Vergelijkers zorgpolissen bloot met provisiebillen

Edith Schippers

Volgenms minister Schippers is de provisietransparantie door vergelijkers van zorgverzekeringen voortaan goed geregeld.

Schippers in een brief aan de Tweede Kamer: "Tijdens het Algemeen Overleg (AO) Kwaliteit Loont van 10 december 2015, heb ik toegezegd te bezien hoe we de door zorgverzekeraars betaalde provisies aan vergelijkingssites transparanter kunnen krijgen. Met deze brief informeer ik u over de geboekte resultaten:
- de bij de Gedragscode aangesloten vergelijkingssites zullen voortaan helder, eenduidig en makkelijk vindbaar vermelden wat de hoogte is van de gemiddelde provisie die ze per premiebetalende verzekerde van zorgverzekeraars ontvangen.
- ook zullen de vergelijkingssites de consument vroeg in het overstapseizoen beter inzicht geven in de contracteergraad van zorgpolissen opdat mensen een beter geïnformeerde keuze kunnen maken.
 

Provisies komend overstapseizoen transparant
"Zoals u weet heeft een aantal grote vergelijkingssites eind vorig jaar het keurmerk ‘Objectief Vergelijken’ gelanceerd. Om het keurmerk te mogen voeren, dient te worden voldaan aan de bijbehorende Gedragscode. In deze Gedragscode is vorig jaar onder meer opgenomen dat de consument altijd als eerste ziet wat voor hem de best passende zorgverzekering is, en dat de weergegeven zorgpremie ook daadwerkelijk de premie is die maandelijks wordt afgeschreven. Hiermee is de consument vorig overstapseizoen beter bediend bij het vergelijken van zorgverzekeringen.

"Maar het kan nog beter. Tijdens het AO Kwaliteit Loont van 10 december 2015 kwam naar voren dat het voor de consument niet alleen duidelijk moet zijn wat het verdienmodel is van vergelijkingssites (vergelijkingssites met een bemiddelingsvergunning moeten dat verplicht op hun website vermelden), maar dat zij ook inzicht zouden moeten bieden in hoeveel provisie zij ontvangen. Ik heb daar met de vergelijkingssites verbonden aan het keurmerk over gesproken.

"Transparantie van provisies was bij deze vergelijkingssites al onderwerp van gesprek. Aan de uitwerking en uitvoering hiervan is de afgelopen tijd hard gewerkt.
"Resultaat is dat in de Gedragscode voortaan is opgenomen dat alle bij het keurmerk aangesloten vergelijkingssites op een transparante, eenduidige en makkelijk vindbare wijze op hun website vermelden wat de hoogte is van de gemiddelde provisie die zij per premiebetalende verzekerde van zorgverzekeraars ontvangen (artikel 3.1 van de Gedragscode). Voor de berekening van de hoogte van de provisie zullen alle vergelijkingssites dezelfde voorgeschreven methodiek hanteren. De Stichting Keurmerk Objectief Vergelijken, die door een onafhankelijk bestuur wordt bestuurd, ziet toe op naleving hiervan.


Tijdig en eenduidig inzicht in contracteergraad
"De betrokken vergelijkingssites zullen naast het transparant maken van provisies, met ingang van komend overstapseizoen ook andere verbeteringen doorvoeren. De belangrijkste stap vooruit vind ik dat vergelijkingssites op eigen initiatief de handen ineen slaan om de consument sneller en eenduidiger inzicht te geven in de contracteergraad bij zorgpolissen. Dit gaan zij als volgt doen.

"Indien ten aanzien van een zorgpolis vóór 5 december 2016 geen duidelijkheid bestaat of er een contract is met een bepaalde zorgaanbieder voor 2017, dan wordt de situatie in 2016 gehanteerd. Dat is namelijk een goede voorspeller voor contractjaar 2017. Als hierover met ingang van 5 december 2016 nog geen uitsluitsel bestaat, dan wordt dit op de vergelijkingssite aangegeven. Bijvoorbeeld met ‘in onderhandeling’ of ‘nog geen contract’. Voor de berekening van de contracteergraad wordt dan verondersteld dat er geen contract is voor 2017, wat negatief kan uitpakken voor de positie van die zorgpolis in de ranking op de vergelijkingssite. Het is vervolgens aan de individuele vergelijkingssite om te bepalen met welke frequentie deze gegevens daarna nog worden geüpdatet.

"Vergelijkingssites beogen de consument hiermee vroeger in het overstapseizoen – en niet pas als de zorgpolis al (lang) is afgesloten – eenduidiger inzicht te geven in de gecontracteerde aanbieders bij een bepaalde zorgverzekering. Zij hebben aangegeven de ‘peildatum’ van 5 december jaarlijks te willen vervroegen om zorgaanbieders en zorgverzekeraars te stimuleren uiterlijk medio november volledige duidelijkheid te geven over de contracteergraad.

