Vergelijkers zorgpolissen bloot met provisiebillen

Edith Schippers

Volgenms minister Schippers is de provisietransparantie door vergelijkers van zorgverzekeringen voortaan goed geregeld.

Schippers in een brief aan de Tweede Kamer: "Tijdens het Algemeen Overleg (AO) Kwaliteit Loont van 10 december 2015, heb ik toegezegd te bezien hoe we de door zorgverzekeraars betaalde provisies aan vergelijkingssites transparanter kunnen krijgen. Met deze brief informeer ik u over de geboekte resultaten:
- de bij de Gedragscode aangesloten vergelijkingssites zullen voortaan helder, eenduidig en makkelijk vindbaar vermelden wat de hoogte is van de gemiddelde provisie die ze per premiebetalende verzekerde van zorgverzekeraars ontvangen.
- ook zullen de vergelijkingssites de consument vroeg in het overstapseizoen beter inzicht geven in de contracteergraad van zorgpolissen opdat mensen een beter geïnformeerde keuze kunnen maken.
 

Provisies komend overstapseizoen transparant
"Zoals u weet heeft een aantal grote vergelijkingssites eind vorig jaar het keurmerk ‘Objectief Vergelijken’ gelanceerd. Om het keurmerk te mogen voeren, dient te worden voldaan aan de bijbehorende Gedragscode. In deze Gedragscode is vorig jaar onder meer opgenomen dat de consument altijd als eerste ziet wat voor hem de best passende zorgverzekering is, en dat de weergegeven zorgpremie ook daadwerkelijk de premie is die maandelijks wordt afgeschreven. Hiermee is de consument vorig overstapseizoen beter bediend bij het vergelijken van zorgverzekeringen.

"Maar het kan nog beter. Tijdens het AO Kwaliteit Loont van 10 december 2015 kwam naar voren dat het voor de consument niet alleen duidelijk moet zijn wat het verdienmodel is van vergelijkingssites (vergelijkingssites met een bemiddelingsvergunning moeten dat verplicht op hun website vermelden), maar dat zij ook inzicht zouden moeten bieden in hoeveel provisie zij ontvangen. Ik heb daar met de vergelijkingssites verbonden aan het keurmerk over gesproken.

"Transparantie van provisies was bij deze vergelijkingssites al onderwerp van gesprek. Aan de uitwerking en uitvoering hiervan is de afgelopen tijd hard gewerkt.
"Resultaat is dat in de Gedragscode voortaan is opgenomen dat alle bij het keurmerk aangesloten vergelijkingssites op een transparante, eenduidige en makkelijk vindbare wijze op hun website vermelden wat de hoogte is van de gemiddelde provisie die zij per premiebetalende verzekerde van zorgverzekeraars ontvangen (artikel 3.1 van de Gedragscode). Voor de berekening van de hoogte van de provisie zullen alle vergelijkingssites dezelfde voorgeschreven methodiek hanteren. De Stichting Keurmerk Objectief Vergelijken, die door een onafhankelijk bestuur wordt bestuurd, ziet toe op naleving hiervan.


Tijdig en eenduidig inzicht in contracteergraad
"De betrokken vergelijkingssites zullen naast het transparant maken van provisies, met ingang van komend overstapseizoen ook andere verbeteringen doorvoeren. De belangrijkste stap vooruit vind ik dat vergelijkingssites op eigen initiatief de handen ineen slaan om de consument sneller en eenduidiger inzicht te geven in de contracteergraad bij zorgpolissen. Dit gaan zij als volgt doen.

"Indien ten aanzien van een zorgpolis vóór 5 december 2016 geen duidelijkheid bestaat of er een contract is met een bepaalde zorgaanbieder voor 2017, dan wordt de situatie in 2016 gehanteerd. Dat is namelijk een goede voorspeller voor contractjaar 2017. Als hierover met ingang van 5 december 2016 nog geen uitsluitsel bestaat, dan wordt dit op de vergelijkingssite aangegeven. Bijvoorbeeld met ‘in onderhandeling’ of ‘nog geen contract’. Voor de berekening van de contracteergraad wordt dan verondersteld dat er geen contract is voor 2017, wat negatief kan uitpakken voor de positie van die zorgpolis in de ranking op de vergelijkingssite. Het is vervolgens aan de individuele vergelijkingssite om te bepalen met welke frequentie deze gegevens daarna nog worden geüpdatet.

"Vergelijkingssites beogen de consument hiermee vroeger in het overstapseizoen – en niet pas als de zorgpolis al (lang) is afgesloten – eenduidiger inzicht te geven in de gecontracteerde aanbieders bij een bepaalde zorgverzekering. Zij hebben aangegeven de ‘peildatum’ van 5 december jaarlijks te willen vervroegen om zorgaanbieders en zorgverzekeraars te stimuleren uiterlijk medio november volledige duidelijkheid te geven over de contracteergraad.

