Verzekeraars lang niet vlekkeloos door keuring

Uit het jaarverslag van de stichting Keurmerk Klantgericht Verzekeren blijkt dat niet alle verzekeraars vlekkeloos de keuringen doorlopen. Vooral de eerste periodieke beoordeling pakt vaak onvoldoende uit. In deze beoordeling toetst de stichting of de keurmerkeisen in de praktijk goed werken.

In 2012 deed de stichting Toetsing Verzekeraars (die de keurmerkeisen toetst) zeven zogenoemde startbeoordelingen en 28 periodieke beoordelingen. Van de 28 periodieke beoordelingen waren er negentien niet goed genoeg. Dat betekent dat de verzekeraar een herbeoordeling moet doorlopen om het Keurmerk te behouden. Hij moet dan binnen zes maanden alsnog aantonen dat hij aan alle normen voldoet. Kan hij dit niet, dan verliest de verzekeraar het Keurmerk. De stichting maakt dit openbaar. Vorig jaar heeft de stichting twaalf herbeoordelingen afgerond. Alle verzekeraars hebben deze beoordeling gehaald. Directeur Ron van Kesteren is blij met dit resultaat. "Dankzij de herbeoordeling hebben deze verzekeraars hun dienstverlening weer op orde en dat is goed voor de klant”, aldus Van Kesteren, die aankondigt dat er een consumentenpanel komt om de klant nog meer bij de beoordeling van verzekeraars te betrekken.
Vanaf dit jaar maakt de stichting geen onderscheid meer tussen de eerste beoordeling en de periodieke beoordelingen. Dat betekent dat er bij de toetredingsprocedure van een nieuwe verzekeraar meteen wordt getoetst of alle normen ook in de praktijk voldoende effect hebben. Het Keurmerk Klantgericht Verzekeren vertegenwoordigt inmiddels ruim 60 procent van het totaalbedrag dat alle consumenten betalen voor hun verzekeringen. Dat betekent volgens Van Kesteren dat steeds meer verzekerden erop kunnen rekenen dat wordt getoetst of hun verzekeraar heldere informatie verstrekt, passende producten levert en een goede service verleent.

Reactie toevoegen

 
Odin: aantal kifid-zaken explodeert

Odin: aantal kifid-zaken explodeert

Volgens Stichting Odin, die elk jaar een analyse maakt van alle klachtenraportages van een aantal verzekeraars, neemt het aantal klachten fors toe. De klachtenrapportage...

1000 dagen Keurmerk Klantgericht verzekeren

1000 dagen Keurmerk Klantgericht verzekeren

“Zorg ervoor dat het Keurmerk de komende jaren een heel belangrijke rol blijft spelen in het verbeterproces van de dienstverlening van verzekeraars en dus...

Nedasco op voor Keurmerk Klantgericht Verzekeren

Nedasco op voor Keurmerk Klantgericht Verzekeren

Nedasco ontwikkelt een nieuwe dienst die adviseurs werkzaamheden uit handen neemt en tegelijkertijd het rendement verhoogt. Om de kwaliteit van deze dienst te garanderen...

Agis en TakeCareNow! verliezen keurmerk

Agis en TakeCareNow! verliezen keurmerk

De Stichitng toetsing verzekeraars heeft de keurmerken ingetrokken van Agis en TakeCareNow!. De stichting zegt dit besloten te hebben nadat bij een herbeoordeling...

Keurmerk opnieuw verlengd voor zlm

Keurmerk opnieuw verlengd voor zlm

ZLM Verzekeringen is naar eigen zeggen als eerste verzekeraar in Nederland beoordeeld op basis van de aangescherpte keurmerknormen die gelden vanaf 2013. Uitkomst...

Asr-labels verliezen Keurmerk Klantgericht Verzekeren

Asr-labels verliezen Keurmerk Klantgericht Verzekeren

De uitvaartlabels van ASR Levensverzekering (Ardanta en Onderlingehulp) mogen het Keurmerk Klantgericht Verzekeren niet meer voeren. Dit nadat de Stichting toetsing...

Keurmerk Klantgericht Verzekeren zoekt consument

Keurmerk Klantgericht Verzekeren zoekt consument

Het Keurmerk Klantgericht Verzekeren heeft deze week advertenties geplaatst in het Vereniging Eigen Huis Magazine en in het blad Onze Taal om deelnemers te werven...

Cardif ontvangt Keurmerk Klantgericht Verzekeren

Cardif ontvangt Keurmerk Klantgericht Verzekeren

BNP Paribas Cardif heeft het Keurmerk Klantgericht Verzekeren (KKV) ontvangen. Hiermee voldoet het bedrijf aan de zestien normen voor klantgerichtheid. “Dit...

Zes Achmea-labels prolongeren Keurmerk

Zes Achmea-labels prolongeren Keurmerk

De Stichting toetsing verzekeraars (Stv) heeft het Keurmerk Klantgericht Verzekeren voor zes Achmea-labels geprolongeerd. Het gaat om Avéro Achmea, Centraal...

Verzekeraars leven eigen gedragscodes onvoldoende na

Verzekeraars leven eigen gedragscodes onvoldoende na

In een steekproef naar de naleving van de gedragscodes van het Verbond van Verzekeraars voldeed 61 procent van de leden aan alle getoetste onderdelen van de zelfregulering....