Verzekeraar beriep zich terecht op slijtage kitvoegen

Kit douche

Kunnen kitvoegen in de douche in minder dan vijf jaar tijd zoveel slijten dat de verzekeraar zich kan beroepen op slijtage en niet hoeft uit te keren bij lekkage? De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) meent van wel. De claim van 6.000 euro van de consument wordt afgewezen (uitspraak 2017-815).

Consument heeft vanaf 2008 herhaaldelijk lekkages in de badkamer gehad die doorwerken naar het ondergelegen plafond van de woonkamer. Na de eerste lekkage schakelde verzekeraar a.s.r. een herstelbedrijf in als deskundige. Consument heeft dit herstelbedrijf vervolgens voor reparatie ingeschakeld. In 2011 constateerde Consument dat de kitvoegen in de badkamer zijn aangetast door schimmel en liet zij dit vervangen door hetzelfde herstelbedrijf. In 2015 treedt opnieuw lekkage op in de badkamer. Nieuwe deskundigen oordelen dat de oorzaak van de lekkage is gelegen in weggesleten kitvoegen. Partijen discussiëren onder andere over de vraag of dit 'plotseling en onvoorzien' is gebeurd, zoals omschreven in de verzekering. De Commissie oordeelt dat er geen dekking bestaat in deze kwestie omdat in ieder geval is voldaan aan de dekkingsuitsluiting, namelijk slijtage. De Commissie wijst de vordering af.

 

Reactie toevoegen

 
Schimmel...

Schimmel...

Het enkele feit dat de VvE theoretisch aansprakelijk is op grond van de wet brengt niet automatisch met zich mee dat de verzekeraar gehouden is dekking te verlenen....

Vordering afgewezen na cirkelzaagongeluk

Vordering afgewezen na cirkelzaagongeluk

Een consument is op 17 juni 2015 arbeidsongeschikt geraakt door een cirkelzaagongeluk. Hij vordert dat zijn financieel adviseur de schade van zeven mille voor zijn...

Van je collega's moet je het hebben...

Van je collega's moet je het hebben...

Een collegiale dienst is geen overeenkomst van dienstverlening, oordeelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in Uitspraak 2018-184. De...

Bij contra proferentem-regel moet sprake zijn van een uitleg die redelijk is

Bij contra proferentem-regel moet sprake zijn van een uitleg die redelijk is

Bij toepassing van de contra proferentem-regel moet sprake zijn van een uitleg van een verzekerde die redelijk is. In het geval dat de Geschillencommissie Financiële...

Verzekeraar is informatie kwijt over oude polissen

Verzekeraar is informatie kwijt over oude polissen

De verzekeraar krijgt gelijk van de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in Uitspraak 2018-187. Maar de commissie gaat niet in op het feit...

Vijftien bier... of niet?

Vijftien bier... of niet?

Een verklaring van horen zeggen over overmatig alcoholgebruik is niet genoeg om de klant zijn uitkering te weigeren. Dat stelt de Geschillencommissie Financiële...

Verzekeraar mag alleen daadwerkelijk gemaakte onderzoekskosten in rekening brengen

Verzekeraar mag alleen daadwerkelijk gemaakte onderzoekskosten in rekening brengen

Een verzekeraar mag alleen daadwerkelijk gemaakte onderzoekskosten in rekening brengen, oordeelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in...

Het kan niet vaak genoeg gezegd worden: leg advies goed vast

Het kan niet vaak genoeg gezegd worden: leg advies goed vast

De Hypotheker moet een klant 1.800 euro vergoeden, omdat zij volgens de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) niet (geheel) heeft gehandeld...

Zwart kleed geen alternatief voor rolhoes of hoedenplank

Zwart kleed geen alternatief voor rolhoes of hoedenplank

Scootmobiel achter in de auto niet weggestopt onder rolhoes of hoedenplank? Helaas, dan geen uitkering bij diefstal van bagage uit de auto. "Hoewel Consument heeft...

Verzekeraar hoeft premie niet te matigen

Verzekeraar hoeft premie niet te matigen

De premieopslag die verzekeraar – naar aanleiding van de medische keuring – heeft berekend is niet gebaseerd op de huidige gezondheidstoestand van consument,...