Verzekeraars lang niet vlekkeloos door keuring

Uit het jaarverslag van de stichting Keurmerk Klantgericht Verzekeren blijkt dat niet alle verzekeraars vlekkeloos de keuringen doorlopen. Vooral de eerste periodieke beoordeling pakt vaak onvoldoende uit. In deze beoordeling toetst de stichting of de keurmerkeisen in de praktijk goed werken.

In 2012 deed de stichting Toetsing Verzekeraars (die de keurmerkeisen toetst) zeven zogenoemde startbeoordelingen en 28 periodieke beoordelingen. Van de 28 periodieke beoordelingen waren er negentien niet goed genoeg. Dat betekent dat de verzekeraar een herbeoordeling moet doorlopen om het Keurmerk te behouden. Hij moet dan binnen zes maanden alsnog aantonen dat hij aan alle normen voldoet. Kan hij dit niet, dan verliest de verzekeraar het Keurmerk. De stichting maakt dit openbaar. Vorig jaar heeft de stichting twaalf herbeoordelingen afgerond. Alle verzekeraars hebben deze beoordeling gehaald. Directeur Ron van Kesteren is blij met dit resultaat. "Dankzij de herbeoordeling hebben deze verzekeraars hun dienstverlening weer op orde en dat is goed voor de klant”, aldus Van Kesteren, die aankondigt dat er een consumentenpanel komt om de klant nog meer bij de beoordeling van verzekeraars te betrekken.
Vanaf dit jaar maakt de stichting geen onderscheid meer tussen de eerste beoordeling en de periodieke beoordelingen. Dat betekent dat er bij de toetredingsprocedure van een nieuwe verzekeraar meteen wordt getoetst of alle normen ook in de praktijk voldoende effect hebben. Het Keurmerk Klantgericht Verzekeren vertegenwoordigt inmiddels ruim 60 procent van het totaalbedrag dat alle consumenten betalen voor hun verzekeringen. Dat betekent volgens Van Kesteren dat steeds meer verzekerden erop kunnen rekenen dat wordt getoetst of hun verzekeraar heldere informatie verstrekt, passende producten levert en een goede service verleent.

Reactie toevoegen

 
Keurmerk: communicatie-uitingen verzekeraars kunnen beter

Keurmerk: communicatie-uitingen verzekeraars kunnen beter

Verzekeraars hebben nog een inhaalslag te maken als het gaat om hun communicatie-uitingen richting klant. Dit blijkt uit het halfjaarsoverzicht van het Keurmerk...

Keurmerken zes Achmea-merken geprolongeerd

Keurmerken zes Achmea-merken geprolongeerd

De Stichting toetsing verzekeraars (Stv) heeft het Keurmerk Klantgericht Verzekeren voor zes Achmea-merken geprolongeerd. Het gaat om Centraal Beheer, Interpolis,...

Keurmerk legt nieuwe beoordelingsaanpak uit

Keurmerk legt nieuwe beoordelingsaanpak uit

Tijdens het seminar Klantgericht Verzekeren stond de nieuwe thematische beoordelingsmethode die in januari 2015 ingaat centraal. Vanaf januari 2015 start het Keurmerk...

Toezicht keurmerkverzekeraars meer op afstand

Toezicht keurmerkverzekeraars meer op afstand

De AFM heeft de samenwerking met het Keurmerk Klantgericht Verzekeren bekrachtigd. Op termijn zal het toezicht op de keurmerkverzekeraars meer op afstand komen te...

Keurmerk start themagerichte controle

Keurmerk start themagerichte controle

Het Keurmerk Klantgericht Verzekeren gaat vanaf januari 2015 van start met een nieuwe thematische aanpak van de beoordelingen. Het Keurmerk stelt jaarlijks enkele...

Dela behoudt Keurmerk Klantgericht Verzekeren

Dela behoudt Keurmerk Klantgericht Verzekeren

Dela mag ook de komende twee jaar van de Stichting toetsing verzekeraars het Keurmerk Klantgericht Verzekeren (KKV) voeren. Directeur Ron van Kesteren van de Stichting...

Keurmerk Klantgericht Verzekeren voor nn

Keurmerk Klantgericht Verzekeren voor nn

De Stichting Toetsing Verzekeraars heeft het Keurmerk Klantgericht Verzekeren toegekend aan Nationale-Nederlanden. Sander Kernkamp, ceo Schade & Inkomen: “Wij...

Nv schade krijgt Keurmerk Klantgericht Verzekeren

Nv schade krijgt Keurmerk Klantgericht Verzekeren

NV Schadeverzekering Metaal en Technische Bedrijfstakken heeft het Keurmerk Klantgericht Verzekeren behaald. Deze arbeidsongeschiktheidsverzekeraar is voor werknemers...

Nieuwe mystery caller Keurmerk Klantgericht Verzekeren

Nieuwe mystery caller Keurmerk Klantgericht Verzekeren

Marktonderzoeksbureau Ipsos gaat vanaf 1 april de mystery calling en mailing verzorgen voor het Keurmerk Klantgericht Verzekeren. "Omdat we niet tevreden waren...

Nuvema schrikt van \'peinlijke\' spelfout

Nuvema schrikt van \'peinlijke\' spelfout

Uitvaartverzekeraar Nuvema (onderdeel Conservatrix Groep) is geschrokken van de pijnlijke spelfout op de website UitvaartverzekeringUitleg.nl waar VVP vanmorgen...