Verzekeraar moet daadwerkelijke belangenbeschadiging aantonen
Een consument deed pas in Nederland aangifte van de diefstal in de metro van Barcelona van de telefoon van haar dochter. National Academic weigerde daarom uit te keren. De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) volgt de assuradeur in deze niet en laat hem 150 euro uitkeren.
De Commissie concludeert dat "Verzekeraar ten onrechte heeft geweigerd de schade te vergoeden. Consument heeft de politie direct geïnformeerd en heeft op advies van de lokale politie aangifte gedaan bij terugkeer in Nederland. Bij de melding van de schade heeft Consument deze aangifte overgelegd. Bovendien heeft verzekeraar niet aangetoond dat sprake is van een daadwerkelijke belangenbeschadiging. De Commissie beslist dat Verzekeraar gehouden is de maximumvergoeding van 150 euro aan Consument te voldoen.
"Verzekeraar stelt dat hij in zijn belangen is geschaad doordat Consument niet in [plaatsnaam buitenland], de plaats waar de diefstal plaatsvond, aangifte heeft gedaan, maar in Nederland. Verzekeraar stelt daartoe dat in de praktijk blijkt dat bij registratie van het voorval in de plaats waar het delict heeft plaatsgevonden én bij een aanhouding van de verdachten de gevonden items aan de rechtmatige eigenaar kunnen worden bezorgd. Verzekeraar stelt dat de praktijk dit “diverse malen met succes [heeft] uitgewezen".
"Dat sprake is van een daadwerkelijke belangenbeschadiging is hiermee niet voldoende aangetoond. Er zijn immers ten minste twee hindernissen te nemen: i. de daders moeten worden aangehouden en ii. de spullen moeten worden teruggevonden. De stelling van Verzekeraar dat het succes uit de praktijk blijkt is op geen enkele manier onderbouwd. Verzekeraar heeft bijvoorbeeld geen cijfers over dit onderwerp aangeleverd. Gesteld noch gebleken is dat telefoons sneller teruggevonden zouden worden indien aangifte wordt gedaan in de plaats waar de diefstal heeft plaatsgevonden.
"De Commissie is van oordeel dat Consument zich in het licht van de verplichtingen in de verzekeringsvoorwaarden voldoende heeft ingespannen, terwijl Verzekeraar onvoldoende heeft aangetoond dat hij daadwerkelijk in een concreet belang is geschaad door de handelwijze van Consument."
Uitspraak 2017-727
Reactie toevoegen
Bank hoeft fout in berekening boeterente niet voort te zetten
De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening is van oordeel dat de bank niet gehouden kan worden een gemaakte (en ontdekte) fout in haar berekening van...
Alle kosten voor één partij te kort door de bocht
LEREN VAN KIFID-UITSPRAKEN SCHADE UIT VVP 03 - 2018 In deze uitspraak gaat het om een schade waarmee vrijwel elk financieel advieskantoor met enige regelmaat...
Verzuim kost bank helft advieskosten
SNS Bank moet een klant een gedeelte van de advieskosten vergoeden. Dat oordeelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening in Uitspraak 2018-268. Consument...
Passieve houding kost adviseur bijna 9.000 euro
De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening laat adviseur Raadsheeren bijna 9.000 euro aan schadevergoeding betalen aan een klant. De Commissie oordeelt...
Verzekeraar mag incassokosten verhalen
De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) is van oordeel dat Aegon in het onderhavige geval in redelijkheid tot het nemen van incassomaatregelen...
"Verruim nu al recht op premieterugbetaling"
De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) geeft verzekeraars ter overweging mee nu al het recht op premieterugbetaling te verruimen. De commissie...
Binnen vijf jaar claimen op sommenverzekering
Op grond van artikel 7:985 Burgerlijk Wetboek (BW) verjaart een rechtsvordering tegen de verzekeraar tot het doen van een uitkering uit hoofde van een sommenverzekering...
Autoverzekering onterecht beëindigd
Op basis van de door de verzekeraar gegeven informatie mocht de consument ervan uitgaan dat de autoverzekering onvoorwaardelijk was geaccepteerd door de verzekeraar....
Schending zorgplicht kan Rabo 126 mille kosten
Rabobank zal bidden dat deze cliënt niet vóór 1 augustus 2021 overlijdt... De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) schat...
Aegon verhaalt terecht de onderzoekskosten op een vrouw die zich bezondigde aan verzwijging bij het afsluiten van een verzekering voor haar hond. Aldus de Geschillencommissie...