Conclusie
"Beide verbeteringen bieden de consument meer informatie die belangrijk kan zijn bij het maken van een keuze voor een zorgpolis. Daar is het mij om te doen. Ik ben dan ook blij dat de vergelijkingssites verbonden aan het keurmerk hiervan werk hebben gemaakt. Ik blijf de stappen van vergelijkingssites met veel belangstelling volgen. Uiteraard zal ik bij hen nagaan welke uitwerking de doorgevoerde verbeteringen hebben gehad."

Reactie toevoegen

 

Reacties

Nel Dikkers - 4 oktober 2016

Slecht, slechter, allerslechtst. Mooier kan ik het niet maken. Wat een woud aan zgn transparantie. De consument is de weg kwijt en dat geldt in hoge mate ook voor de overheid. Het gaat om zorg. Het begrip zorg is compleet ondergesneeuwd na het onderbrengen van zorg bij de verzekeringen. Minister Schippers moet zich NU hard gaan maken om nooit winsten uit te laten keren door "onze" zorgverzekeringen. Winsten moeten alleen ten goede komen aan de zorg. Zorg goed voor elkaar.

Arjan Lubbe - 3 oktober 2016

''wat de hoogte is van de gemiddelde provisie die zij per premiebetalende verzekerde van zorgverzekeraars ontvangen'' - Een gemiddelde zegt helemaal niets. Wat heeft die Schippers zich weer in de luren laten leggen. Lachwekkend dat ze dit als conclusie aangeeft; "Beide verbeteringen bieden de consument meer informatie die belangrijk kan zijn bij het maken van een keuze voor een zorgpolis.'' - Stichting keurmerk objectief vergelijken: is dat keurmerk niet opgericht door de vergelijkers zelf?

Methode goedhart

Methode goedhart

Laat bij de herbeoordeling van de wurgkredietcontracten van Interbank het nieuwe intermediair de provisiebetaling overnemen op een normaal beloningspromillage. Dan...

Adfiz onderzoekt adviesmarkt zorgverzekeringen

Adfiz onderzoekt adviesmarkt zorgverzekeringen

Adfiz nodigt adviseurs uit om mee te doen aan een onderzoek over de adviesmarkt voor zorgverzekeringen. Volgens Adfiz is de zorgmarkt bij uitstek een markt waar...

"Vergelijkingen zorgverzekeringen kunnen beter"

"Vergelijkingen zorgverzekeringen kunnen beter"

"De huidige traditionele wijze van vergelijken van zorgverzekeringen, met voor-gedefinieerde filters, is onvolledig en komt niet altijd met het beste advies...

Provisie op zorgpolis gemiddeld 20 euro per jaar

Provisie op zorgpolis gemiddeld 20 euro per jaar

De provisie op een zorgverzekering in een collectiviteit bedraagt gemiddeld 20 euro per jaar, becijfert Zorgweb in het rapport 'Fact-finding Collectiviteiten in...

Geen onderzoek naar polisjungle bij zorgverzekeringen

Geen onderzoek naar polisjungle bij zorgverzekeringen

De Consumentenbond noemt het jammer dat de Tweede Kamer de motie om te onderzoeken of het aantal zorgpolissen kan worden teruggedrongen heeft aangehouden. Het oerwoud...

Basisverzekering vijftig procent duurder dan in 2006

Basisverzekering vijftig procent duurder dan in 2006

Sinds de invoering van de basisverzekering in 2006 zijn de premies met 50 procent gestegen. Dit geldt zowel voor verzekerden die hun eigen risico moeten inzetten...

Provisie past niet bij 'onafhankelijk adviseur'

Provisie past niet bij 'onafhankelijk adviseur'

Een wettelijk label 'onafhankelijk adviseur' veronderstelt dat de adviseur geen beloning van de aanbieder ontvangt, dus ook niet bij de producten waarbij provisie...

"misleidende informatie vergelijkers zorgpolissen"

"misleidende informatie vergelijkers zorgpolissen"

De huidige informatie op vergelijkingssites zorgverzekeringen is in strijd met de beleidsregels van de NZa, vindt PolisReview. Volgens een NZa-beleidsregel is er...

Zorgverzekering steeds meer een adviesproduct

Zorgverzekering steeds meer een adviesproduct

“De zorgverzekering ontwikkelt zich meer en meer tot een adviesproduct." Dit constateert Jurjen Oosterbaan op basis van het Landelijk Zorgonderzoek 2015...

Ditzo blijft confrontatie zoeken met vergelijkers

Ditzo blijft confrontatie zoeken met vergelijkers

Ditzo gaat nog even verder met het negatief neerzetten van vergelijkers. Zo is een factuur gepubliceerd waaruit zou blijken dat Independer 175 euro leadvergoeding...