Verzekeraar moet daadwerkelijke belangenbeschadiging aantonen

Smartphone nieuw

Een consument deed pas in Nederland aangifte van de diefstal in de metro van Barcelona van de telefoon van haar dochter. National Academic weigerde daarom uit te keren. De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) volgt de assuradeur in deze niet en laat hem 150 euro uitkeren.

De Commissie concludeert dat "Verzekeraar ten onrechte heeft geweigerd de schade te vergoeden. Consument heeft de politie direct geïnformeerd en heeft op advies van de lokale politie aangifte gedaan bij terugkeer in Nederland. Bij de melding van de schade heeft Consument deze aangifte overgelegd. Bovendien heeft verzekeraar niet aangetoond dat sprake is van een daadwerkelijke belangenbeschadiging. De Commissie beslist dat Verzekeraar gehouden is de maximumvergoeding van 150 euro aan Consument te voldoen.

"Verzekeraar stelt dat hij in zijn belangen is geschaad doordat Consument niet in [plaatsnaam buitenland], de plaats waar de diefstal plaatsvond, aangifte heeft gedaan, maar in Nederland. Verzekeraar stelt daartoe dat in de praktijk blijkt dat bij registratie van het voorval in de plaats waar het delict heeft plaatsgevonden én bij een aanhouding van de verdachten de gevonden items aan de rechtmatige eigenaar kunnen worden bezorgd. Verzekeraar stelt dat de praktijk dit “diverse malen met succes [heeft] uitgewezen".

"Dat sprake is van een daadwerkelijke belangenbeschadiging is hiermee niet voldoende aangetoond. Er zijn immers ten minste twee hindernissen te nemen: i. de daders moeten worden aangehouden en ii. de spullen moeten worden teruggevonden. De stelling van Verzekeraar dat het succes uit de praktijk blijkt is op geen enkele manier onderbouwd. Verzekeraar heeft bijvoorbeeld geen cijfers over dit onderwerp aangeleverd. Gesteld noch gebleken is dat telefoons sneller teruggevonden zouden worden indien aangifte wordt gedaan in de plaats waar de diefstal heeft plaatsgevonden.

"De Commissie is van oordeel dat Consument zich in het licht van de verplichtingen in de verzekeringsvoorwaarden voldoende heeft ingespannen, terwijl Verzekeraar onvoldoende heeft aangetoond dat hij daadwerkelijk in een concreet belang is geschaad door de handelwijze van Consument."

Uitspraak 2017-727

 

Reactie toevoegen

 
Informatievoorziening hoeft niet digitaal

Informatievoorziening hoeft niet digitaal

Een geldverstrekker mag zijn klant per brief blijven informeren over wijzigingen in de maandlasten, ook al wil die klant de informatie digitaal ontvangen. Dat stelt...

Losse motoronderdelen geen motorfiets

Losse motoronderdelen geen motorfiets

De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) laat de Europeesche wel de sleutels maar niet de originele onderdelen (vervangen door race-onderdelen)...

Consument alleen consument als hij dienst afneemt

Consument alleen consument als hij dienst afneemt

Als iemand geen dienst heeft afgenomen, kan hij ook niet klagen bij Kifid. Aldus de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in Uitspraak 2018-162.  De...

Vordering afgewezen in plaats van klacht ongegrond

Vordering afgewezen in plaats van klacht ongegrond

Anders dan in ons bericht vrijdag stond, wees de Geschillencommissie (Kifid) in Uitspraak 2018-158 de klacht niet af. Zij wees de vordering af, maar verklaarde de...

Loyaliteitskorting duur betaald...

Loyaliteitskorting duur betaald...

De loyaliteitskorting bij zijn WestlandUtrecht-hypotheek breekt een klant lelijk op. De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) volgt de klant...

Onjuiste offerte leidt niet tot schadeplichtigheid

Onjuiste offerte leidt niet tot schadeplichtigheid

Het enkele gegeven dat een verzekeraar een verkeerde offerte heeft opgemaakt, leidt op zichzelf niet tot schadeplichtigheid. Aldus de Geschillencommissie Financiële...

Vordering afgewezen ondanks schending zorgplicht door adviseur

Vordering afgewezen ondanks schending zorgplicht door adviseur

De adviseur moet binnen een redelijke termijn bij de verzekeraar informeren naar de status van het dossier van de consument. Aldus de Geschillencommissie Financiële...

Bij overkreditering alleen vordering tot schadevergoeding mogelijk

Bij overkreditering alleen vordering tot schadevergoeding mogelijk

In geval van overkreditering is alleen een vordering tot vergoeding van de schade mogelijk. Aldus de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid)...

Claimant heeft medewerkingsplicht

Claimant heeft medewerkingsplicht

Op de consument rust een medewerkingsplicht als de verzekeraar informatie de medewerking van de consument nodig heeft om de claim te kunnen beoordelen. Daar wijst...

Toch betalen ondanks no cure no pay

Toch betalen ondanks no cure no pay

Een klant die de opdracht van overeenkomst met zijn adviseur voortijdig beëindigde, moet toch betalen voor een deel van de door de adviseur reeds verrichte...