Verzekeraar beriep zich terecht op slijtage kitvoegen

Kit douche

Kunnen kitvoegen in de douche in minder dan vijf jaar tijd zoveel slijten dat de verzekeraar zich kan beroepen op slijtage en niet hoeft uit te keren bij lekkage? De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) meent van wel. De claim van 6.000 euro van de consument wordt afgewezen (uitspraak 2017-815).

Consument heeft vanaf 2008 herhaaldelijk lekkages in de badkamer gehad die doorwerken naar het ondergelegen plafond van de woonkamer. Na de eerste lekkage schakelde verzekeraar a.s.r. een herstelbedrijf in als deskundige. Consument heeft dit herstelbedrijf vervolgens voor reparatie ingeschakeld. In 2011 constateerde Consument dat de kitvoegen in de badkamer zijn aangetast door schimmel en liet zij dit vervangen door hetzelfde herstelbedrijf. In 2015 treedt opnieuw lekkage op in de badkamer. Nieuwe deskundigen oordelen dat de oorzaak van de lekkage is gelegen in weggesleten kitvoegen. Partijen discussiëren onder andere over de vraag of dit 'plotseling en onvoorzien' is gebeurd, zoals omschreven in de verzekering. De Commissie oordeelt dat er geen dekking bestaat in deze kwestie omdat in ieder geval is voldaan aan de dekkingsuitsluiting, namelijk slijtage. De Commissie wijst de vordering af.

 

Reactie toevoegen

 
Informatievoorziening hoeft niet digitaal

Informatievoorziening hoeft niet digitaal

Een geldverstrekker mag zijn klant per brief blijven informeren over wijzigingen in de maandlasten, ook al wil die klant de informatie digitaal ontvangen. Dat stelt...

Losse motoronderdelen geen motorfiets

Losse motoronderdelen geen motorfiets

De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) laat de Europeesche wel de sleutels maar niet de originele onderdelen (vervangen door race-onderdelen)...

Consument alleen consument als hij dienst afneemt

Consument alleen consument als hij dienst afneemt

Als iemand geen dienst heeft afgenomen, kan hij ook niet klagen bij Kifid. Aldus de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in Uitspraak 2018-162.  De...

Vordering afgewezen in plaats van klacht ongegrond

Vordering afgewezen in plaats van klacht ongegrond

Anders dan in ons bericht vrijdag stond, wees de Geschillencommissie (Kifid) in Uitspraak 2018-158 de klacht niet af. Zij wees de vordering af, maar verklaarde de...

Loyaliteitskorting duur betaald...

Loyaliteitskorting duur betaald...

De loyaliteitskorting bij zijn WestlandUtrecht-hypotheek breekt een klant lelijk op. De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) volgt de klant...

Onjuiste offerte leidt niet tot schadeplichtigheid

Onjuiste offerte leidt niet tot schadeplichtigheid

Het enkele gegeven dat een verzekeraar een verkeerde offerte heeft opgemaakt, leidt op zichzelf niet tot schadeplichtigheid. Aldus de Geschillencommissie Financiële...

Vordering afgewezen ondanks schending zorgplicht door adviseur

Vordering afgewezen ondanks schending zorgplicht door adviseur

De adviseur moet binnen een redelijke termijn bij de verzekeraar informeren naar de status van het dossier van de consument. Aldus de Geschillencommissie Financiële...

Bij overkreditering alleen vordering tot schadevergoeding mogelijk

Bij overkreditering alleen vordering tot schadevergoeding mogelijk

In geval van overkreditering is alleen een vordering tot vergoeding van de schade mogelijk. Aldus de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid)...

Claimant heeft medewerkingsplicht

Claimant heeft medewerkingsplicht

Op de consument rust een medewerkingsplicht als de verzekeraar informatie de medewerking van de consument nodig heeft om de claim te kunnen beoordelen. Daar wijst...

Toch betalen ondanks no cure no pay

Toch betalen ondanks no cure no pay

Een klant die de opdracht van overeenkomst met zijn adviseur voortijdig beëindigde, moet toch betalen voor een deel van de door de adviseur reeds verrichte...