Vergelijkers zorgpolissen bloot met provisiebillen

Edith Schippers

Volgenms minister Schippers is de provisietransparantie door vergelijkers van zorgverzekeringen voortaan goed geregeld.

Schippers in een brief aan de Tweede Kamer: "Tijdens het Algemeen Overleg (AO) Kwaliteit Loont van 10 december 2015, heb ik toegezegd te bezien hoe we de door zorgverzekeraars betaalde provisies aan vergelijkingssites transparanter kunnen krijgen. Met deze brief informeer ik u over de geboekte resultaten:
- de bij de Gedragscode aangesloten vergelijkingssites zullen voortaan helder, eenduidig en makkelijk vindbaar vermelden wat de hoogte is van de gemiddelde provisie die ze per premiebetalende verzekerde van zorgverzekeraars ontvangen.
- ook zullen de vergelijkingssites de consument vroeg in het overstapseizoen beter inzicht geven in de contracteergraad van zorgpolissen opdat mensen een beter geïnformeerde keuze kunnen maken.
 

Provisies komend overstapseizoen transparant
"Zoals u weet heeft een aantal grote vergelijkingssites eind vorig jaar het keurmerk ‘Objectief Vergelijken’ gelanceerd. Om het keurmerk te mogen voeren, dient te worden voldaan aan de bijbehorende Gedragscode. In deze Gedragscode is vorig jaar onder meer opgenomen dat de consument altijd als eerste ziet wat voor hem de best passende zorgverzekering is, en dat de weergegeven zorgpremie ook daadwerkelijk de premie is die maandelijks wordt afgeschreven. Hiermee is de consument vorig overstapseizoen beter bediend bij het vergelijken van zorgverzekeringen.

"Maar het kan nog beter. Tijdens het AO Kwaliteit Loont van 10 december 2015 kwam naar voren dat het voor de consument niet alleen duidelijk moet zijn wat het verdienmodel is van vergelijkingssites (vergelijkingssites met een bemiddelingsvergunning moeten dat verplicht op hun website vermelden), maar dat zij ook inzicht zouden moeten bieden in hoeveel provisie zij ontvangen. Ik heb daar met de vergelijkingssites verbonden aan het keurmerk over gesproken.

"Transparantie van provisies was bij deze vergelijkingssites al onderwerp van gesprek. Aan de uitwerking en uitvoering hiervan is de afgelopen tijd hard gewerkt.
"Resultaat is dat in de Gedragscode voortaan is opgenomen dat alle bij het keurmerk aangesloten vergelijkingssites op een transparante, eenduidige en makkelijk vindbare wijze op hun website vermelden wat de hoogte is van de gemiddelde provisie die zij per premiebetalende verzekerde van zorgverzekeraars ontvangen (artikel 3.1 van de Gedragscode). Voor de berekening van de hoogte van de provisie zullen alle vergelijkingssites dezelfde voorgeschreven methodiek hanteren. De Stichting Keurmerk Objectief Vergelijken, die door een onafhankelijk bestuur wordt bestuurd, ziet toe op naleving hiervan.


Tijdig en eenduidig inzicht in contracteergraad
"De betrokken vergelijkingssites zullen naast het transparant maken van provisies, met ingang van komend overstapseizoen ook andere verbeteringen doorvoeren. De belangrijkste stap vooruit vind ik dat vergelijkingssites op eigen initiatief de handen ineen slaan om de consument sneller en eenduidiger inzicht te geven in de contracteergraad bij zorgpolissen. Dit gaan zij als volgt doen.

"Indien ten aanzien van een zorgpolis vóór 5 december 2016 geen duidelijkheid bestaat of er een contract is met een bepaalde zorgaanbieder voor 2017, dan wordt de situatie in 2016 gehanteerd. Dat is namelijk een goede voorspeller voor contractjaar 2017. Als hierover met ingang van 5 december 2016 nog geen uitsluitsel bestaat, dan wordt dit op de vergelijkingssite aangegeven. Bijvoorbeeld met ‘in onderhandeling’ of ‘nog geen contract’. Voor de berekening van de contracteergraad wordt dan verondersteld dat er geen contract is voor 2017, wat negatief kan uitpakken voor de positie van die zorgpolis in de ranking op de vergelijkingssite. Het is vervolgens aan de individuele vergelijkingssite om te bepalen met welke frequentie deze gegevens daarna nog worden geüpdatet.

"Vergelijkingssites beogen de consument hiermee vroeger in het overstapseizoen – en niet pas als de zorgpolis al (lang) is afgesloten – eenduidiger inzicht te geven in de gecontracteerde aanbieders bij een bepaalde zorgverzekering. Zij hebben aangegeven de ‘peildatum’ van 5 december jaarlijks te willen vervroegen om zorgaanbieders en zorgverzekeraars te stimuleren uiterlijk medio november volledige duidelijkheid te geven over de contracteergraad.

