Verzekeraars lang niet vlekkeloos door keuring

Uit het jaarverslag van de stichting Keurmerk Klantgericht Verzekeren blijkt dat niet alle verzekeraars vlekkeloos de keuringen doorlopen. Vooral de eerste periodieke beoordeling pakt vaak onvoldoende uit. In deze beoordeling toetst de stichting of de keurmerkeisen in de praktijk goed werken.

In 2012 deed de stichting Toetsing Verzekeraars (die de keurmerkeisen toetst) zeven zogenoemde startbeoordelingen en 28 periodieke beoordelingen. Van de 28 periodieke beoordelingen waren er negentien niet goed genoeg. Dat betekent dat de verzekeraar een herbeoordeling moet doorlopen om het Keurmerk te behouden. Hij moet dan binnen zes maanden alsnog aantonen dat hij aan alle normen voldoet. Kan hij dit niet, dan verliest de verzekeraar het Keurmerk. De stichting maakt dit openbaar. Vorig jaar heeft de stichting twaalf herbeoordelingen afgerond. Alle verzekeraars hebben deze beoordeling gehaald. Directeur Ron van Kesteren is blij met dit resultaat. "Dankzij de herbeoordeling hebben deze verzekeraars hun dienstverlening weer op orde en dat is goed voor de klant”, aldus Van Kesteren, die aankondigt dat er een consumentenpanel komt om de klant nog meer bij de beoordeling van verzekeraars te betrekken.
Vanaf dit jaar maakt de stichting geen onderscheid meer tussen de eerste beoordeling en de periodieke beoordelingen. Dat betekent dat er bij de toetredingsprocedure van een nieuwe verzekeraar meteen wordt getoetst of alle normen ook in de praktijk voldoende effect hebben. Het Keurmerk Klantgericht Verzekeren vertegenwoordigt inmiddels ruim 60 procent van het totaalbedrag dat alle consumenten betalen voor hun verzekeringen. Dat betekent volgens Van Kesteren dat steeds meer verzekerden erop kunnen rekenen dat wordt getoetst of hun verzekeraar heldere informatie verstrekt, passende producten levert en een goede service verleent.

Reactie toevoegen

 
A.s.r. stapt uit Keurmerk Klantgericht Verzekeren

A.s.r. stapt uit Keurmerk Klantgericht Verzekeren

A.s.r. beëindigt per 1 januari 2018 de deelname aan het Keurmerk Klantgericht Verzekeren. A.s.r. kiest voor eigen onderzoek. A.s.r. zegt ervoor te kiezen om...

Sommige verzekeraars kunnen meer doen om fraude te bestrijden

Sommige verzekeraars kunnen meer doen om fraude te bestrijden

Zeven keurmerkhouders moeten meer doen om fraude te voorkomen en te bestrijden, aldus de Stiching toetsing verzekeraars. Uit het thema-onderzoek van het Keurmerk...

OOM en Befine stoppen als keurmerkhouder

OOM en Befine stoppen als keurmerkhouder

OOM en Befine stoppen als houder van het Keurmerk Klantgericht Verzekeren. De nieuwsbrief van de Stichting toetsing verzekeraars leest: "OOM heeft aangegeven dat...

Begrijpen klantbehoefte kan beter bij orv-verzekeraars

Begrijpen klantbehoefte kan beter bij orv-verzekeraars

"Alle zeventien getoetste keurmerkhouders zijn goed door de beoordeling gekomen. Wel valt het ons op dat verzekeraars zich niet altijd voldoende in de klant...

Ced voldoet aan normen Keurmerk Klantgericht Verzekeren

Ced voldoet aan normen Keurmerk Klantgericht Verzekeren

CED heeft zich laten toetsen door de Stichting toetsing verzekeraars die het Keurmerk Klantgericht Verzekeren uitgeeft. Dit met positief resultaat. Ron van Kesteren,...

Bovemij gestopt met Keurmerk Klantgericht Verzekeren

Bovemij gestopt met Keurmerk Klantgericht Verzekeren

Per 1 september is Bovemij gestopt met het Keurmerk Klantgericht Verzekeren (KKV) voor haar Bovag Autoverzekering. Het afgelopen jaar heeft Bovemij zijn business...

Consumentenlabel ensupport behoudt kkv

Consumentenlabel ensupport behoudt kkv

Ensupport, een volle dochter van Nedasco, heeft opnieuw aangetoond dat het voldoet aan alle eisen van het Keurmerk Klantgericht Verzekeren. Ensupport voert het keurmerk...

"Meer focus op werking klachtafhandeling"

"Meer focus op werking klachtafhandeling"

Volgens recent onderzoek van het Keurmerk Klantgericht Verzekeren (KKV) is er een gat tussen het klachtenbeleid van verzekeraars en de uitvoering. "Het wordt...

Kkv: kloof tussen klachtenbeleid en praktijk

Kkv: kloof tussen klachtenbeleid en praktijk

Verzekeraars met het Keurmerk Klantgericht Verzekeren hebben de klachtbehandeling op papier goed in orde. Maar in veel gevallen is er een kloof tussen hun klachtenbeleid...

Keurmerk Klantgericht Verzekeren wil consumentenpanel uitbreiden

Keurmerk Klantgericht Verzekeren wil consumentenpanel uitbreiden

Het Keurmerk Klantgericht Verzekeren is op zoek naar nieuwe leden van het consumentenpanel. Het panel helpt het keurmerk om de begrijpelijkheid en vindbaarheid van...