Verdegaal: "prikkel geweten van je adviseur"

Erica Verdegaal

Erica Verdegaal roept klanten op hun adviseur te vragen of hij de 'bankierseed' heeft afgelegd en zo zijn geweten te prikkelen. "Je kunt je raadgever ook een verklaring voorleggen van eigen makelij", schrijft de econome in haar zaterdagse NRC-column.

Verdegaal constateert dat medewerkers met klantcontact zich niet haasten om de eed of belofte af te leggen. Ze hebben daar de tijd voor tot 2015, anders dan de bestuurders en feitelijk leiders die eed of belofte al afgelegd moeten hebben. Verdegaal: "Het personeel van deze bazen hoeft pas vanaf 2015 integriteit te beloven. (...) Jouw adviseur behoort waarschijnlijk tot deze categorie. Het zit er niet in dat hij al vóór  2015 gaat zweren eerlijk te zijn." Volgens Verdegaal is er een remedie: herinner de adviseur aan zijn geweten. "Het gaat er dus om het geweten van je adviseur te prikkelen. vlak voor een moment van verleiding. Daarvoor hoef je niet tot 2015 te wachten. De vraag 'Heeft u de bankierseed al afgelegd?' kan de morele gevoelens van je adviseur mogelijk al aanwakkeren. Je kunt je raadgever ook een verklaring voorleggen van eigen makelij. Dat is misschien zelfs beter dan de bankierseed, want daarin staan ook beloftes die kunnen indruisen tegen jouw belang. Probeer iets simpels te laten ondertekenen als: 'Ik zweer dat ik integer en zorgvuldig zal handelen, en het belang (jouw naam) centraal zal stellen'. Dan durft alleen een rascrimineel nog vals te zijn."

 

 

 

 

 

 

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Jeroen Tielens - 21 januari 2014

@Wim Koster; ik heb mijn abo op NRC 2 jaar geleden reeds opgezegd, met als reden dat ik verschoond wenste te blijven van de columns van Mevr. Verdegaal. Iedere week namelijk hetzelfde vuilspuitende gejengel en dat word uiteindelijke behoorlijk irritant. Jammer dat ze nog steeds bij NRC is, ik zou graag weer een abo nemen. Wie weet komt die tijd wel weer.

Ferdie Eelman - 20 januari 2014

waarde collegae, dat mevr. verdegaal vaLS IS Stat buiten kijf; maar zullen we toch maar wel even in herinnering houden waar deze valsheid vandaan komt? gewoon genaaid met een woekerpolis, dus!

Leo Tol - 20 januari 2014

Dat je een boekjesverkoopster jeuk op een moeilijk bereikbare plaats toewenst, dat!

Jeffrey Leichel - 20 januari 2014

Zoals de waard is........

Gert van Lunteren - 20 januari 2014

@Thomas. Thomas je hebt gelijk, ik was al even bezig om het serpent een mail te sturen om haar te adviseren "te stoppen met het over één kam scheren van al het intermediair en dat ze haar hand niet moet overspelen". Ik ben haar namelijk wel spuugzat en overweeg gerechtelijke stappen......maar misschien kan ik haar beter een weekendjeweg geven met twee grote negers....misschien praat ze daarna wat genuanceerder..... Nee Erica, dit is geen dreigement.....ik weet gewoon waarover jij droomt...net zo als dat jij zo goed weet hoe wij met onze klanten omgaan, toch Erica........sorry Thoms......toch weer teveel woorden! Prettige dag allemaal! Gert van Lunteren / Harderwijk

Wim Koster - 20 januari 2014

Onlangs heb ik mijn abonnement op de NRC opgezegd vanwege Erica de Verschrikkelijke. Lees maar, doch ik mis de krant zelf enorm. Maar......principe is principe. Beste mensen van de NRC, hebben alle directieleden en medewerkers van de NRC enkelbandjes om? Nee toch zeker? Deze vraag is niet zo gek als hij lijkt en met een beetje nadenken zult u erachter komen dat sommigen van u terecht zo'n enkelbandje zouden moeten dragen op grond van een "scheve schaats" die zij ooit gereden hebben, doch om dan iedereen zo'n naar ding aan te zetten, is natuurlijk onzin. Feitelijk doet Erica Verdegaal dat wél. Zij scheert alle financiële dienstverleners en assurantiemensen over een kam door altijd de hele branche verdacht te maken met haar artikelen. Ik ga ervan uit dat de hoofdredactie deze controleert en goedkeurt en vandaar dat ik mijn abonnement onder nummer 70083564 per de eerstmogelijke datum opzeg. Dan hoef ik in ieder geval haar valse aantijgingen niet meer te lezen na tientallen jaren geabonneerd geweest te zijn. Ik ben haar gewoon zat. Als ze ontslagen wordt of op een zijspoor wordt gezet, hoor ik dat graag en zal ik mijn abonnementsverplichtingen weer onverkort nakomen. Met vriendelijke groeten, KOSTER verzekeringen b.v. WIM KOSTER

Thomas van Duin - 20 januari 2014

Hmmm, is zoals bij mw. Verdegaal als gebruikenlijk weer een gevalletje van "zoals de waard is..............". Laten we deze dame vooral geen podium geven, iedere regel over haar is een verspilde!

