Vergelijkingskaart bevestigt: advies grootbanken niet onafhankelijk

Blokken via Pixabay 2

Inmiddels hebben de eerste grootbanken hun vergelijkingskaarten gepubliceerd. En ja, hun advies is niet op onafhankelijke basis. Want dat moet op de vergelijkingskaart nadrukkelijk worden aangegeven: of het advies op onafhankelijke basis is of niet. En advies is, zo heeft de AFM bepaald, op onafhankelijke basis als tenminste een bepaald aantal aanbieders wordt vergeleken en dat doen de meeste grootbanken niet.

De vergelijkingskaart van ABN Amro leest (we beperken ons in dit artikel even tot hypotheken): “Voorwaarde: genoeg hypotheken vergelijken. Deze financiële dienstverlener voldoet niet aan deze voorwaarde, omdat er alleen advies wordt gegeven over eigen hypotheekproducten en er daarom geen vergelijking wordt gemaakt met hypotheken van andere aanbieders.”

Bij ING en Rabobank komt het zelfde te staan, als zij eenmaal hun kaarten hebben gepubliceerd. Nu hebben zij nog hun dienstverleningsdocument op hun site staan (er geldt een overgangsperiode tot 1 oktober). Daarin is te lezen dat zij alleen over hun eigen producten adviseren. Maar in het dienstverleningsdocument werd daar nog niet het label 'nee, niet onafhankelijk' aan gehangen.

Sneu is het voor SNS Bank. Zij vergelijkt wel degelijk producten van meerdere aanbieders. Maar, zo leest de vergelijkingskaart van SNS: “Deze financiële dienstverlener voldoet niet aan deze voorwaarde, omdat we minder dan 20 hypotheekaanbieders vergelijken. Kijk op sns.nl/hypotheken welke hypotheekaanbieders we wel vergelijken.”

Reactie toevoegen

 

Reacties

Jeroen wolfsen - Moneywise 2 augustus 2023

Met alle respect voor de slimme academische koppen bij de AFM, maar welke consument verwacht eigenlijk onafhankelijk advies van een Rabo, abn of Ing? Zou de Nederlandse klant echt zo dom zijn dat ze dat niet snappen? Zou iedereen die naar een Volvo dealer gaat verwachten dat ze daar ook nieuwe BMW's, volks wagens en Kia's aanbieden. Zou de vergelijkingskaart de verrassing dat de Rabo alleen Rabo hypotheken aanbiedt, wegnemen? Of hebben we weer een verplicht document in deze branche dat nergens echt zinvolle info verstrekt?

Meer over
Zeven vragen aan... Dennis Jansen

Zeven vragen aan... Dennis Jansen

1. Wat drijft je als adviseur? Wat maakt jouw vak uniek? Mijn rol als financieel adviseur en directeur van Koopwoning Service Financieel in Huissen kun je vergelijken...

Ga ervan uit dat alles mogelijk is

Ga ervan uit dat alles mogelijk is

Denk out of the box, kijk over de schutting, ga ervan uit dat alles mogelijk is. Dat zijn enkele van de tips die directeur en mede-oprichter Cliff Hoffman van...

Local hero... Gijs Ubels

Local hero... Gijs Ubels

In de rubriek Local Hero stelt VVP samen met NH1816 het lokale advieskantoor centraal. Het belang van deze lokale helden voor de samenleving kan niet genoeg worden...

Geen droeftoeters, maar bruisstabletten

Geen droeftoeters, maar bruisstabletten

Renee Lagerwaard:d: ‘Pluk de dag.’ “Onze klanten beschrijven ons kantoor als een warm bad en waarderen onze huiselijkheid. Grootste compliment...

Zeven vragen aan... Erik Rebergen

Zeven vragen aan... Erik Rebergen

1. Wat drijft je als adviseur? Wat maakt je vak uniek? Vanaf 1999 ben ik werkzaam in de sector en mag ik financieel advies geven aan consumenten, zowel particulier...

Nieuwe business modellen vragen andere mindset

Nieuwe business modellen vragen andere mindset

Financieel adviseurs varen wel bij de nieuwe business modellen die zij hebben ontwikkeld. Dat blijkt uit de ronde tafel met vier adviseurs die Armand Baas Becking,...

Knollenveld

Knollenveld

Het level playing field ligt er bij als een knollenveldje. Wat dat betreft, hebben Herdink en Leichel in 'Provisie 2.0' het bij het rechte eind, meent Albert van...

Zeven vragen aan... Wim Rietveld

Zeven vragen aan... Wim Rietveld

1. Wat drijft je als adviseur? Wat maakt jouw vak uniek? Als Erkend Hypothecair Planner ben je elke dag bezig met een heel belangrijk onderdeel in het leven van...

Het liefst zit ik elke seconde bij een klant aan tafel

Het liefst zit ik elke seconde bij een klant aan tafel

Het gaat Milko Perdijk (Perdijk Advies, reeuwijk) voor de wind. De focus op hypotheekadvies, pensioen en financiële planning pakt goed uit, het provisieverbod...

Gebruik zorgplicht  om betere adviseur  te worden

Gebruik zorgplicht om betere adviseur te worden

Jolanda Bron: ‘Innoveer proactief.’ “Zie zorgplicht niet als een last, maar als een mogelijkheid om je adviezen en dienstverlening te verbeteren.”...