Verzekeraar beriep zich terecht op slijtage kitvoegen

Kit douche

Kunnen kitvoegen in de douche in minder dan vijf jaar tijd zoveel slijten dat de verzekeraar zich kan beroepen op slijtage en niet hoeft uit te keren bij lekkage? De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) meent van wel. De claim van 6.000 euro van de consument wordt afgewezen (uitspraak 2017-815).

Consument heeft vanaf 2008 herhaaldelijk lekkages in de badkamer gehad die doorwerken naar het ondergelegen plafond van de woonkamer. Na de eerste lekkage schakelde verzekeraar a.s.r. een herstelbedrijf in als deskundige. Consument heeft dit herstelbedrijf vervolgens voor reparatie ingeschakeld. In 2011 constateerde Consument dat de kitvoegen in de badkamer zijn aangetast door schimmel en liet zij dit vervangen door hetzelfde herstelbedrijf. In 2015 treedt opnieuw lekkage op in de badkamer. Nieuwe deskundigen oordelen dat de oorzaak van de lekkage is gelegen in weggesleten kitvoegen. Partijen discussiëren onder andere over de vraag of dit 'plotseling en onvoorzien' is gebeurd, zoals omschreven in de verzekering. De Commissie oordeelt dat er geen dekking bestaat in deze kwestie omdat in ieder geval is voldaan aan de dekkingsuitsluiting, namelijk slijtage. De Commissie wijst de vordering af.

 

Reactie toevoegen

 
Verhoging risico-opslag van 0,2 naar 0,8 procent niet onredelijk

Verhoging risico-opslag van 0,2 naar 0,8 procent niet onredelijk

De verhoging van de risico-opslag op recreatiewoningen van 0,2 naar 0,8 procent door '(quasi) monopolist' Rabobank is niet onredelijk of onbillijk, oordeelt de Geschillencommissie...

Aanvaarding overeenkomst hoeft niet uitdrukkelijk

Aanvaarding overeenkomst hoeft niet uitdrukkelijk

Aanvaarding van een overeenkomst hoeft niet uitdrukkelijk plaats te vinden. Dat stelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening in Uitspraak 2018-121. De...

Claimen binnen drie jaar

Claimen binnen drie jaar

Conform artikel 7:942 van het Burgerlijk Wetboek (BW) verjaart een rechtsvordering tegen een verzekeraar tot het doen van een uitkering door verloop van drie jaren...

Consument moet zelf polisblad controleren

Consument moet zelf polisblad controleren

De consument heeft de plicht om zelf het verstrekte polisblad te bestuderen en op juistheid te controleren. Die stelling betrekt de Geschillencommissie Financiële...

Geschillencommissie wijst claim van miljoen af

Geschillencommissie wijst claim van miljoen af

Een consument eist 1 miljoen euro vergoeding, de schade die hij zegt te hebben geleden wegens vermeend tekortschieten van zijn rechtsbijstanduitvoerder (SRK in opdracht...

Teleurgestelde verwachtingen...

Teleurgestelde verwachtingen...

Een kwestie van teleurgestelde verwachtingen. Van schending van de zorgplicht door de hypotheekadviseur is geen sprake. Dat stelt de Geschillencommissie Financiële...

Ommekomst...

Ommekomst...

London General nam te makkelijk aan dat een klant niet meer volledig arbeidsongeschikt was. Daarom moet de verzekeraar alsnog uitkeren van de Geschillencommissie...

Brommer geen rondvliegend voorwerp

Brommer geen rondvliegend voorwerp

Leren van Kifid-uitspraken SCHADE. Uit VVP 1 De geparkeerde bromfiets van de consument waait omver en raakt beschadigd. De polisvoorwaarden van zijn verzekering...

NNul op het rekest...

NNul op het rekest...

Verzekeraars hoeven de consument gedurende de looptijd van de verzekering niet te informeren over de prijsstelling van nieuwe vergelijkbare producten. De Geschillencommissie...

Zorgplicht vraagt actieve en voortdurende bemoeienis van adviseur

Zorgplicht vraagt actieve en voortdurende bemoeienis van adviseur

In het kader van de zorgplicht mag een consument van de verzekeringsadviseur gedurende de looptijd van de verzekering een actieve en voortdurende bemoeienis verwachten....