Vergelijkingskaart bevestigt: advies grootbanken niet onafhankelijk

Blokken via Pixabay 2

Inmiddels hebben de eerste grootbanken hun vergelijkingskaarten gepubliceerd. En ja, hun advies is niet op onafhankelijke basis. Want dat moet op de vergelijkingskaart nadrukkelijk worden aangegeven: of het advies op onafhankelijke basis is of niet. En advies is, zo heeft de AFM bepaald, op onafhankelijke basis als tenminste een bepaald aantal aanbieders wordt vergeleken en dat doen de meeste grootbanken niet.

De vergelijkingskaart van ABN Amro leest (we beperken ons in dit artikel even tot hypotheken): “Voorwaarde: genoeg hypotheken vergelijken. Deze financiële dienstverlener voldoet niet aan deze voorwaarde, omdat er alleen advies wordt gegeven over eigen hypotheekproducten en er daarom geen vergelijking wordt gemaakt met hypotheken van andere aanbieders.”

Bij ING en Rabobank komt het zelfde te staan, als zij eenmaal hun kaarten hebben gepubliceerd. Nu hebben zij nog hun dienstverleningsdocument op hun site staan (er geldt een overgangsperiode tot 1 oktober). Daarin is te lezen dat zij alleen over hun eigen producten adviseren. Maar in het dienstverleningsdocument werd daar nog niet het label 'nee, niet onafhankelijk' aan gehangen.

Sneu is het voor SNS Bank. Zij vergelijkt wel degelijk producten van meerdere aanbieders. Maar, zo leest de vergelijkingskaart van SNS: “Deze financiële dienstverlener voldoet niet aan deze voorwaarde, omdat we minder dan 20 hypotheekaanbieders vergelijken. Kijk op sns.nl/hypotheken welke hypotheekaanbieders we wel vergelijken.”

Reactie toevoegen

 

Reacties

Jeroen wolfsen - Moneywise 2 augustus 2023

Met alle respect voor de slimme academische koppen bij de AFM, maar welke consument verwacht eigenlijk onafhankelijk advies van een Rabo, abn of Ing? Zou de Nederlandse klant echt zo dom zijn dat ze dat niet snappen? Zou iedereen die naar een Volvo dealer gaat verwachten dat ze daar ook nieuwe BMW's, volks wagens en Kia's aanbieden. Zou de vergelijkingskaart de verrassing dat de Rabo alleen Rabo hypotheken aanbiedt, wegnemen? Of hebben we weer een verplicht document in deze branche dat nergens echt zinvolle info verstrekt?

Meer over
Local hero... Hans Juch

Local hero... Hans Juch

In de rubriek Local Hero stelt VVP samen met NH1816 het lokale advieskantoor centraal. Het belang van deze lokale helden voor de samenleving kan niet genoeg worden...

Verschuldigde boeterente niet meegenomen in advies

Verschuldigde boeterente niet meegenomen in advies

De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening laat een hypotheekadviseur 1.000 euro adviesvergoeding terugstorten aan de klant, omdat hij had verzuimd de...

"Advies is duurder geworden dan nodig"

"Advies is duurder geworden dan nodig"

Advies is duurder geworden dan nodig, zegt oud-voorzitter Bob Veldhuis van Adfiz in Adfiz Magazine. Het magazine blikt met Veldhuis terug op de invoering van het...

Nvhp: "duidelijk maken aan klant of nieuw bedieningsconcept (onafhankelijk) advies inhoudt"

Nvhp: "duidelijk maken aan klant of nieuw bedieningsconcept (onafhankelijk) advies inhoudt"

Stimulering van innovatie en verlaging van de kosten van het advies- en bemiddelingstraject dienen naar het oordeel van de NVHP geen doel op zich te zijn. De NVHP...

Adviesvak belangrijkste vorm van maatschappelijke betrokkenheid

Adviesvak belangrijkste vorm van maatschappelijke betrokkenheid

Hoe toon je als adviesbedrijf je maatschappelijke betrokkenheid? Dat kan op tal van manieren: van het sponsoren van goede doelen tot het verrichten van vrijwilligerswerk....

Samen werken in het belang van de klant

Samen werken in het belang van de klant

De liefde voor het adviesvak bij adviseur Peggy van der smitte is bijzonder groot. Dat kreeg ze mee van haar vader die het Amersfoortse adviesbedrijf heeft opgericht....

"Pas op bij direct advies bank of verzekeraar"

"Pas op bij direct advies bank of verzekeraar"

Stichting ODIN waarschuwt consumenten extra voorzichtig te zijn bij het kopen of omzetten van financiële producten bij banken en verzekeraars, zonder tussenkomst...

Robo advies heeft de toekomst

Robo advies heeft de toekomst

Robo advies heeft de toekomst volgens 83 procent van de geldverstrekkers.   Finextra en AdviceRobo hebben leiders van financiële instellingen wereldwijd...

Advies in lijn met tijdgeest is passend advies

Advies in lijn met tijdgeest is passend advies

Volgens de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening is een advies dat de destijds geldende mores volgde passend, zelfs al past achteraf de conclusie dat...

Zeven vragen aan... Sijtze Faber

Zeven vragen aan... Sijtze Faber

1. Wat drijft je als ondernemer? Heb je een motto? Als zoon van een kruidenier ben ik groot geworden met het besef dat klantbelang centraal staat. Daar werk je...