Conclusie
"Beide verbeteringen bieden de consument meer informatie die belangrijk kan zijn bij het maken van een keuze voor een zorgpolis. Daar is het mij om te doen. Ik ben dan ook blij dat de vergelijkingssites verbonden aan het keurmerk hiervan werk hebben gemaakt. Ik blijf de stappen van vergelijkingssites met veel belangstelling volgen. Uiteraard zal ik bij hen nagaan welke uitwerking de doorgevoerde verbeteringen hebben gehad."

Reactie toevoegen

 

Reacties

Nel Dikkers - 4 oktober 2016

Slecht, slechter, allerslechtst. Mooier kan ik het niet maken. Wat een woud aan zgn transparantie. De consument is de weg kwijt en dat geldt in hoge mate ook voor de overheid. Het gaat om zorg. Het begrip zorg is compleet ondergesneeuwd na het onderbrengen van zorg bij de verzekeringen. Minister Schippers moet zich NU hard gaan maken om nooit winsten uit te laten keren door "onze" zorgverzekeringen. Winsten moeten alleen ten goede komen aan de zorg. Zorg goed voor elkaar.

Arjan Lubbe - 3 oktober 2016

''wat de hoogte is van de gemiddelde provisie die zij per premiebetalende verzekerde van zorgverzekeraars ontvangen'' - Een gemiddelde zegt helemaal niets. Wat heeft die Schippers zich weer in de luren laten leggen. Lachwekkend dat ze dit als conclusie aangeeft; "Beide verbeteringen bieden de consument meer informatie die belangrijk kan zijn bij het maken van een keuze voor een zorgpolis.'' - Stichting keurmerk objectief vergelijken: is dat keurmerk niet opgericht door de vergelijkers zelf?

Ook Adfiz tegen aantasten eerbiedigende werking

Ook Adfiz tegen aantasten eerbiedigende werking

Ook Adfiz is faliekant tegen morrelen aan de eerbiedigende werking voor provisie bij contracten gesloten voor invoering van het provisieverbod in 2013. Adfiz-directeur...

"Consument onwetend over schadeprovisie"

"Consument onwetend over schadeprovisie"

"Twee derde van de consumenten die hun schadeverzekeringen af hebben gesloten via een tussenpersoon, weet niet of ze provisie betalen via de verzekeringspremie en...

Minister kijkt naar eerbiedigende werking doorlopende provisie

Minister kijkt naar eerbiedigende werking doorlopende provisie

Volgens CFD wil Financiën morrelen aan de eerbiedigende werking op doorlopende provisie. CFD-voorzitter Edwin Herdink; "Ik heb het drie keer moeten lezen om...

"Wereld helaas niet veranderd na het provisieverbod"

"Wereld helaas niet veranderd na het provisieverbod"

Is in essentie de wereld veranderd na het provisieverbod? In een blog voor het New FInancial Forum zegt adviseur Maurice van den Hemel van Gewoon Lekker Leven teleurgesteld...

Consumentenbond blij met onderzoek naar openheid provisie

Consumentenbond blij met onderzoek naar openheid provisie

De Consumentenbond is blij dat minister Hoekstra (Financiën) gaat onderzoeken of het wenselijk is om bemiddelaars van schadeverzekeringen te verplichten hun...

Zorgpremie al met 75 procent gestegen

Zorgpremie al met 75 procent gestegen

De zorgpremies van verzekerden die géén gebruik maken van hun (basis)zorgverzekering en dus niet het eigen risicobedrag betaald hebben, zijn in de...

Provisie is geen gif(t)

Provisie is geen gif(t)

(Uit VVP 06-2018, door redactie) De provisie eruit en een verrichtingentarief. Daarvoor pleitte de Wiardi Beckman stichting in 1971. Zo ver kwam het niet, maar provisie...

'Kassa' legt provisie verkeerd uit

'Kassa' legt provisie verkeerd uit

Provisie is nooit bedoeld geweest om de advisering van een bestaande klant bij gewijzigde omstandigheden te bekostigen. Dat stelt financieel adviseur Paul Schoo...

Intermediair: Stad Holland beste zorgverzekeraar

Intermediair: Stad Holland beste zorgverzekeraar

Het intermediair vindt Stad Holland de beste zorgverzekeraar (8,4), gevolgd door ONVZ (7,7) en De Amersfoortse (7,3). Dit blijkt uit het jaarlijks Zorgonderzoek...

Provisie is geen gif(t)

Provisie is geen gif(t)

De provisie eruit en een verrichtingentarief. Daarvoor pleitte de Wiardi Beckman stichting in 1971. Zo ver kwam het niet, maar provisie blijft de gemoederen verhitten. CFD...