Conclusie
"Beide verbeteringen bieden de consument meer informatie die belangrijk kan zijn bij het maken van een keuze voor een zorgpolis. Daar is het mij om te doen. Ik ben dan ook blij dat de vergelijkingssites verbonden aan het keurmerk hiervan werk hebben gemaakt. Ik blijf de stappen van vergelijkingssites met veel belangstelling volgen. Uiteraard zal ik bij hen nagaan welke uitwerking de doorgevoerde verbeteringen hebben gehad."

Reactie toevoegen

 

Reacties

Nel Dikkers - 4 oktober 2016

Slecht, slechter, allerslechtst. Mooier kan ik het niet maken. Wat een woud aan zgn transparantie. De consument is de weg kwijt en dat geldt in hoge mate ook voor de overheid. Het gaat om zorg. Het begrip zorg is compleet ondergesneeuwd na het onderbrengen van zorg bij de verzekeringen. Minister Schippers moet zich NU hard gaan maken om nooit winsten uit te laten keren door "onze" zorgverzekeringen. Winsten moeten alleen ten goede komen aan de zorg. Zorg goed voor elkaar.

Arjan Lubbe - 3 oktober 2016

''wat de hoogte is van de gemiddelde provisie die zij per premiebetalende verzekerde van zorgverzekeraars ontvangen'' - Een gemiddelde zegt helemaal niets. Wat heeft die Schippers zich weer in de luren laten leggen. Lachwekkend dat ze dit als conclusie aangeeft; "Beide verbeteringen bieden de consument meer informatie die belangrijk kan zijn bij het maken van een keuze voor een zorgpolis.'' - Stichting keurmerk objectief vergelijken: is dat keurmerk niet opgericht door de vergelijkers zelf?

12.05 uur

12.05 uur

"Collegae, ga weer doen, waarvoor u bemiddelaar bent. Wees erbij als de klant schade heeft en als er een expert komt." Dat houdt financieel adviseur Kees Bergman...

Provisieverbod  zorgt voor beter  rendement

Provisieverbod zorgt voor beter rendement

Milko Perdijk (Perdijk Advies, Reeuwijk) hoor je niet klagen over de effecten van het provisieverbod. Sinds de invoering van het verbod is het rendement van zijn...

ONVZ houdt vast aan verlaging provisie

ONVZ houdt vast aan verlaging provisie

Adfiz meldt uitgebreid met ONVZ te hebben gesproken om haar bezwaar tegen eenzijdige aanpassing van vergoedingen "overduidelijk kenbaar te maken". Uiteindelijk...

Kosten schadebehandeling niet meer financieren uit provisie?

Kosten schadebehandeling niet meer financieren uit provisie?

Jurjen Oosterbaan Martinius, algemeen directeur Bureau D&O, raadt kantoren aan na te denken over alternatieve financieringsmethoden voor de kosten van schadebehandeling.   ...

Nederlanders weinig weet van eigen Risico zorgpolis

Nederlanders weinig weet van eigen Risico zorgpolis

Nederlanders overschatten hun eigen kennis van zorgverzekeringen. Dit blijkt uit het Nationaal Zorgonderzoek, dat jaarlijks wordt uitgevoerd door het Zorgverzekering...

Menzis biedt inzicht in kosten ziekenhuisbehandeling

Menzis biedt inzicht in kosten ziekenhuisbehandeling

Zorgverzekeraar Menzis geeft haar verzekerden inzicht in de kosten van ziekenhuisbehandelingen. Op menzis.nl staan de kosten van een aantal behandelingen in...

United Insurance voordelig met Delta Lloyd zorgpolis

United Insurance voordelig met Delta Lloyd zorgpolis

Voor het elfde jaar op rij is United Insurance (de internetaanbieder van Klap) de voordeligste aanbieder van de Delta Lloyd zorgverzekering. De premie voor de zorgverzekering...

Onvz verlaagt provisie zorgpolis

Onvz verlaagt provisie zorgpolis

Onvz verlaagt de provisie op de individuele basisverzekering zorg naar twee procent en de provisie op individuele aanvullende verzekeringen naar vijf procent. Volgens...

Adviseur moet van kifid provisie op woekerpolis aan klant geven

Adviseur moet van kifid provisie op woekerpolis aan klant geven

Assurantiekantoor Lichtendonk moet de over een beleggingspolis uit 2003 ontvangen provisie aan de klant geven, stelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening...

Unigarant: "25% provisie niet langer verantwoord"

Unigarant: "25% provisie niet langer verantwoord"

"Er is een steeds groter deel van de premie nodig om de schades te kunnen betalen. Naast de kostenbesparingen die wij in onze eigen organisatie doorvoeren,...