Verdegaal: "prikkel geweten van je adviseur"

Erica Verdegaal

Erica Verdegaal roept klanten op hun adviseur te vragen of hij de 'bankierseed' heeft afgelegd en zo zijn geweten te prikkelen. "Je kunt je raadgever ook een verklaring voorleggen van eigen makelij", schrijft de econome in haar zaterdagse NRC-column.

Verdegaal constateert dat medewerkers met klantcontact zich niet haasten om de eed of belofte af te leggen. Ze hebben daar de tijd voor tot 2015, anders dan de bestuurders en feitelijk leiders die eed of belofte al afgelegd moeten hebben. Verdegaal: "Het personeel van deze bazen hoeft pas vanaf 2015 integriteit te beloven. (...) Jouw adviseur behoort waarschijnlijk tot deze categorie. Het zit er niet in dat hij al vóór  2015 gaat zweren eerlijk te zijn." Volgens Verdegaal is er een remedie: herinner de adviseur aan zijn geweten. "Het gaat er dus om het geweten van je adviseur te prikkelen. vlak voor een moment van verleiding. Daarvoor hoef je niet tot 2015 te wachten. De vraag 'Heeft u de bankierseed al afgelegd?' kan de morele gevoelens van je adviseur mogelijk al aanwakkeren. Je kunt je raadgever ook een verklaring voorleggen van eigen makelij. Dat is misschien zelfs beter dan de bankierseed, want daarin staan ook beloftes die kunnen indruisen tegen jouw belang. Probeer iets simpels te laten ondertekenen als: 'Ik zweer dat ik integer en zorgvuldig zal handelen, en het belang (jouw naam) centraal zal stellen'. Dan durft alleen een rascrimineel nog vals te zijn."

 

 

 

 

 

 

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Jeroen Tielens - 21 januari 2014

@Wim Koster; ik heb mijn abo op NRC 2 jaar geleden reeds opgezegd, met als reden dat ik verschoond wenste te blijven van de columns van Mevr. Verdegaal. Iedere week namelijk hetzelfde vuilspuitende gejengel en dat word uiteindelijke behoorlijk irritant. Jammer dat ze nog steeds bij NRC is, ik zou graag weer een abo nemen. Wie weet komt die tijd wel weer.

Ferdie Eelman - 20 januari 2014

waarde collegae, dat mevr. verdegaal vaLS IS Stat buiten kijf; maar zullen we toch maar wel even in herinnering houden waar deze valsheid vandaan komt? gewoon genaaid met een woekerpolis, dus!

Leo Tol - 20 januari 2014

Dat je een boekjesverkoopster jeuk op een moeilijk bereikbare plaats toewenst, dat!

Jeffrey Leichel - 20 januari 2014

Zoals de waard is........

Gert van Lunteren - 20 januari 2014

@Thomas. Thomas je hebt gelijk, ik was al even bezig om het serpent een mail te sturen om haar te adviseren "te stoppen met het over één kam scheren van al het intermediair en dat ze haar hand niet moet overspelen". Ik ben haar namelijk wel spuugzat en overweeg gerechtelijke stappen......maar misschien kan ik haar beter een weekendjeweg geven met twee grote negers....misschien praat ze daarna wat genuanceerder..... Nee Erica, dit is geen dreigement.....ik weet gewoon waarover jij droomt...net zo als dat jij zo goed weet hoe wij met onze klanten omgaan, toch Erica........sorry Thoms......toch weer teveel woorden! Prettige dag allemaal! Gert van Lunteren / Harderwijk

Wim Koster - 20 januari 2014

Onlangs heb ik mijn abonnement op de NRC opgezegd vanwege Erica de Verschrikkelijke. Lees maar, doch ik mis de krant zelf enorm. Maar......principe is principe. Beste mensen van de NRC, hebben alle directieleden en medewerkers van de NRC enkelbandjes om? Nee toch zeker? Deze vraag is niet zo gek als hij lijkt en met een beetje nadenken zult u erachter komen dat sommigen van u terecht zo'n enkelbandje zouden moeten dragen op grond van een "scheve schaats" die zij ooit gereden hebben, doch om dan iedereen zo'n naar ding aan te zetten, is natuurlijk onzin. Feitelijk doet Erica Verdegaal dat wél. Zij scheert alle financiële dienstverleners en assurantiemensen over een kam door altijd de hele branche verdacht te maken met haar artikelen. Ik ga ervan uit dat de hoofdredactie deze controleert en goedkeurt en vandaar dat ik mijn abonnement onder nummer 70083564 per de eerstmogelijke datum opzeg. Dan hoef ik in ieder geval haar valse aantijgingen niet meer te lezen na tientallen jaren geabonneerd geweest te zijn. Ik ben haar gewoon zat. Als ze ontslagen wordt of op een zijspoor wordt gezet, hoor ik dat graag en zal ik mijn abonnementsverplichtingen weer onverkort nakomen. Met vriendelijke groeten, KOSTER verzekeringen b.v. WIM KOSTER

Thomas van Duin - 20 januari 2014

Hmmm, is zoals bij mw. Verdegaal als gebruikenlijk weer een gevalletje van "zoals de waard is..............". Laten we deze dame vooral geen podium geven, iedere regel over haar is een verspilde!

