pinautomaat geworden"

"In sommige gevallen leek de verzekering meer een soort pinautomaat geworden"

"Het voorbeeld met de afvalverwerkingsbedrijven laat zien dat risico’s door middel van bewustwording, preventie en risicomanagement vaak snel weer in een verzekerbare...

"Digitaliseringsstrategie op aantal vlakken gemiste kans"

"Digitaliseringsstrategie op aantal vlakken gemiste kans"

Het Verbond noemt de Digitaliseringsstrategie van het kabinet op een aantal vlakken een gemiste kans. Directeur Leo de Boer: "De strategie is ambitieus. Tegelijkertijd...

Verbond en Nibe-SVV ontwikkelen samen opleidingsprogramma's

Verbond en Nibe-SVV ontwikkelen samen opleidingsprogramma's

Het Verbond van Verzekeraars en Nibe-SVV Opleidingen formaliseren hun samenwerking op het gebied van opleidingsprogramma’s voor verzekeraars. Partijen gaan...

Lennoc sluit zich als eerste Insurtech aan bij Verbond

Lennoc sluit zich als eerste Insurtech aan bij Verbond

Midglas Glasverzekeraar en Lennoc zijn lid geworden van het Verbond van Verzekeraars. Lennoc is daarmee de eerste Insurtech die lid is geworden van het Verbond...

Verzekeraars beheersen risico's bewust ingekocht verlies onvoldoende

Verzekeraars beheersen risico's bewust ingekocht verlies onvoldoende

Instellingen hanteren veelal een bewuste strategie als verlieslatende producten in de Motor WA- en de WIA-WGA-markt worden gezet, maar de risicobeheersing hierbij...

Midglas en Squarelife aspirant-lid Verbond

Midglas en Squarelife aspirant-lid Verbond

Het Verbondsbestuur heeft aan twee verzekeraars het aspirant-lidmaatschap toegekend. Het gaat om Midglas N.V. Glasassurantie Maatschappij en Squarelife Lebensversicherungs...

Adfiz en Verbond: verwerkersovereenkomsten niet nodig

Adfiz en Verbond: verwerkersovereenkomsten niet nodig

Verzekeraars en intermediair moeten van alles doen om zich voor te bereiden op de Algemene Verordening Gegevensbescherming (Avg), maar ze hoeven onderling geen verwerkingsovereenkomsten...

Oud-meubilair Verbond naar basisscholen St. Maarten

Oud-meubilair Verbond naar basisscholen St. Maarten

Het Verbond van Verzekeraars doneert zijn oude meubilair aan basisscholen op St. Maarten. De bureaus en kasten die het Verbond doneert zijn voldoende voor de ruim...

"Reikwijdte provisieverbod passend, verdere stappen nodig"

"Reikwijdte provisieverbod passend, verdere stappen nodig"

Het Verbond van Verzekeraars vindt "de reikwijdte van het provisieverbod passend, maar meent ook dat aanvullende stappen noodzakelijk zijn om het klantbelang nóg...