Frans Lampe - 20 januari 2014

Helaas bewijst zij weer het vooroordeel van dom blondje, maar gezien haar prikkelende column zal zij geen moeite hebben met conclusie.

Arjan Lubbe - 20 januari 2014

In principe is het goed dat de ideeen van Verdegaal op beginnen te raken. Als je artikelen moeten schrijven waarin je de lezer oproept de adviseur schriftelijk te laten zweren dat hij errlijk is.. Tsja dan heb je blijkbaar geen andere onderwerpen meer waar je je (haatdragende) columns kunt vullen. Op zich een prima ontwikkeling dus.

Willem van Spronsen - 20 januari 2014

Erica veegt zaken heel gemakkelijk op een hoop en iedereen is bij haar verdacht, waarbij ze stellig van mening is dat je te maken hebt met oplichters. Dat is uiting geven van kwaadsprekerij. Wat heeft ze toch tegen tussenpersonen? Een slechte ervaring gehad met een financieel dienstverlener waar ze niet in kan berusten? Beste Erica, de wereld van financieel dienstverleners is echt niet zo zwart als je graag suggereert. Ongetwijfeld zal ook jij positieve eigenschappen bezitten, echter die zijn ten aanzien van financieel dienstverleners weinig of niet waarneembaar. Als je kleinkinderen hebt steek dan je energie daarin en dan wordt je ongetwijfeld een hele geliefde oma. Bij tussenpersonen heb je ondertussen door je eigen gedrag gewoon helemaal verprutst.

Het vuur van... Edwin Lasschuijt

Het vuur van... Edwin Lasschuijt

Er zijn veel prachtige mensen in onze sector die elke dag hun klanten het beste geven wat in hen zit. In ‘Het vuur van…’ zet VVP deze mensen op...

Local hero... Hans Juch

Local hero... Hans Juch

In de rubriek Local Hero stelt VVP samen met NH1816 het lokale advieskantoor centraal. Het belang van deze lokale helden voor de samenleving kan niet genoeg worden...

Adviseur moet zorgdragen voor deugdelijk en transparant dossier

Adviseur moet zorgdragen voor deugdelijk en transparant dossier

"Van een redelijk handelend en redelijk bekwaam adviseur mag worden verwacht dat hij bij een opdracht tot advies en/of bemiddeling ter zake het afsluiten van...

Leg als adviseur zoveel mogelijk vast

Leg als adviseur zoveel mogelijk vast

Een adviseur moet zijn adviesvergoeding met 500 euro matigen omdat hij niet kan aantonen de klant te hebben gewezen op het risico van stijging van de boeterente....

Adviseur moet deel adviesvergoeding terugstorten

Adviseur moet deel adviesvergoeding terugstorten

Een adviseur moet een derde (500 euro) van zijn adviesvergoeding terugstorten aan de consument wegens een ondeugdelijk adviesrapport. Dat oordeelt de Geschillencommissie...

Wijs op risico stijging boeterente

Wijs op risico stijging boeterente

Verzuim om de consument te wijzen op het risico van stijging van de boeterente en je kunt als adviseur een stuk van je adviesvergoeding inleveren. De Geschillencommissie...

Adviseur die zorgplicht niet nakwam ontspringt dans

Adviseur die zorgplicht niet nakwam ontspringt dans

Ook al is bij een tijdelijke en annuïtair dalende overlijdensrisicoverzekering een heel strikte monitoring niet noodzakelijk, de financieel adviseur dient toch...

Adviseur moet van kifid provisie op woekerpolis aan klant geven

Adviseur moet van kifid provisie op woekerpolis aan klant geven

Assurantiekantoor Lichtendonk moet de over een beleggingspolis uit 2003 ontvangen provisie aan de klant geven, stelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening...

Schadehulp biedt adviseur eigen app

Schadehulp biedt adviseur eigen app

Schadehulp, het gespecialiseerde schaderegelingsbureau voor intermediair- en volmachtbedrijven, heeft een praktische app ontwikkeld waarmee deze verzekeringsbedrijven...

Klant ziet onafhankelijk adviseur als vertrouwenspersoon

Klant ziet onafhankelijk adviseur als vertrouwenspersoon

"Uit de verschillende bijeenkomsten komt duidelijk naar voren dat de consument nog steeds een groot wantrouwen heeft richting banken en verzekeringsmaatschappijen."...