Frans Lampe - 20 januari 2014

Helaas bewijst zij weer het vooroordeel van dom blondje, maar gezien haar prikkelende column zal zij geen moeite hebben met conclusie.

Arjan Lubbe - 20 januari 2014

In principe is het goed dat de ideeen van Verdegaal op beginnen te raken. Als je artikelen moeten schrijven waarin je de lezer oproept de adviseur schriftelijk te laten zweren dat hij errlijk is.. Tsja dan heb je blijkbaar geen andere onderwerpen meer waar je je (haatdragende) columns kunt vullen. Op zich een prima ontwikkeling dus.

Willem van Spronsen - 20 januari 2014

Erica veegt zaken heel gemakkelijk op een hoop en iedereen is bij haar verdacht, waarbij ze stellig van mening is dat je te maken hebt met oplichters. Dat is uiting geven van kwaadsprekerij. Wat heeft ze toch tegen tussenpersonen? Een slechte ervaring gehad met een financieel dienstverlener waar ze niet in kan berusten? Beste Erica, de wereld van financieel dienstverleners is echt niet zo zwart als je graag suggereert. Ongetwijfeld zal ook jij positieve eigenschappen bezitten, echter die zijn ten aanzien van financieel dienstverleners weinig of niet waarneembaar. Als je kleinkinderen hebt steek dan je energie daarin en dan wordt je ongetwijfeld een hele geliefde oma. Bij tussenpersonen heb je ondertussen door je eigen gedrag gewoon helemaal verprutst.

Klant eist vergeefs vergoeding advieskosten door geldverstrekker

Klant eist vergeefs vergoeding advieskosten door geldverstrekker

De hypotheeksom van een klant werd verlaagd. Niet de geldverstrekker maar zijn adviseur had hem moeten melden dat de verlaging was doorgevoerd, oordeelt de Geschillencommissie...

Adviseur moet 80% advieskosten terugbetalen

Adviseur moet 80% advieskosten terugbetalen

Hypotheek Visie moet van de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) 80 procent van de advieskosten terugbetalen aan een klant. Het gaat om 80...

"Adviseur vaak overbodig bij hypotheek"

"Adviseur vaak overbodig bij hypotheek"

Een hypotheek is tegenwoordig zo simpel dat dure adviseurs overbodig zijn. Dat stelt onafhankelijk financieel planner Paul van der Kwast in zijn column op www.businessinsider.nl....

Local hero... Gijs Ubels

Local hero... Gijs Ubels

In de rubriek Local Hero stelt VVP samen met NH1816 het lokale advieskantoor centraal. Het belang van deze lokale helden voor de samenleving kan niet genoeg worden...

Geen droeftoeters, maar bruisstabletten

Geen droeftoeters, maar bruisstabletten

Renee Lagerwaard:d: ‘Pluk de dag.’ “Onze klanten beschrijven ons kantoor als een warm bad en waarderen onze huiselijkheid. Grootste compliment...

Zeven vragen aan... Erik Rebergen

Zeven vragen aan... Erik Rebergen

1. Wat drijft je als adviseur? Wat maakt je vak uniek? Vanaf 1999 ben ik werkzaam in de sector en mag ik financieel advies geven aan consumenten, zowel particulier...

Actueel of niet?

Actueel of niet?

Wanneer is iets een actualiteit? Dat vraagt Mike Schilperoort, algemeen directeur Lindenhaeghe, zich af in zijn maandelijkse blog over marktontwikkelingen. Van Dale...

Adviseur hoeft niet bij elke prolongatie te controleren of dekking nog passend is

Adviseur hoeft niet bij elke prolongatie te controleren of dekking nog passend is

"Van een redelijk handelend en bekwaam tussenpersoon kan niet worden verwacht dat hij bij elke prolongatie controleert of er nog sprake is van een passende...

Zeven vragen aan... Wim Rietveld

Zeven vragen aan... Wim Rietveld

1. Wat drijft je als adviseur? Wat maakt jouw vak uniek? Als Erkend Hypothecair Planner ben je elke dag bezig met een heel belangrijk onderdeel in het leven van...

Local  hero... Dennis den Blanken

Local hero... Dennis den Blanken

In de rubriek Local Hero stelt VVP samen met NH1816 het lokale advies kantoor centraal. Het belang van deze lokale helden voor de samenleving kan niet genoeg worden...