Verbond hekelt onderzoek acm

Shopper

Een verzekeringsproduct kiezen? Let dan op meer dan prijs alleen. Dat is de boodschap van het Verbond, die zich dan ook niet goed kan vinden in het onlangs gepubliceerde onderzoek van de Autoriteit Consument en Markt. De conclusie: ‘bespaar geld door te shoppen bij financiële producten’. Richard Weurding, algemeen directeur van het Verbond: “In dit onderzoek is uitsluitend vergeleken op prijs. Dat is onjuist en onverstandig.”

Het Verbond nam "met verbazing kennis van het onderzoek naar diverse financiële producten, waarbij de ACM keek naar gemiddelde prijzen en duurste producten bij enkele voorbeeldhuishoudens. Op basis daarvan werden conclusies getrokken over de besparing voor consumenten. Bij verzekeringen zijn ook de dekking en de voorwaarden van belang. Verzekeraars concurreren daar op. Neem je die niet mee, dan vergelijk je appels met peren".

Weurding noemt het onverstandig de focus zo op prijs te leggen. “Het is van groot belang dat consumenten zich goed verdiepen in de risico’s die ze lopen en vervolgens de dekking kiezen die bij hen past. Prijs speelt wel een rol, maar is slechts één element in de keuze."

Het Verbond ziet het risico dat consumenten door het onderzoek worden aangezet tot het oversluiten naar een goedkoper product en zo het belang van dekking en voorwaarden uit het oog verliezen. "Daarvan kunnen ze later spijt krijgen."
Het Verbond heeft de Autoriteit Consument en Markt via een brief gewezen op de bezwaren tegen het onderzoek en gaat hierover graag in gesprek met de ACM. Ook is in de brief benadrukt dat het een goede zaak is dat er stevig geconcurreerd wordt tussen verzekeraars. “Dat is van belang voor de consument, maar houdt ook de sector scherp om te blijven innoveren en te letten op de kosten.”

De ACM stelde op 5 april: "Consumenten kunnen honderden euro’s besparen als ze goed 'shoppen' bij het aanschaffen van financiële producten zoals verzekeringen, hypotheken en leningen. Wij hebben voor vijftien financiële producten op een rij gezet hoeveel voordeel er per huishoudtype te behalen valt. Een jong gezin kan bijvoorbeeld tussen de 900 en 2.100 euro per jaar goedkoper uit zijn voor allerlei financiële producten. Voor een ouder echtpaar ligt de besparing zelfs tussen de 1.000 en 2.400 euro per jaar. Het precieze voordeel verschilt per consument. De voordelen zijn te behalen als de producten voor het eerst worden aangeschaft. Maar overstappen loont in veel gevallen ook. Uiteraard moeten consumenten niet alleen op de prijs letten, maar ook op wat ze precies nodig hebben."

De ACM liet een vergelijking maken van het goedkoopste, het gemiddelde en het duurste aanbod. "De prijsverschillen zijn groot. Zo kan het prijsverschil tussen de goedkoopste en de duurste hypotheek oplopen tot meer dan 550 euro per jaar. Ook bij de autoverzekering loont shoppen: het verschil tussen de duurste en de goedkoopste is bijna 500 euro per jaar."
In 2012 hield de ACM een soortgelijk onderzoek. Ook toen bleek dat er veel te besparen was door te shoppen tussen aanbieders. Bij autoverzekeringen is er in vergelijking met 2012 nu nóg meer voordeel te behalen. Voor financiële producten waar rentes worden berekend – zoals leningen, hypotheken en spaarrekeningen is minder voordeel te halen dan in 2012.
De ACM: "Overstappende consumenten houden bedrijven bovendien scherp. Immers, ze moeten hun producten en diensten aantrekkelijk maken én houden om klanten te winnen en te binden. Consumenten kunnen dus door over te stappen de concurrentie aanjagen. Dat leidt tot scherpere prijzen, betere dienstverlening en innovatie."

Reactie toevoegen

 
Verbond: e-card geen goed idee

Verbond: e-card geen goed idee

Het Verbond van Verzekeraars is tegen het plan van Brussel dat aansprakelijkheidsverzekeraars verplicht  een gestandaardiseerd verzekeringscertificaat en een...

ACM pleit voor meer transparantie bij online reviews

ACM pleit voor meer transparantie bij online reviews

Gezien het toenemende belang van online reviews pleit de ACM voor meer transparantie bij alle partijen die betrokken zijn bij het verzamelen, publiceren en beheren...

Consumenten zoeken zekerheid bij keuze zorgpolis

Consumenten zoeken zekerheid bij keuze zorgpolis

Consumenten zoeken zekerheid bij de keuze van hun zorgverzekering. Dit geldt met name voor consumenten die al lange tijd bij dezelfde zorgverzekeraar zitten. De...

Verbond: "dubbelfunctie afm ongewenst"

Verbond: "dubbelfunctie afm ongewenst"

Het Verbond van Verzekeraars is kritisch over het aanpassen van reclameregels rondom risicovolle financiële producten. Dat blijkt uit de consultatiereactie...

"Ook brede coalitie moet hervormingen doorzetten"

"Ook brede coalitie moet hervormingen doorzetten"

​Het vormen van een nieuwe regering zal vanwege het verder versplinterde politieke landschap vermoedelijk niet eenvoudig zijn. Maar ook een brede coalitie met meer...

Regresrecht wmo: vng en verbond passen overeenkomst aan

Regresrecht wmo: vng en verbond passen overeenkomst aan

Gemeenten mogen sinds medio februari wel een eigen bijdrage vragen voor een voorziening voor een regres-cliënt. Het regresrecht stelt gemeenten in staat de...

"Beperk het aantal verbodsbepalingen in wft"

"Beperk het aantal verbodsbepalingen in wft"

Het Verbond van Verzekeraars roept op het aantal verbodsbepalingen in de Wft te beperken. "Het zijn er nu wel erg veel", schrijft het Verbond in reactie...

"Innovatie gaat niet vanzelf"

"Innovatie gaat niet vanzelf"

Innovatie gaat niet vanzelf en moet door de ketenpartners gezamenlijk worden opgepakt om effectief en duurzaam te zijn. Aldus de brancheorganisaties en marktpartijen...

Verbond niet per se voor dashcam

Verbond niet per se voor dashcam

Het Verbond van Verzekeraars vindt het vooralsnog niet gewenst dat auto's verplicht worden uitgerust met een dashcam. “Dan zou je eerst een gedegen onderzoek...

Verbond werkt aan nieuwe privacy-gedragscode

Verbond werkt aan nieuwe privacy-gedragscode

Het Verbond van Verzekeraars werkt aan een nieuwe privacy-gedragscode. Deze zal in 2017 tijdens de algemene ledenvergadering worden voorgelegd aan zijn leden. Daarnaast...